Konvertera till tvåkrets bromssystem

Forum Modellspecifika forum 92/93 Konvertera till tvåkrets bromssystem

  • Detta ämne har 17 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2010-04-14 20:50 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21999
    chc949
    Deltagare

    Jag skulle känna mig lite tryggare om jag hade tvåkretssystem i min 96 -62:a. Från vilken årsmodell fanns tvåkrets med stående pedaler? Kan man byta huvudcylindern till tvåkrets på en 62:a? Isåfall är det någon som har en renoverad eller renoverbar huvudcylinder till salu?

    #156432
    Morten S.
    Moderator

    2 krets bremsesystem kom på årsmodell ’64.
    Dette er eneste året med stående pedal.

    Forøvrig finner du mye nyttig her: 🙂Saab fakta

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #156434
    janne2takt
    Deltagare

    Pedalställ och huvudcylinder från -64 är det som enklast gäller men det måste göras ett nytt hål i torpeden för att få dit det då det sitter lite förskjutet för växellådan då denna cylinder tar mer plats

    #156449
    Lollo
    Deltagare

    Och enligt de som haft otaliga bilar så är inte 2krets systemet mer funktionssäkert än en krets, snarare tvärt om, jag själv har ingen aning om detta men hört det från de som har erfarenhet.

    #156452
    chc949
    Deltagare

    Varför skulle inte tvåkrets vara säkrare än enkrets?

    Enkrets + Frihjul + onåbar handbroms = Noll broms om fotbromsen slutar fungera.

    #156453
    andersson__
    Deltagare
    Lollo wrote:
    Och enligt de som haft otaliga bilar så är inte 2krets systemet mer funktionssäkert än en krets, snarare tvärt om, jag själv har ingen aning om detta men hört det från de som har erfarenhet.

    Har hört samma sak, ger en krets upp på tvåkrets systemet så har man i princip inga bromsar alls ändå.

    Se till att ditt enkrets är i ordning så funkar det kalas.

    #156455
    ingvar k
    Deltagare

    Tyvärr så måste jag nog bekräfta att min erfarenhet av 2-kretssystem också är sådan att när den ena kretsen fallerar (bromsslangen) så fungerar inte den andra heller. Avser en renoverad h-cylinder på min 66-a och jag är mycket säker på att jag monterade ihop cylindern korrekt.
    Men jag lyckades styra ifrån lastbilssläpet.

    #156456
    chc949
    Deltagare

    Mitt bromssystem är i toppskick med nya cylindrar bak och renoverade cylindrar fram + renoverad huvudcylinder. Alla bromsrör nydragna och slangar utbytta. Bilen gick igenom besiktningen med bravur förra sommaren.
    Men det finns alltid en ”fear factor”. Någonting kan gå snett och vid ett läckage har man inga marginaler.

    #156460
    enor
    Deltagare
    Ulf R wrote:
    Varför skulle inte tvåkrets vara säkrare än enkrets?

    Enkrets + Frihjul + onåbar handbroms = Noll broms om fotbromsen slutar fungera.

    Onåbar handbroms?? Nu hänger jag inte med… den sitter ju fantastiskt bra till i 96:or … hade det varit en Amazon eller PV med spaken inklämd mellan dörr och säte, då hade jag förstått vad du pratar om…

    #156465
    phermansson
    Deltagare

    Har man originalbältet på sig i en 62a så är den i princip onåbar…

    #156466
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Ulf R och Patrik kör med stolen längst bak och raka armar enligt gammalt racestuk :racesmile:

    /B

    #156468
    chc949
    Deltagare

    Nja… inte så långa ben men inte heller armar som en Orangutang

    #156471
    phermansson
    Deltagare

    Tycker jag har både långa ben och armar, men ändå räcker armen inte till 🙂
    Och det måste ju ha funnits fler än vi som tyckte så, som förändring på -64 står bland annat ”mer lättåtkomlig handbromsspak”.

    #156473
    chc949
    Deltagare

    Vad händer om man i en nödsituation kopplar ur, rycker frihjulsreglaget och släpper kopplingen? får man då möjligheten att motorbromsa. Inte för att det är lättare att nå frihjulsreglaget än handbromsen men det tidigare nämnda går ju alltid att förlänga upp till panelen.

    #156478
    stefan
    Deltagare

    om man ser saken såhär då? hur många har blivit av med bromsarna på en bil där man renoverat allt? Det måste ju ändå vara ytterst ovanligt?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng