Köpt en 96 2T, vad ska jag tänka på när jag kör hem 73 mil?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Köpt en 96 2T, vad ska jag tänka på när jag kör hem 73 mil?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Köpt en 96 2T, vad ska jag tänka på när jag kör hem 73 mil?
- Detta ämne har 32 svar, 20 deltagare, och uppdaterades senast 2013-12-27 22:25 av Jonas Åberg.
-
FörfattareInlägg
-
@Christian Haugsöen wrote:
Du kan ju alltid besikta den och få en tvåa på tutan men lyft körförbud!
jo jag övervägde det men blev snål 🙂 220 spänn är många sandpapper 🙂
Om det är en tidigare brist som ligger kvar är det en tvåa (du får köra en månad med bilen) annars är det en villkorstvåa (du ska åtgärda problemet men behöver inte visa upp på efterbesiktning), det är bedömningarna på tuta.
Som sagt, om det bara är tutan och det inte fanns vid tidigare besiktning.
Besiktiga bilen så kommer du få köra i två år till.@potatis wrote:
Om det är en tidigare brist som ligger kvar är det en tvåa (du får köra en månad med bilen) annars är det en villkorstvåa (du ska åtgärda problemet men behöver inte visa upp på efterbesiktning), det är bedömningarna på tuta.
Japp. Precis min (rätt färska) erfarenhet. Min väldigt hesa V4 klarade sig, men svärfars stumma 164 gick inte igenom, då den tydligen var stum förra gången också.
oktober 13, 2013 at 20:04 #58445@Hans H wrote:
@potatis wrote:
Om det är en tidigare brist som ligger kvar är det en tvåa (du får köra en månad med bilen) annars är det en villkorstvåa (du ska åtgärda problemet men behöver inte visa upp på efterbesiktning), det är bedömningarna på tuta.
Japp. Precis min (rätt färska) erfarenhet. Min väldigt hesa V4 klarade sig, men svärfars stumma 164 gick inte igenom, då den tydligen var stum förra gången också.
Men man får ju köra en månad, så lång tid kan inte ens den här resan ta. Sedan ombesikta när man är hemma och har fixat tutan.
Besiktade förra veckan. Gick igenom så när som på sprickor på en bromsslang. Måste visas upp inom en månad.
Min bror och far körde ner bilen från Storuman till Uppsala igår. Inga bilder på det tyvärr. Den gick bra tyckte de men den slamrar nu på ett sätt som den troligen inte gjorde innan långresan. Låter som en diesel. Kanske de skulle ha kört fetare som Morten skriver.
@Morten Strandmoe wrote:Jeg ville også ha kjørt med litt ekstra fet oljeblanding de første tankene, på en bil som har stått såpass lenge. F.eks 4%. Nållagrene ved pinnbultene i stemplene/kolvene står seg tørre ved langtidslagring.
Här är en filmsnutt taget med telefonen. Låter värre i verkligheten. http://www.youtube.com/watch?v=IXOZKwnrFbM
november 13, 2013 at 09:01 #59342Jag tycker det låter som veven.
Ökar “knackandet” med varvtalet?
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Godt at det finnes folk som kan reise til slike steder på kort varsel.
Det behøves virkelig der nede. Blir nok mange sterke synsinntrykk.@Saab96-65 wrote:
…Jag har inte hunnit titta närmare på det för jag har just blivit rekryterad att åka med ett katastrofteam till Filippinerna. Vi hörs igen när jag kommer tillbaka!
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidnovember 16, 2013 at 14:26 #59314Om min motor hade börjat låta över huvudtaget så hade jag rivit fortare än kvickt!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.