Konstigt tändningslås

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Konstigt tändningslås

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Konstigt tändningslås

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 23, 2022 at 18:55 #497909

      Hej!
      Har nu ställt in min 9000 CSE, köpte den i september och har nu gått igenom allt jag behöver göra på den.
      Inte mycket bara lite bromsar, fjädring och gummibussningar sen skall den vara som ny.

      Men en ska jag inte blir riktigt klok på, det är tändningslåset.
      Det går inte att köra startmotorn utan att man måste ta ur nyckel och stoppa i den igen om man måste starta den på nytt.
      Lite besvärligt om man får “käringstopp”.
      Låset är bytt av tidigare ägare så låskolven är ny.
      Har också råkat ut för att det går inte vrida nyckeln om man inte har tagit ur den snabbt så det blir ett klickljud.

      Någon själ som varit med om samma sak eller är det dåligt arbete när de bytte låskolven?

      Peter

        oktober 24, 2022 at 08:13 #497939

        Japp, är så på 9000.
        Man vänjer sig 🙂

        Timpa
        http://saab9000vector.blogspot.se/

          oktober 24, 2022 at 08:27 #497940

          Hej. Du behöver vrida tillbaka nyckeln innan du gör ett nytt startförsök men du behöver inte ta ur nyckeln, se bifogad bild från instruktionsbok.

          20221024_082032

          Klicket ska höras oavsett om du tar ur nyckeln snabbt eller långsamt. Om du tittar noga så ser du att låscylindern dras inåt en millimeter eller två när du vrider nyckeln från Lock till Off. När du tar ur nyckeln klickar låscylindern tillbaka utåt igen. Anledningen är rattlåset.

          Mvh Bengt

          • Det här svaret redigerades för 1 år, 11 månader sedan av Bengt Karlsson.
          • Det här svaret redigerades för 1 år, 11 månader sedan av Bengt Karlsson.
            oktober 24, 2022 at 21:40 #497970

            Tack för svar!
            Tyvärr så måste jag ta ur nyckeln, det går inte vrida den om jag inte gör det.
            Hade en 9000 CSE tidigare och på den behövde jag inte det.
            Så jag undrar om något hände när de bytte lås.

            Peter

              oktober 25, 2022 at 00:24 #497980

              Näe nåt skumt är det. Jag har en 9-5a (-06) som efter att jag smörjt låset fick precis samma beteende. Nyckeln måste ur (och sen i igen) låset för att kunna vrida om den.

              Men, man vänjer sig. Men undrar gör man ju.

              / Kenth

                oktober 25, 2022 at 16:33 #497983

                Nu har jag inte det problemet på min bil så jag gissar bara. Om jag skulle våga mig på en gissning så gissar jag att det är förflyttningen av låscylindern en millimeter eller två i djupled mellan läge Lock och läge Off som ställer till det. Bilarna är ju inte nya längre och delar som rör sig blir slitna med tiden. Om min teori stämmer så borde du inte behöva ta ur och sätta i nyckeln igen om du inte vrider nyckeln hela vägen till läge Lock utan bara till läge Off innan du gör ett nytt startförsök efter ett motorstopp. Hur fungerar det då? Mvh Bengt

                  Anonym
                  oktober 25, 2022 at 18:01 #497984

                  Japp, är så på 9000. Man vänjer sig 🙂

                  Håller med där, It’s no big deal” –
                  man lär sig leva med det….

                  Lite sånt som gör att en 9K får (ännu mera) “personlighet” med åren 🥰

                    oktober 26, 2022 at 01:16 #498014

                    …å så är det på vår 9-5a oxo. / Kenth

                      oktober 26, 2022 at 12:45 #498023

                      Det där med att bara vrida till off ska jag testa nästa gång jag kommer till bilen
                      Fick också ett förslag på att testa bägge nycklarna, kan visst vara så att om det är nytt lås och sliten nyckel att det inte fungerar som det ska.
                      Bara att prova.

                      Peter

                        maj 14, 2023 at 08:29 #503006

                        Nu är bilen hemma igen.
                        Tyvärr så räcker det inte med att vrida till off utan jag måste ta ut den för att det skall fungera.
                        Så det blir att kolla läget på låskolven antar jag, bara att testa.

                        Peter

                          juli 26, 2023 at 22:11 #509234

                          Har precis samma “fenomen” på min 9000 CS 92a. Det är både med sliten nyckel och en alldeles nygjord på wafabil efter chassienummret. Så jag antar felet sitter i låskolven. Låskolven är original från 92.

                          9000 CS 92a Fransosen

                            juli 28, 2023 at 19:09 #509283

                            Jag har en 9-3 og som har haft samma ”fenomen” åtminstone sen jag köpte den för ca 10 år sedan.

                            Förra hösten under lite allmän service, så passade jag på att smörja tändningslåset. Då slutade det att fungera i stort sett helt och hållet. Så jag tog ut låscylindern och tog isär den och tvättade rent den ordentligt, bytte även några av mässingsblecken i den då de var rejält slitna, samt smorde den på nytt. Då fungerade den igen och jag behöver inte längre ta ur nyckeln för att starta om bilen.
                            Så felet var uppenbarligen i cylindern, men jag vet inte vad det var som gjorde att man behövde ta ut nyckel tidigare.

                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.