koppling

Forum / Övrigt / SSR / koppling

Forum / Övrigt / SSR / koppling

  • Detta ämne har 14 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2004-07-08 17:23 av Anonym.
  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      januari 4, 2004 at 03:44 #11679

      hejsan jag har lite problem med min koppling
      undrar vad man ska göra för att den inte ska släppa så fort man öppnar spjällen

      motorn är en 1740 med ca 130 hk

        januari 4, 2004 at 08:04 #81768

        Vad gjorde du sade du? “Öppna spjällen”, är det detsamma som full gas? Jag förstår inte ditt problem…

        Vad har du för koppling? Standardtryckplatta med standardlamell eller en transportertryck med sinterlamell? Eller en kombination av de två?

        Kan du ha fått fett på lamellen när du monterade den? Berätta mer!

          Anonym
          januari 4, 2004 at 08:29 #81769

          hej jo det är så att jag har std platta och lamell problemet är nog att man måste sätta dit en värre tryckplatta plus eventuellt sinterlamell men att hitta några sådana verkar va svårt har letat i 3 månader nu det måste gå att köpa nånstans eller???

            januari 4, 2004 at 08:43 #81770

            Med transportertryck menar jag en tryckplatta från Volkswagen Transporter. Den är av solfjäder- eller stjärntyp och betydligt spänstigare.

            Sinterlamell finns ej att tillgå, den måste tillverkas. Jag har hört ryktas om att lamellbackar till Volvo Turbo (modell, årsmodell?) ska vara av rätt dimension och kan borras loss och sedan nitas på en lamell. Men detta är rykten. Någon annan som vet besked?

              januari 4, 2004 at 10:48 #81771

              Sinterlamell skulle jag inte använda på en gatbil pga att de slits mycket mer vid slirning.

              Finns redan mycket skrivet om kopplingar så se tex
              http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=4;t=000339#000000
              http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=4;t=000327
              http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=4;t=000305#000001
              eller sök i forumet.

                januari 4, 2004 at 11:58 #81772

                Hej !

                Kolla denna länk: http://hx-48088.hotel.x-source.se/produkter/index.htm
                Det är Din rallyboutique, dom säljer en tryckplatta som klarar 1815cc för 1125:-
                kräver tydlingen lite modifiering av svänghjul.
                Sedan passar orginal lamellen till det.
                Annars säljer http://www.dalhems.com/ sinterlameller utan nav, men måtten passar för sachs nav tydligen.

                Micke

                  januari 4, 2004 at 12:30 #81773

                  Med den jäv… udda splines som 2T och V4an har är det stört omöligt att hitta ersättningslameller.
                  Så glöm Dalhems sinterlameller, jag har redan tittat/frågat. Dessutom bör V4an ha fjädrat lamellcentrum för att spara lådan lite.

                    januari 4, 2004 at 18:23 #81774

                    Dahlhelms säljer ju även lösa puckar att sätta på orginallamell. Det kanske kan vara nåt….
                    Annars torde ju den förstärkta tryckplattan med orginallamell räcka. Det hade jaag på min rallybil
                    och det höll.

                    Micke

                      januari 4, 2004 at 22:01 #81775

                      Micke L:
                      Vist de förstärkta std tryckplattorna kanske funkar, men jag får utslag bara att tänka på dessa i en bil med mer knuff än orginal.
                      Std lamellen tore funka om man inte har riktigt mycket pulver. Exact hur mycket är svårt att sia om men de tål ca 130 pollar.

                      Men jobbet att mixtra dit en solfjäder från Dalhems eller Din Rallybytik är klart värt jobbet.
                      Det blir problemfritt.

                        januari 4, 2004 at 22:28 #81776

                        Det låter ju konstigt om det inte finns för en firma jag har brukat köpt ifrån har alla varianter? Sinter, 3,4 puckars, fjädrat ofjädrat nav, organiska belägg osv. Storleken i katalogen är 190mm och 7/8″ på splinesen, Någon sugen?

                          januari 4, 2004 at 23:11 #81777

                          Stefan:
                          Pris?
                          Ja jag vet att det går att få tag på riktiga lameller till V4an. Men priset är/var fel, nja igentligen inte för riktiga saker.

                            Anonym
                            januari 10, 2004 at 09:11 #81778

                            fint nu har jag lite mer att gå på
                            tackar för tipsen

                              februari 7, 2004 at 18:11 #81779

                              Tryckplattan från Din rallyboutique funkar, den är beprövad. Sitter med ritningen i näven.
                              Modifieringen av svänghjulet består av att svarva en ny innerdiameter till 230mm, svarva av tryckytan med 3.5mm, ny bultdelning (för de 6 bultarna), modifiering av skruvarna så att du styrning via dessa.

                                februari 12, 2004 at 11:27 #81780

                                Hej

                                Vi på http://www.classicsaabracing.com
                                har faktiskt en 200 mm racinglamell till V4 på gång. Vi har specat lamellen med fjädrande centrum och tänkte kolla pris på en serie om 5.
                                Är du intresserad så skicka mig ett mejl.

                                /// niklas@classicsaabracing.com

                                  Anonym
                                  juli 8, 2004 at 17:23 #81781

                                  Jag hittade det här på en Speedshop jag besökte idag, han sa att de inte gick att få tag på annars, men han hade ett par liggandes…

                                  Någon som vet om det är nåt att ha?

                                  [image]http://w1.240.telia.com/~u24015005/SAAB%20Sachs%20Sporting.jpg[/image]

                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.