Köpt en 96 2T, vad ska jag tänka på när jag kör hem 73 mil?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Köpt en 96 2T, vad ska jag tänka på när jag kör hem 73 mil?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Köpt en 96 2T, vad ska jag tänka på när jag kör hem 73 mil?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 8, 2013 at 14:45 #8119

      Hej!
      Jag har just köpt en Saab 96 2-taktare 1965 som stått sedan 2007. Den gick igång bra och brorsan har kört runt med den lite och allt verkar funka. Nu tänkte jag åka upp till Lappland och hämta den ner till Uppsala, en resa på typ 73 mil. Vad bör jag tänka på att kolla upp inför en sådan långresa med en 2t som stått länge?
      Tacksam för alla tips!
      Niclas

        oktober 8, 2013 at 16:26 #59983

        73mil! Se till att hitta personer längs vägen som kan vara behjälpliga om något skulle hända!

        Annars:
        Glykol
        Färdigblandad bensin i dunk
        Är däcken bra? Om inte. Ordna fram bättre!
        Tvåtaktsolja (man kanske inte alltid tankar på en bemannad station)
        Tid, ( tar längre tid än man tror)
        HÖRSELKÅPOR!

        Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
        Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
        Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
        Saab 9-3 Vector SC ´09

        Skämsbil:
        Audi A6 Avant

        Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

          oktober 8, 2013 at 17:46 #58327

          Extra rem vore inte helt fel!
          Säkringar.
          Vatten.
          Glöm inte verktygen!!

          Annars så positivt tänkande och bra körskor!

            oktober 8, 2013 at 17:55 #58284

            jag tänker spontant på dynga i tanken beroende på hur den varit förvarad, kanske ha med ett gäng bränslefilter att montera och kunna byta ut längs vägen ifall de sätts igen…?

            men det blir nog en kul resa, sånt där blir ju minnen 🙂 Köpte min V4a i Götene också, 90 mil bort och körde hem :ID

              oktober 8, 2013 at 18:45 #59986

              @Christian Haugsöen wrote:

              Extra rem vore inte helt fel!

              Var köper man rem? Verkar inte finnas på Meko/tema 😉

                oktober 8, 2013 at 19:23 #59990

                Lars! Hörselkåpor??? En Standard 2-taktare går ju tystare än både V4:or & 99:or! I landsvägsfart.

                Kan vara bra att köra utan så att man kan höra felen innan det är försent.

                Jag skulle nog kolla bromsarna ordentligt. Det är ju inte sällan de kärvar ihop eller börjar läcka när det blir lite varmt på bilar som har stått.

                Hur är det med besiktning på bilen??

                /Fredrik

                  oktober 8, 2013 at 20:33 #59994

                  @Saab96-65 wrote:

                  @Christian Haugsöen wrote:

                  Extra rem vore inte helt fel!

                  Var köper man rem? Verkar inte finnas på Meko/tema 😉

                  Oj, det skall väll inte vara några svårigheter att få tag på. Någon vänlig själ här kanske kan ange här vad det skall vara för nått mått på den så är det bara att ta och mäta fram en på valfri delnasare!

                    oktober 8, 2013 at 21:10 #59996

                    Tack för alla bra tips!

                    @Rally wrote:

                    Jag skulle nog kolla bromsarna ordentligt. Det är ju inte sällan de kärvar ihop eller börjar läcka när det blir lite varmt på bilar som har stått.

                    Hur är det med besiktning på bilen??

                    En brorson ska besikta den åt mig imorgon. Så vi får se! :lurk:
                    Men jag är hoppfull :woohoo:

                      oktober 9, 2013 at 05:02 #59998

                      Jeg ville også ha kjørt med litt ekstra fet oljeblanding de første tankene, på en bil som har stått såpass lenge. F.eks 4%. Nållagrene ved pinnbultene i stemplene/kolvene står seg tørre ved langtidslagring.

                      Been a Saab owner since 1987.
                      I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                      Today I have:
                      1960 93F
                      1967 96 Monte Carlo 850
                      1975 96 V4
                      1989 900i 8V 5 dørs
                      1992 900S 5 dørs
                      2009 9-3 SC tid

                        oktober 9, 2013 at 13:36 #60017

                        @Morten Strandmoe wrote:

                        Jeg ville også ha kjørt med litt ekstra fet oljeblanding de første tankene, på en bil som har stått såpass lenge. F.eks 4%. Nållagrene ved pinnbultene i stemplene/kolvene står seg tørre ved langtidslagring.

                        Tack för det!

                        Jag fick blåsa av besiktningen idag då tutan lagt av 🙁 “Den tutar när man svänger åt höger” säger brorsonen. Får be någon titta på det.

                          oktober 9, 2013 at 15:01 #60018

                          Min v4 gjorde det en sväng. Var en kabel som lossnat. Drog en ny sladd och satte en knapp i panelen. Fixat på 15min

                            oktober 9, 2013 at 20:25 #60033

                            @Saab96-65 wrote:

                            Hej!
                            Jag har just köpt en Saab 96 2-taktare 1965 som stått sedan 2007. Den gick igång bra och brorsan har kört runt med den lite och allt verkar funka. Nu tänkte jag åka upp till Lappland och hämta den ner till Uppsala, en resa på typ 73 mil. Vad bör jag tänka på att kolla upp inför en sådan långresa med en 2t som stått länge?
                            Tacksam för alla tips!
                            Niclas

                            Att göra resan till ett miniprojekt med massor av bilder och text tack :AP
                            .
                            .
                            .
                            😉

                              oktober 9, 2013 at 21:57 #60036

                              Vad är det för resväg?

                                oktober 10, 2013 at 19:15 #58373

                                @Christian Haugsöen wrote:

                                Min v4 gjorde det en sväng. Var en kabel som lossnat. Drog en ny sladd och satte en knapp i panelen. Fixat på 15min

                                Precis, säkert bara glappkontakt. Ville bara inte sätta brorsonen på det 🙂

                                @Plankan wrote:

                                Att göra resan till ett miniprojekt med massor av bilder och text tack :AP
                                .
                                .
                                .
                                😉

                                Ja det hade jag gärna bjudit på 🙂 men eftersom jag inte fick den besiktad den här veckan så grusades mina planer. Hade en betald flygresa till Skellefteå i helgen och hade tänkt köra bilen ner. Men nu blir det inte så. Har en ny besiktningstid den 18/10 och sen kanske det blir min pappa som kör ner den.

                                @jol wrote:

                                Vad är det för resväg?

                                E12 -> E4, eller E12 -> E45 -> Bävervägen -> E4

                                  oktober 10, 2013 at 19:18 #60068

                                  Du kan ju alltid besikta den och få en tvåa på tutan men lyft körförbud!

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.