Köpa 9-3 ?

  • Detta ämne är tomt.
  • Författare
    Inlägg
    • januari 25, 2022 at 10:19 #491666

      Vi funderar på att köpa en 9-3 en med miljöbränsle så man får låg skatt. är det något man skall tänka på ? ev fällor ?
      Tacksam för svar här. Även tips på bil motages.
      PS har en fin Mini 209 110 hk om någon vill byta ?

        januari 25, 2022 at 10:44 #491669

        Just 9-3:an med Biopower-motorn och senare inredningen efter 2006 (den utan fiberoptik) är närmast skottsäker så länge den erhållit korrekt service.
        Främsta fallgroparna är väl rosten (lacksläpp) i skärmkanterna, framförallt bak. Är det inte bubbligt eller rostigt så är de troligen vidgjorda eller välunderhållna.
        En anna är väl att kolla servooljan, att den är fin och i korrekt färg. Är väl enda akilleshälen på B207. Enkelt uttryckt så är problemet är att servopumpen matar från blocket, och när packningarna där blir dåliga så kommer motorolja in i servosystemet, och fyller behållaren. Är det kletigt kring servobehållaren så har den högst troligen fått motorolja i sig. Detta medför att man kan få problem med att styrväxeln ger upp i förtid.
        Går att laga detta själv, tämligen enkelt och billigt, men se till att få ut all motorolja ur servosystemet. Annan akilleshäl är väl vattenpumpen som är bökig att byta, men som tur är så går de sällan sönder.

        Annars är Ng9-3, efter 2006 en rikigt bra bil. Sällan problem, vägsäker och körglad och bränslesnål. Enkel att serva och hålla efter själv om man känner att man har den kunskapen.

        Men köp inte första bästa, det finns många och försök hitta den som känns mest rätt.

        Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
        Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
        Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
        Saab 9-3 Vector SC ´09

        Skämsbil:
        Audi A6 Avant

        Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

          januari 26, 2022 at 18:44 #491721

          Tack för ett bra svar ! Vi har inte bråttom o har även en baktanke på en og 900 ? och om någon här har några tips på bra objekt så är vi tacksamma.

          PS OG 900 skall vara en med insprutning och rost fri.

          //Per

            januari 26, 2022 at 20:07 #491724

            jag kör og900 som brukis men jag längtar efter ng9-3 sedan igen

            og900 är kul, men 9-3 an är stabilare och bekvämare utan att vara slö o chassit.

            När det gäller ng9-3 så säger min erfarenhet att sedanen är tystare och styvare i chassit än kombin. Att lasta i sedanen är dock piss. kombin är flera hundra ggr så bra på att lasta in saker i, tex är öppningen när man fäller sätet högre i nederkant på sedanen ( och lägre i överkant, men ja, det är en sedan).

            ng9-3 är riktigt trevliga bilar helt.

              januari 26, 2022 at 21:46 #491733

              Tack för ett bra svar ! Vi har inte bråttom o har även en baktanke på en og 900 ? och om någon här har några tips på bra objekt så är vi tacksamma.
              PS OG 900 skall vara en med insprutning och rost fri.
              //Per

              Man kan ju alltid ha både och, det ena utesluter inte det andra. Skall du ha og900 så skulle jag undvika 8-ventilaren med insprutning och katalysator, mest för att de är rätt trista sett till effekten. Skall man bruksa en og900 så måste man hålla rosten borta. Bilen är ju i grunden en 60-talskonstruktion och den enorma mängd vägsalt som man häller ut varje vinter sliter hårt på de äldre bilarna.

              Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
              Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
              Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
              Saab 9-3 Vector SC ´09

              Skämsbil:
              Audi A6 Avant

              Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                januari 26, 2022 at 21:47 #491734

                Jag kör bara min 900S röd 3drs -91 bara på sommaren. Den står i garage medan brukisbilen står under molnet. Gamla 900OG skulle inte tåla det. Den skulle snabbt bli nermald som brukis.
                De gamla SAABarna som är skattebefriade är kanske attraktiva som brukisbilar men både reservdelstillgången och deras motstånd mot vårt klimat talar emot att köra dessa veteraner som brukisbilar,
                tycker jag. Min 900S lastar mycket mer än min brukis en S80 2.4 -00. Men mina tjejer valde S80 framför SAAB 9.5 2.3T när det begav sig. Det åks kungligt i baksätet på S800 -;). Men
                jag kan tycka att kärestan kom långt ifrån i passagerarstolen -:) S80 an är snart när rostfri ester 21 år under molnet, Jag har kört SAAB sen -70 och gör det fortrarande. Familjevalet S80 var inte fel.

                SAAB 9.5 combi var bättre ur lasta synpunkt än S80. V70 fanns bara med gamla 850 karossen. Motormässigt tyckte jag att 2.3T var för rå. Hade mest erfarenhet av sugmotor. SAAB hade behövt
                en sexa eller åtminstone en fattig-sexa som S80-ans femma. 2.3L för en fyra är på gärdsgården tycker en gammal man som jag. Det visar behovet av en balansaxel.
                Men 9.3 har väl inte 2.3L motorn?

                  februari 3, 2022 at 12:48 #491912

                  Ser att det just nu finns en massa NG-9-3 år 2014 till salu på KVD. Kanske kan vara något? Någon som vet var de kommer ifrån, verkar vara ett parti som gått ungefär lika långt?

                    februari 3, 2022 at 13:08 #491918

                    Ser att det just nu finns en massa NG-9-3 år 2014 till salu på KVD. Kanske kan vara något? Någon som vet var de kommer ifrån, verkar vara ett parti som gått ungefär lika långt?

                    Det är gamla tjänstebilar fån NEVS. De har alltså gått inom NEVS som poolbil/företagsbil.

                    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                    Saab 9-3 Vector SC ´09

                    Skämsbil:
                    Audi A6 Avant

                    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.