Köpa OBD2-läsare

Forum Övrigt Allmänt Köpa OBD2-läsare

Detta ämne innehåller 8 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-11-10 15:51.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23055

    janneh
    Deltagare

    Tänkte jag skulle få lite bättre koll på hur vår 9000 -94 mår och dessutom vara garderad för framtida bilköp och slå till på en felkodsläsare. Jag har fattat det rätt att det är den som heter OBD2 man ska ha? Var kopplar man in den på en 9000? Det verkar finnas hur många olika försäljare av dessa som helst; hade tänkt näthandla av några som kallar sig Teknikproffset.se
    Någon som har erfarenhet av dem eller köpt någon annan bra läsare?

    #164354

    saabaero
    Deltagare

    Det finns många olika varianter på marknaden med högst varierande funktionalitet. Se till att hitta någon som säljaren kan garantera att den fungerar till just din bil.
    Många av de felkodsläsare som finns klarar bara att läsa vissa felkoder, oftast bara de som är lagstadgade/utsläppsrelaterade och ger inte mycker mer info än blinkkoderna från motorlampan

    9000 1994 har inte ODB2 protokollet men den har ”ODB2-kontakten” för avläsning.
    På Trionic 5 kan man läsa felkoder lite grovt mha motorlampan. (man räknar antalet blinkingar och får på det viset fram 7 olika felkoder)

    Det jag tror man ska satsa på är en CAN-USB som sedan kan användas tillsammans med gratisprogrammet T5Suite till Trioinc 5 elller med T7Suite till Trionic 7.
    T5/T7 Suite programmen är främst framtagna för egen mappning men jag tror/hoppas att det kommer att klara samma saker som Tech2 i framtiden.
    Redan idag kan T5Suite läsa och radera felkoder men det är nog inte riktigt färdigutvecklat än.

    läs mer här http://trionic.mobixs.eu/

    #164359

    janneh
    Deltagare

    Tack! Innebär det att jag ändå inte kan få ut särskilt mycket mer info än med blinkningarna eftrsom bilen är för gammal? Jag hade tänkt på sådant som ABS mm, inte bara motorfunktioner.

    #164360

    janneh
    Deltagare

    Är det ett sådant här du menar? Fast det är bara för VAG-bilar? Och man behöver en adapter?
    Diagnosverktyg

    #164362

    Morten S.
    Moderator

    Dette er et bedre alternativ. Leser de fleste bilmerker, bortsett fra VAG som har egen.

    diagnose

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #164367

    saabaero
    Deltagare
    JanneH wrote:
    Tack! Innebär det att jag ändå inte kan få ut särskilt mycket mer info än med blinkningarna eftrsom bilen är för gammal? Jag hade tänkt på sådant som ABS mm, inte bara motorfunktioner.

    Helt rätt uppfattat.
    För att komma åt ABS etc är det Tech 2 eller ISAT som gäller.

    Begränsningen med blinkkoderna är ju att man t.ex. bara får veta att det är ”lambdasond” medan Tech 2 kan berätta exakt vad för fel som triggat felkoden. Kan ju vara fett, magert, allmänt fel, förvärmning mm.

    #164368

    rickard
    Deltagare

    med dessa kan du bara avläsa koder som är nummer relaterade skilna mellan P koder eller saabs egna koder så om du vet vad tex P1105 är..eller i vilken krets du ska söka
    så kan du inte släcka sevice eller motor , abs lampor , mäta ac starspärr osv osv med dom billiga
    en bra nytt kostar mellan 20 och 235000 +M

    #164499

    janneh
    Deltagare

    Puh, nu blir jag lite förvirrad. Har jag fattat rätt:
    Det här är ett vettigt budgetalternativ som passar även min 9000 från 1994 som inte är ”riktig” OBD2:
    Diagnosverktyg

    Om jag vill komma åt ALLT, inkl ABS, så måste jag ha ett riktigt verkstadsinstrument, och då kan jag lika gärna köpa en annan bil??

    :crazy:

    #164504

    rickard
    Deltagare

    en bildagnose uppdateras några gånger per år , och därför kostar det alltid att läsa ut felet , om jag ska gå in vad allt kostar per år i uppdatering så vet du varför och blir inte glad.

    om du ska köpa not annat gäller det ”gammal” för att ALLA bilar har sen 90 talet har en kontakt för att läsa ut felkoder.

    men för att kunna konstatera eller vid köp så kan du använda en sånt men som innan du kan bara läsa ut.

    framtidens bilar blir inte äldre än en 12 år då lägger elen av, och det blir inte rost som tå dom längre.

    men en ’00:a är endå nästan 11 år´gammal….

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng