konvertera bromsar

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / konvertera bromsar

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / konvertera bromsar

  • Författare
    Inlägg
    • augusti 17, 2003 at 23:28 #9752

      finns de ngn som gett sig på en liten ehm lätt konvertering av bromsar ?

      från 96 V4 std till t ex og900 eller ännu hellre 9000 bromsar ?

      jag har sett bilar som går med og900a fälgar o min fråga till dem som vet ngt om detta är

      hur klarar sig väghållningen efter dito operation ( alltså att få på og900a fälgar )

      eftersom jag prioriterar väghållning mer än vad som e snyggt =) o dessutom börjar de bli aningens lättare att få tag i 185or jfrt me 155 … ( finns dessutom en massa fina slix att åka på )

      hmm frågan blev säkert luddig .. eller frågorna even .. men ja .. det är iaf ngt som jag funderar på .. vore tufft me lite vassare bromsar från t ex en 9000… men jag vill inte att väghållningen skall bli lidande ( de gör dock inget om den blir bättre än vad den redan e )

      Mvh a

        augusti 17, 2003 at 23:54 #70402

        På min 95-69 sitter det så kallade fyrbultsnav och trummor, på dessa passar 900 tom 87 fäljar rätt på. Fyrbult sitter på 96 2T sport och MC(Monte Carlo).
        Fyrbulten har bult som std men mina är konverterade till pinnbult.
        Fram så har jag 9000 skivir(tjocklek 25mm) lite moddade i en svarv pluss 4st ny infästingshål borrade så skivan går att skruva fast i framnavet.
        Oken kommer från ng 900 94-96, tror jag det var.
        De gamla infästingshålen är puggade och nya borrade lite längre ut och med större cc(de gamla och nya hålen går ivarandra).
        Sen skall det tydligen finnas andra varianter på skivor och ok som går att hänga dit med mer eller mindre våld.Allat är bara en fråga hur groft man skall våldta bilen
        95an dansar förögonblicket runt på 185 55 15 ostar.

        Bilen kommer att få ca 30mm bredare spårvidd fram och bak med sporten nav och trommor.
        10mm ligger i naven och 5mm på annat ET-mått på fäljarna.
        För att få till mer godis som tex mer caster så fodras det större ingrepp.

        Mer om väghållning, se
        http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=4;t=000123#000000

        ps sök i forumet på tex bromas, fyrbult,väghållning mm så finns det ganska mycket skrivet redan.

          augusti 17, 2003 at 23:58 #70403

          Är det inte tillräckligt bett i standardbromsarna om man har gamla hederliga asbest-belägg?

            augusti 18, 2003 at 00:09 #70404

            Rasmus Blomqvist:
            Nja funkar drägligt med DS11or men dessa är ett helvete att hitta.
            Det går att bromas hårt från ca 150-170km/h till ca 50 en gång, andra gången börjar börjar det mattas. 3-gången börjar man få ta i under förusättning att man har bytt bromsväska nyligen så den inte kockar. Kokar den så gäller kalsongbyte om man överlever

              augusti 18, 2003 at 07:31 #70405

              har med flitens lampa läst de jag hittar i ämnet väghållning men en fråga kvarstår ..

              om man ändrar offset:en hur påverkas väghållningen ?

              har dåliga erfarenheter som att en bil börjar spåra hysteriskt .. eller som en og900T16 som gick som en orm på vägen vid acceleration efter montering av 15″ 7″ breda fälgar ( däckdimension var 195 55 )

              så jag undrar än en gång
              eftersom std fälgar till t ex 9000 är 5,5″ breda
              vad händer med väghållningen eftersom att fram på V4an iaf så kommer allting utåt eftersom att de inte får plats ngt mer in mot fjädern

              Mvh a

                augusti 18, 2003 at 08:08 #70406

                ahlis:
                1. Vad hadde du för framvangsvinkar på og900an????
                2. Vad var det ET-mått på fäljarna du använde på og900an????

                Fäljbredden spelar igen roll så länge ET-måttet är samma.

                Även en lite ökning spelar ingen roll, om jag nu mins rätt ur huvudet så har sonett plåtfäljar bredde en 1/2″ utåt som std.

                  augusti 18, 2003 at 10:08 #70407

                  hmm jag är inte speciellt duktig på detta .. så jag undrar hur jag mäter ET måttet ?

                  vinklarna på og900an var efter Aerons vinklar
                  ..
                  kan dem dock inte i huvudet

                  ( lämnade in bilen 7 ggr .. 6 av 7 justerades toe in-out den sjunde förstod dem att de fanns fler vinklar )

                  mvh a

                    augusti 18, 2003 at 17:50 #70408

                    ET måttet är måttet från cc på fäljen till anliggningsytan mot navet, hmm se här så blir det nog lättare.
                    http://w1.303.telia.com/~u30312745/teknik/falgmatt.htm

                    Brukar stå på 900 fäljarna tex ET 40

                    citat:
                    ( lämnade in bilen 7 ggr .. 6 av 7 justerades toe in-out den sjunde förstod dem att de fanns fler vinklar )
                    Var det Roj och Rogers mack??????

                      augusti 19, 2003 at 11:20 #70409

                      nej de va de inte

                      fick pengarna tillbaka när jag gick till verkstadchefen o visade skillnaden .. mekanikern hävdade att “det går aldrig o ställa in t ex camber på gamla bilar då allting ALLTID är fastrostat…”

                      sen att hela framvagnen e renoverad på just denna bilen spelad ingen roll ( med rosfria bult osv .. dvs SYNLIGT att de nyligen va isärtaget )

                      hmm okej .. skall mäta o se .. vill ha skivor bak med så 9000 känns bra eftersom handbromsen är på rätt ställe

                      kommer ju aldrig vara möjligt, men en stoppie me bil vore tufft =)

                      Mvh a

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.