Konstigt tändningslås
Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Konstigt tändningslås
Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Konstigt tändningslås
- Detta ämne har 11 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2023-07-28 19:09 av joakim lundgren.
-
FörfattareInlägg
-
Hej!
Har nu ställt in min 9000 CSE, köpte den i september och har nu gått igenom allt jag behöver göra på den.
Inte mycket bara lite bromsar, fjädring och gummibussningar sen skall den vara som ny.Men en ska jag inte blir riktigt klok på, det är tändningslåset.
Det går inte att köra startmotorn utan att man måste ta ur nyckel och stoppa i den igen om man måste starta den på nytt.
Lite besvärligt om man får “käringstopp”.
Låset är bytt av tidigare ägare så låskolven är ny.
Har också råkat ut för att det går inte vrida nyckeln om man inte har tagit ur den snabbt så det blir ett klickljud.Någon själ som varit med om samma sak eller är det dåligt arbete när de bytte låskolven?
Peter
oktober 24, 2022 at 08:27 #497940Hej. Du behöver vrida tillbaka nyckeln innan du gör ett nytt startförsök men du behöver inte ta ur nyckeln, se bifogad bild från instruktionsbok.
Klicket ska höras oavsett om du tar ur nyckeln snabbt eller långsamt. Om du tittar noga så ser du att låscylindern dras inåt en millimeter eller två när du vrider nyckeln från Lock till Off. När du tar ur nyckeln klickar låscylindern tillbaka utåt igen. Anledningen är rattlåset.
Mvh Bengt
- Det här svaret redigerades för 1 år, 11 månader sedan av Bengt Karlsson.
- Det här svaret redigerades för 1 år, 11 månader sedan av Bengt Karlsson.
Attachments:
oktober 25, 2022 at 00:24 #497980Näe nåt skumt är det. Jag har en 9-5a (-06) som efter att jag smörjt låset fick precis samma beteende. Nyckeln måste ur (och sen i igen) låset för att kunna vrida om den.
Men, man vänjer sig. Men undrar gör man ju.
/ Kenth
oktober 25, 2022 at 16:33 #497983Nu har jag inte det problemet på min bil så jag gissar bara. Om jag skulle våga mig på en gissning så gissar jag att det är förflyttningen av låscylindern en millimeter eller två i djupled mellan läge Lock och läge Off som ställer till det. Bilarna är ju inte nya längre och delar som rör sig blir slitna med tiden. Om min teori stämmer så borde du inte behöva ta ur och sätta i nyckeln igen om du inte vrider nyckeln hela vägen till läge Lock utan bara till läge Off innan du gör ett nytt startförsök efter ett motorstopp. Hur fungerar det då? Mvh Bengt
Anonymoktober 25, 2022 at 18:01 #497984Japp, är så på 9000. Man vänjer sig 🙂
Håller med där, It’s no big deal” –
man lär sig leva med det….Lite sånt som gör att en 9K får (ännu mera) “personlighet” med åren 🥰
juli 26, 2023 at 22:11 #509234Har precis samma “fenomen” på min 9000 CS 92a. Det är både med sliten nyckel och en alldeles nygjord på wafabil efter chassienummret. Så jag antar felet sitter i låskolven. Låskolven är original från 92.
9000 CS 92a Fransosen
juli 28, 2023 at 19:09 #509283Jag har en 9-3 og som har haft samma ”fenomen” åtminstone sen jag köpte den för ca 10 år sedan.
Förra hösten under lite allmän service, så passade jag på att smörja tändningslåset. Då slutade det att fungera i stort sett helt och hållet. Så jag tog ut låscylindern och tog isär den och tvättade rent den ordentligt, bytte även några av mässingsblecken i den då de var rejält slitna, samt smorde den på nytt. Då fungerade den igen och jag behöver inte längre ta ur nyckeln för att starta om bilen.
Så felet var uppenbarligen i cylindern, men jag vet inte vad det var som gjorde att man behövde ta ut nyckel tidigare. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.