Köpt bil av privatperson med "dolt" fel

Forum / Övrigt / Off Topic / Köpt bil av privatperson med "dolt" fel

Forum / Övrigt / Off Topic / Köpt bil av privatperson med "dolt" fel

  • Författare
    Inlägg
    • december 27, 2017 at 01:21 #439158

      Hej!
      (Jag hoppas att jag lägger mitt första inlägg i rätt forumsdel)

      Tråkigt att mitt första inlägg här har en något negativ klang. I går köpte jag min andra Saab (efter några år som otrogen) En simpel 9-5 2.0 från 2002. Skicket var att förvänta sig av en 16 år gammal bil. Lite skönhetsrost här och där, någon liten buckla samt pixelfel. Trots sina 20800 mil går bilen mycket bra. Efter en provrunda konstaterade jag att bilen kommer fylla sin funktion genom att ta mig till A, B och eventuellt C. Affären var ett faktum och jag började mina 25 mil hemåt med ett glatt leende på läpparna. Jag har gått igenom alla medföljande kvitton och reparationer och tidigare ägare (innan 2017) har minst sagt tagit hand om bilen.

      Några mil kvar av hemresan börjar motorlampan lysa. Någon bilmekaniker är jag inte och tillhör heller inte kategorin “händig” inom bilfrågor. Däremot är jag tillräckligt kunnig att klura att att en bil som säljs, enligt säljaren, “i bra skick” inte ska ha en motorlampa som börjar lysa. På min tidigare Aero började samma lampa lysa och då var felet turborelaterat.

      Jag kontaktar säljaren av bilen som svarar mig med följande citat “han har märkt att den tänds ibland”, “slocknar efter några mil”, “det är ingen fara så länge motorlampan inte blinkar” “man ska tydligen serva på en verkstad som släcker servicelampan med dator”

      Det är här jag har tummen mitt i handen. Jag hoppas ni kan hjälpa mig och rätta mig om jag har fel. Det jag har lärt mig av motorlampan på tidigare Saab-bilar är att:
      1. Motorlampan har ingenting med service att göra.
      2. Motorlampan blinkar aldrig.
      3. Motorlampan försvinner vid urkoppling av batteri, för att sedan komma tillbaka efter några mil. Lampan lös ju inte de första milen hemåt.

      Av detta kan jag konstatera följande: säljaren visste om detta problem, men nämnde ingenting om det när jag var och tittade på bilen.
      Jag ska lämna in bilen på verkstad lite senare i dag och se vad jag får för felkoder. Låt oss leka med tanken att det är något allvarligt, och att jag har köpt grisen i säcken. Vad har jag då att förvänta mig?

      Enligt köplagen kan bilen ändå anses felaktig om:
      Säljaren undvikit att berätta något väsentligt om bilen som säljaren borde känt till, exempelvis dolt en allvarlig skada.

      Om det nu är en allvarlig skada har säljaren själv erkänt att han har haft kännedom om detta. Jag har sparat hans meddelande där han efteråt bekräftar sin kännedom om motorlampan. Jag har väntat med att svara säljaren då jag vill ha ett utlåtande från min verkstad först. Om det nu är ett allvarligt fel, hur går jag vidare? Först och främst tänker jag kontakta säljaren med all info från verkstaden och föreslå att han står för reparationskostnader. Vägrar han detta är det ju bara tingsrätten som kan bedöma vad som är rätt och vad som är fel och det känns långsökt. Vad har ni för förslag?

      Nu är det ju inte ens säkert att det är något allvarligt med bilen. Jag är bara orolig och tänker på det värsta scenariot. En del av er kanske tänker “skyll dig själv” “det är ju bara en gammal billig bil” Ja, kanske borde skylla mig själv. Dock gick jag igenom bilen grundligt, bilen startades kall och hade inga som helst missljud från motor eller annat. Den gick tyst och fint. Och ja, bilen var billig, nio bananer, men på grund av olika händelser i livet som påverkat min ekonomi har jag äntligen haft råd att köpa mig en bil, så det är extra jobbigt att det ska strula direkt och bilen betyder ofantligt mycket.

      Phew, det var skönt att skriva av sig lite oro. Jag återkommer i morgon om vad verkstadshjältarna säger.

      God fortsättning!

        december 27, 2017 at 08:35 #439159

        Han har rätt att antingen laga skadorna eller göra ett återköp om jag minns rätt. vilket gör det möjligt att du kommer vara tvungen att köra tillbaka bilen, få tillbaka pengarna och att han säljer den till någon annan, Trist, men så funkar det.

        Har han låtit bli att påpeka ett fel som han borde känna till (och han har dessutom erkänt att han visste om felet) så har du rätt att häva köpet.

          december 27, 2017 at 09:48 #439170

          Som Broberg säger. Med tanke på att bilen går bra och lampan inte tänds direkt så gissar jag på klassikern tändstift/tändkassett (två felkoder där den ena är 1324, om jag minns rätt). Då köper du nya stift och en beg tändkassett på Bildelsbasen (obs version 3.6 eller högre) och byter. Du hamnar då på 1000-2000kr i repkostnad.

          96 V4 1975 ”Bollen”
          96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

            december 27, 2017 at 10:31 #439172

            Det är tändkassetten, en klassiker. Du hade troligen behövt byta den ändå i framtiden.
            Betänk att du även köpt en 16 år gammal bil, du får räkna med att saker och ting går sönder, vissa fel, likt tändkassettten är en sådant som kan komma närsomhelst när bilen är till åren kommen. Troligen är tändkassetten inte heller utbytt tidigare. Att säljare kanske “nollat” bilen betyder att felet inte fanns när du köpte den.

            För småvärden (vilket ändå 9000kr får anses vara) så kommer du inte få upp ärendet till tingsrätten, säljaren har upplysningsplikt, men du har även undersökningsplikt. Om felet inte fanns när du köpte bilen, så får det nog anses som att du köpte bilen i ett “felfritt” skick. Att felet sedan uppkom efter 25 mils körning kan säljaren hävda i all oändlighet skett pga ditt körsätt (fast det inte så är fallet). Det blir ett moment 22, varpå ärendet kommer att läggas ned med hänvisning till att det kan lösas via skiljedom.

            Kolla istället om du kan låna en ok tändkassett från någon här i klubben och testa. Om så är fallet, så inhandla en beg och hör med säljaren om ni kan dela på kostnaden för inköpet av beg kassett. Säger hen nej, så är det bara att acceptera samt hoppas på karma.

            Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
            Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
            Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
            Saab 9-3 Vector SC ´09

            Skämsbil:
            Audi A6 Avant

            Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

              december 27, 2017 at 12:42 #439176

              Och tändkasetten skall vara 3,7 och ju närmare verson E desto bättre. Gissar på att du har en 3,6 idag i blen.

            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.