Konstig tomgång på Saab 9000 2.0i

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Konstig tomgång på Saab 9000 2.0i

• Författare

Hej.
      Har gått och blivit med en Saab 9000, tanken är att den skall agera andrabil till familjen (mao slita varg).
      Det är en 95:ans CS med 2-liters sugmotor, och med 14100 mil på mätaren.

Det konstiga är att tomgången är väldigt orolig, det är inte så att den vill dö, utan tvärt om, den vill hela tiden varva, går nästan aldrig ner på tomgångsvarv, utan ligger kring 1000-1500 varv per minut och vandrar upp och ner hela tiden.

Har bytt samtliga vacuumslangar, men något förbättrat resultat. Innan pendlade den nämligen mellan 1200-2500 varv / minut.

Har tagit bort röret från luftfiltret som går in i spjällhuset och där var det rent och snyggt, dock smörjt upp lite med kortvarig olja (556). Detta utan förbättring.

Tog även en film på det hela. (se länk till youtube)
      https://www.youtube.com/watch?v=X8H-KQqQsto

Någon som kan komma med råd eller tips?

Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
      Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
      Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
      Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
      Saab 900i ´88 "Prins Charles"
      Saab 9-3 SC, 2.0t ´09

Skämsbil:
      Renault Zoe ´22

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

februari 10, 2015 kl. 23:19 #201669

Hej
        Jag hade samma problem med min 9000 2,3 i 1990 års modell. Jag bytte allt, eftersom jag har delar från en skrotad bil. Till slut var det bara
        lambdasonden kvar. Jag köpte en ny från Trollhättan. När den kom på plats gick motorn normalt igen. Om du läser i Biltemakatalogen på sid 164
        så nämner de ”ojämn motorgång” i texten under Lambdasond, titanium
        Rune Falk

februari 11, 2015 kl. 06:21 #201671

Jag skulle börjat med att göra en grundinställning av spjället och sedan spruta WD40 eller liknande i tomgångsmotorn.

februari 12, 2015 kl. 07:54 #201685

Efter grundinställning så gick tomgången ned något, men fortfarande inte så pass bra som jag vill.

Tomgångsmotorn satt ju verkligen dåligt till (under insuget), antar att man måste lyfta av insuget för att få tillgång på den?

Saab 9-3 SC, 2.0t ´09

Skämsbil:
            Renault Zoe ´22

februari 17, 2015 kl. 19:13 #200185

Problemet kvarstår som sagt, idag byttes gasspjällägesgivaren, men utan någon framgång.

Verkar även som om man försöker hålla varv på säg 2500v/min så tappar den varvet och går ner i varv, för att någon sekund senare studsa upp igen. :bh

Saab 9-3 SC, 2.0t ´09

Skämsbil:
              Renault Zoe ´22

mars 1, 2015 kl. 19:15 #202160

Tomgångsmotorn är rengjort och uppsmörjd, gasspjället är noggrant rengjort. Problemen kvarstår.

Har även testat att lägga den i sk. Limpmode, genom att dra ut kontakten för lambdasonden, men helt utan framgång eller förbättring.
                Således kan jag mer eller mindre bortse från lambdasonden, eftersom problemen kvarstår och är demsamma när denna är bortkopplad, CE lös dock när denna kopplades ur.

Lutar nu åt att byta tomgångsmotorn, samt försöka få tag i en bättre beg MAP-sensor för att se om det är dem som felar.

Någon i Stockholmsområdet som har en fungerande tändkasset att låna ut för att kontrollera att det inte är den som spökar för mig?

Saab 9-3 SC, 2.0t ´09

Skämsbil:
                Renault Zoe ´22

mars 1, 2015 kl. 19:25 #200510

Har du kollat över alla vacumslangar ?
                  T5 är ju ganska förlåtande men är läckaget stort kan det ju bli trubbel

mars 6, 2015 kl. 07:12 #202276

Samtliga vacumslangar genomgånga och bytta.

