Köpt en 96 2T, vad ska jag tänka på när jag kör hem 73 mil?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Köpt en 96 2T, vad ska jag tänka på när jag kör hem 73 mil?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Köpt en 96 2T, vad ska jag tänka på när jag kör hem 73 mil?

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 33 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 10, 2013 at 19:24 #60069

      @Christian Haugsöen wrote:

      Du kan ju alltid besikta den och få en tvåa på tutan men lyft körförbud!

      jo jag övervägde det men blev snål 🙂 220 spänn är många sandpapper 🙂

        oktober 13, 2013 at 07:23 #60106

        Om det är en tidigare brist som ligger kvar är det en tvåa (du får köra en månad med bilen) annars är det en villkorstvåa (du ska åtgärda problemet men behöver inte visa upp på efterbesiktning), det är bedömningarna på tuta.
        Som sagt, om det bara är tutan och det inte fanns vid tidigare besiktning.
        Besiktiga bilen så kommer du få köra i två år till.

          oktober 13, 2013 at 14:50 #60123

          @potatis wrote:

          Om det är en tidigare brist som ligger kvar är det en tvåa (du får köra en månad med bilen) annars är det en villkorstvåa (du ska åtgärda problemet men behöver inte visa upp på efterbesiktning), det är bedömningarna på tuta.

          Japp. Precis min (rätt färska) erfarenhet. Min väldigt hesa V4 klarade sig, men svärfars stumma 164 gick inte igenom, då den tydligen var stum förra gången också.

            oktober 13, 2013 at 20:04 #58445

            @Hans H wrote:

            @potatis wrote:

            Om det är en tidigare brist som ligger kvar är det en tvåa (du får köra en månad med bilen) annars är det en villkorstvåa (du ska åtgärda problemet men behöver inte visa upp på efterbesiktning), det är bedömningarna på tuta.

            Japp. Precis min (rätt färska) erfarenhet. Min väldigt hesa V4 klarade sig, men svärfars stumma 164 gick inte igenom, då den tydligen var stum förra gången också.

            Men man får ju köra en månad, så lång tid kan inte ens den här resan ta. Sedan ombesikta när man är hemma och har fixat tutan.

              november 12, 2013 at 15:24 #60913

              Besiktade förra veckan. Gick igenom så när som på sprickor på en bromsslang. Måste visas upp inom en månad.
              Min bror och far körde ner bilen från Storuman till Uppsala igår. Inga bilder på det tyvärr. Den gick bra tyckte de men den slamrar nu på ett sätt som den troligen inte gjorde innan långresan. Låter som en diesel. Kanske de skulle ha kört fetare som Morten skriver.
              @Morten Strandmoe wrote:

              Jeg ville også ha kjørt med litt ekstra fet oljeblanding de første tankene, på en bil som har stått såpass lenge. F.eks 4%. Nållagrene ved pinnbultene i stemplene/kolvene står seg tørre ved langtidslagring.

              Här är en filmsnutt taget med telefonen. Låter värre i verkligheten. http://www.youtube.com/watch?v=IXOZKwnrFbM

                november 12, 2013 at 16:45 #60914

                Ajdu lät inte bra det där 🙁

                  november 12, 2013 at 16:46 #60915

                  Testa och tryck in lite fett i fördelarväxeln, brukar kunna låta såhär när det är för lite fett

                    november 13, 2013 at 09:01 #59342

                    Jag tycker det låter som veven.

                    Ökar “knackandet” med varvtalet?

                    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                    Saab 9-3 Vector SC ´09

                    Skämsbil:
                    Audi A6 Avant

                    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                      november 14, 2013 at 14:27 #59393

                      Saab95-96:
                      Isoderlund:

                      Den legendäre Saab tvåtakts trimmare Bengt-Erik Ström besökte mig i går Tyskland. Vi tittade på din video och han sa också, en lager på vevaxeln är i sönder.

                      /Hubbe

                        november 14, 2013 at 20:54 #60945

                        Tack för era tips! Jag har inte hunnit titta närmare på det för jag har just blivit rekryterad att åka med ett katastrofteam till Filippinerna. Vi hörs igen när jag kommer tillbaka!

                          november 14, 2013 at 21:52 #60948

                          Lycka till med resan, Niclas!
                          Allt är ju inte bara gamla Saabar!

                          /B


                          Bengt Åkesson
                          bengt@akesson-motorsport.se
                          Facebook

                            november 15, 2013 at 08:22 #60952

                            Låter tyvärr som vevaxeln tycker jag med.

                              november 15, 2013 at 08:33 #60953

                              Godt at det finnes folk som kan reise til slike steder på kort varsel.
                              Det behøves virkelig der nede. Blir nok mange sterke synsinntrykk.

                              @Saab96-65 wrote:

                              …Jag har inte hunnit titta närmare på det för jag har just blivit rekryterad att åka med ett katastrofteam till Filippinerna. Vi hörs igen när jag kommer tillbaka!

                              Been a Saab owner since 1987.
                              I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                              Today I have:
                              1960 93F
                              1967 96 Monte Carlo 850
                              1975 96 V4
                              1989 900i 8V 5 dørs
                              1992 900S 5 dørs
                              2009 9-3 SC tid

                                november 15, 2013 at 08:53 #60954

                                B.-E. Ström ringde mig just nu och sa, det kan också vara smörningsbrist på fördelarväxeln. Om det är det, ja så skulle det glädja Saab 96-65 när han kommer hem igen.

                                /Hubbe

                                  november 16, 2013 at 14:26 #59314

                                  Om min motor hade börjat låta över huvudtaget så hade jag rivit fortare än kvickt!

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 33 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.