koppling
- Detta ämne har 14 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2004-07-08 17:23 av Anonym.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymjanuari 4, 2004 at 03:44 #11679
hejsan jag har lite problem med min koppling
undrar vad man ska göra för att den inte ska släppa så fort man öppnar spjällenmotorn är en 1740 med ca 130 hk
Vad gjorde du sade du? “Öppna spjällen”, är det detsamma som full gas? Jag förstår inte ditt problem…
Vad har du för koppling? Standardtryckplatta med standardlamell eller en transportertryck med sinterlamell? Eller en kombination av de två?
Kan du ha fått fett på lamellen när du monterade den? Berätta mer!
Anonymjanuari 4, 2004 at 08:29 #81769hej jo det är så att jag har std platta och lamell problemet är nog att man måste sätta dit en värre tryckplatta plus eventuellt sinterlamell men att hitta några sådana verkar va svårt har letat i 3 månader nu det måste gå att köpa nånstans eller???
Med transportertryck menar jag en tryckplatta från Volkswagen Transporter. Den är av solfjäder- eller stjärntyp och betydligt spänstigare.
Sinterlamell finns ej att tillgå, den måste tillverkas. Jag har hört ryktas om att lamellbackar till Volvo Turbo (modell, årsmodell?) ska vara av rätt dimension och kan borras loss och sedan nitas på en lamell. Men detta är rykten. Någon annan som vet besked?
Sinterlamell skulle jag inte använda på en gatbil pga att de slits mycket mer vid slirning.
Finns redan mycket skrivet om kopplingar så se tex
http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=4;t=000339#000000
http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=4;t=000327
http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=4;t=000305#000001
eller sök i forumet.Hej !
Kolla denna länk: http://hx-48088.hotel.x-source.se/produkter/index.htm
Det är Din rallyboutique, dom säljer en tryckplatta som klarar 1815cc för 1125:-
kräver tydlingen lite modifiering av svänghjul.
Sedan passar orginal lamellen till det.
Annars säljer http://www.dalhems.com/ sinterlameller utan nav, men måtten passar för sachs nav tydligen.Micke
Micke L:
Vist de förstärkta std tryckplattorna kanske funkar, men jag får utslag bara att tänka på dessa i en bil med mer knuff än orginal.
Std lamellen tore funka om man inte har riktigt mycket pulver. Exact hur mycket är svårt att sia om men de tål ca 130 pollar.Men jobbet att mixtra dit en solfjäder från Dalhems eller Din Rallybytik är klart värt jobbet.
Det blir problemfritt.Tryckplattan från Din rallyboutique funkar, den är beprövad. Sitter med ritningen i näven.
Modifieringen av svänghjulet består av att svarva en ny innerdiameter till 230mm, svarva av tryckytan med 3.5mm, ny bultdelning (för de 6 bultarna), modifiering av skruvarna så att du styrning via dessa.Hej
Vi på http://www.classicsaabracing.com
har faktiskt en 200 mm racinglamell till V4 på gång. Vi har specat lamellen med fjädrande centrum och tänkte kolla pris på en serie om 5.
Är du intresserad så skicka mig ett mejl./// niklas@classicsaabracing.com
Anonymjuli 8, 2004 at 17:23 #81781Jag hittade det här på en Speedshop jag besökte idag, han sa att de inte gick att få tag på annars, men han hade ett par liggandes…
Någon som vet om det är nåt att ha?
[image]http://w1.240.telia.com/~u24015005/SAAB%20Sachs%20Sporting.jpg[/image]
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.