Saab 9-3 SC, 2.0t ´09

Skämsbil:
                    Renault Zoe ´22

mars 10, 2015 kl. 20:40 #200678

Hej

Intressant ämne. :AP
                      Jag har också problem med för hög/orolig tomgång på min 9000cs 2.0i -95, men bara när bilen rullar. 😕

Så fort bilen står still går tomgången ner till 1000varv/min.
                      Sätter jag sedan bilen i rullning igen (med kopplingspedalen nere) ökar tomgångsvarvtalet och blir oroligt.

Jag gjorde en utvärdering i nedförsbacke bara för att förstå problemet bättre.
                      –> Rullar bilen går tomgången upp.
                      –> Står bilen still ligger tomgången på rätt nivå.

Har också bytt vakumslangarna (som var väldigt torra) och provat att koppla ur lambdasonden – gjorde ingen skillnad 🙁
                      Tomgångsventilen verkar fungera som den ska.
                      Inte helt lätt att förstå var felet ligger.

Ger ABS:en eller hastighetsgivaren signal till motorstyrningen måntro?!?

Intressant att följa dina framsteg.

mars 10, 2015 kl. 20:49 #202373

Har för mig att trionic har den funktionen att hålla lite högre tomgång så länge bilen rullar.

Lambdasonden kan vara inblandad har jag själv märkt.
                        Min 9000 hade ibland problem att ”hitta” rätt tomgång och oftast följdes fenomenet av lysandande CE med felkoden adaptionsfel.

Efter byte av lambdasonden försvann problemet och motorgången blev en annan.

mars 13, 2015 kl. 22:31 #202435

Intressant funktion i så fall att Trionic höjer motorvarvtalet under rull.

Min ”check engine” lanpa brukar inte lysa, men ska prova att koppla ur lambdasonden igen för att kolla litet närmare på var motorvarvtalet hamnar.

Ursäkta mig lsoderlund. Vill inte kapa din tråd, men det här med ojämn tomgång är ett intressant ämne. Hoppas du hittar felet.

mars 14, 2015 kl. 07:12 #202440

Om spjällgivaren inte står i stängt läge så går tomgångsvarvet upp (tomgångsventilen öppnar) .
                            Och när den känner av stängt läge så reglerar tomgångsventilen. (Om jag förstått det rätt).

Timpa
                            http://saab9000vector.blogspot.se/

mars 24, 2015 kl. 16:55 #201104

Ingen fara. Mig veterkligen burkar dessa bilar vara mer eller mindre skottsäkra, och mina kontaktvägar verkar alla klia sig rejält i skallen när man förklarar problemet.

Spjälllägesgivaren har jag bytt mot en helt ny, problemen kvarstår däremot, eller bör denna spjälllägesgivare ställas in på något sätt?
                              MAP-sensorn är kontollerad, i annan 9000 som går fint, så den är OK.
                              Samtliga kontakter är kontrollerade.
                              Nu har jag även införskaffat en NOS tomgångsmotor = DYRT. Har ju bytt slagarna till tomgångsmotorn tidigare, men fick inte tag i rätt slang, var ju ett jäkla tryck i de slagnar som går till tomgångsmotorn, så dem gick ihop och blockerades. Ny slang är däremot beställd, insuget är till hälften rivet just nu inväntandes på nämnd slang. Nu hoppas jag på just tomgångsmotorn, att det är den som ställt till alla problem.

Saab 9-3 SC, 2.0t ´09

Skämsbil:
                              Renault Zoe ´22

mars 26, 2015 kl. 18:20 #202742

Har du kontrollerat kablaget ifrån spjällaxelgivaren. Jag hade avbrott precis vid böjen vid konakten.
                                Den låg emot motorhuven men det var på en gammal 9000 från -89.

Timpa
                                http://saab9000vector.blogspot.se/

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.