Köpa OBD2-läsare
- Detta ämne har 8 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2010-11-10 15:51 av rickard.
-
FörfattareInlägg
-
Tänkte jag skulle få lite bättre koll på hur vår 9000 -94 mår och dessutom vara garderad för framtida bilköp och slå till på en felkodsläsare. Jag har fattat det rätt att det är den som heter OBD2 man ska ha? Var kopplar man in den på en 9000? Det verkar finnas hur många olika försäljare av dessa som helst; hade tänkt näthandla av några som kallar sig Teknikproffset.se
Någon som har erfarenhet av dem eller köpt någon annan bra läsare?Det finns många olika varianter på marknaden med högst varierande funktionalitet. Se till att hitta någon som säljaren kan garantera att den fungerar till just din bil.
Många av de felkodsläsare som finns klarar bara att läsa vissa felkoder, oftast bara de som är lagstadgade/utsläppsrelaterade och ger inte mycker mer info än blinkkoderna från motorlampan9000 1994 har inte ODB2 protokollet men den har “ODB2-kontakten” för avläsning.
På Trionic 5 kan man läsa felkoder lite grovt mha motorlampan. (man räknar antalet blinkingar och får på det viset fram 7 olika felkoder)Det jag tror man ska satsa på är en CAN-USB som sedan kan användas tillsammans med gratisprogrammet T5Suite till Trioinc 5 elller med T7Suite till Trionic 7.
T5/T7 Suite programmen är främst framtagna för egen mappning men jag tror/hoppas att det kommer att klara samma saker som Tech2 i framtiden.
Redan idag kan T5Suite läsa och radera felkoder men det är nog inte riktigt färdigutvecklat än.läs mer här http://trionic.mobixs.eu/
Är det ett sådant här du menar? Fast det är bara för VAG-bilar? Och man behöver en adapter?
DiagnosverktygDette er et bedre alternativ. Leser de fleste bilmerker, bortsett fra VAG som har egen.
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidJanneH wrote:Tack! Innebär det att jag ändå inte kan få ut särskilt mycket mer info än med blinkningarna eftrsom bilen är för gammal? Jag hade tänkt på sådant som ABS mm, inte bara motorfunktioner.Helt rätt uppfattat.
För att komma åt ABS etc är det Tech 2 eller ISAT som gäller.Begränsningen med blinkkoderna är ju att man t.ex. bara får veta att det är “lambdasond” medan Tech 2 kan berätta exakt vad för fel som triggat felkoden. Kan ju vara fett, magert, allmänt fel, förvärmning mm.
med dessa kan du bara avläsa koder som är nummer relaterade skilna mellan P koder eller saabs egna koder så om du vet vad tex P1105 är..eller i vilken krets du ska söka
så kan du inte släcka sevice eller motor , abs lampor , mäta ac starspärr osv osv med dom billiga
en bra nytt kostar mellan 20 och 235000 +MPuh, nu blir jag lite förvirrad. Har jag fattat rätt:
Det här är ett vettigt budgetalternativ som passar även min 9000 från 1994 som inte är “riktig” OBD2:
DiagnosverktygOm jag vill komma åt ALLT, inkl ABS, så måste jag ha ett riktigt verkstadsinstrument, och då kan jag lika gärna köpa en annan bil??
:crazy:
en bildagnose uppdateras några gånger per år , och därför kostar det alltid att läsa ut felet , om jag ska gå in vad allt kostar per år i uppdatering så vet du varför och blir inte glad.
om du ska köpa not annat gäller det “gammal” för att ALLA bilar har sen 90 talet har en kontakt för att läsa ut felkoder.
men för att kunna konstatera eller vid köp så kan du använda en sånt men som innan du kan bara läsa ut.
framtidens bilar blir inte äldre än en 12 år då lägger elen av, och det blir inte rost som tå dom längre.
men en ’00:a är endå nästan 11 år´gammal….
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.