Köpt en 96 2T, vad ska jag tänka på när jag kör hem 73 mil?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Köpt en 96 2T, vad ska jag tänka på när jag kör hem 73 mil?

  • Detta ämne har 32 svar, 20 deltagare, och uppdaterades senast 2013-12-27 22:25 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 33 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #60069
    saab96-65
    Deltagare

    @Christian Haugsöen wrote:

    Du kan ju alltid besikta den och få en tvåa på tutan men lyft körförbud!

    jo jag övervägde det men blev snål 🙂 220 spänn är många sandpapper 🙂

    #60106
    potatis
    Deltagare

    Om det är en tidigare brist som ligger kvar är det en tvåa (du får köra en månad med bilen) annars är det en villkorstvåa (du ska åtgärda problemet men behöver inte visa upp på efterbesiktning), det är bedömningarna på tuta.
    Som sagt, om det bara är tutan och det inte fanns vid tidigare besiktning.
    Besiktiga bilen så kommer du få köra i två år till.

    #60123
    hans h
    Deltagare

    @potatis wrote:

    Om det är en tidigare brist som ligger kvar är det en tvåa (du får köra en månad med bilen) annars är det en villkorstvåa (du ska åtgärda problemet men behöver inte visa upp på efterbesiktning), det är bedömningarna på tuta.

    Japp. Precis min (rätt färska) erfarenhet. Min väldigt hesa V4 klarade sig, men svärfars stumma 164 gick inte igenom, då den tydligen var stum förra gången också.

    #58445
    solveslamsug
    Deltagare

    @Hans H wrote:

    @potatis wrote:

    Om det är en tidigare brist som ligger kvar är det en tvåa (du får köra en månad med bilen) annars är det en villkorstvåa (du ska åtgärda problemet men behöver inte visa upp på efterbesiktning), det är bedömningarna på tuta.

    Japp. Precis min (rätt färska) erfarenhet. Min väldigt hesa V4 klarade sig, men svärfars stumma 164 gick inte igenom, då den tydligen var stum förra gången också.

    Men man får ju köra en månad, så lång tid kan inte ens den här resan ta. Sedan ombesikta när man är hemma och har fixat tutan.

    #60913
    saab96-65
    Deltagare

    Besiktade förra veckan. Gick igenom så när som på sprickor på en bromsslang. Måste visas upp inom en månad.
    Min bror och far körde ner bilen från Storuman till Uppsala igår. Inga bilder på det tyvärr. Den gick bra tyckte de men den slamrar nu på ett sätt som den troligen inte gjorde innan långresan. Låter som en diesel. Kanske de skulle ha kört fetare som Morten skriver.
    @Morten Strandmoe wrote:

    Jeg ville også ha kjørt med litt ekstra fet oljeblanding de første tankene, på en bil som har stått såpass lenge. F.eks 4%. Nållagrene ved pinnbultene i stemplene/kolvene står seg tørre ved langtidslagring.

    Här är en filmsnutt taget med telefonen. Låter värre i verkligheten. http://www.youtube.com/watch?v=IXOZKwnrFbM

    #60914
    andersson__
    Deltagare

    Ajdu lät inte bra det där 🙁

    #60915
    jrocket
    Deltagare

    Testa och tryck in lite fett i fördelarväxeln, brukar kunna låta såhär när det är för lite fett

    #59342
    lsoderlund
    Deltagare

    Jag tycker det låter som veven.

    Ökar ”knackandet” med varvtalet?

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #59393
    hubbe
    Deltagare

    Saab95-96:
    Isoderlund:

    Den legendäre Saab tvåtakts trimmare Bengt-Erik Ström besökte mig i går Tyskland. Vi tittade på din video och han sa också, en lager på vevaxeln är i sönder.

    /Hubbe

    #60945
    saab96-65
    Deltagare

    Tack för era tips! Jag har inte hunnit titta närmare på det för jag har just blivit rekryterad att åka med ett katastrofteam till Filippinerna. Vi hörs igen när jag kommer tillbaka!

    #60948
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Lycka till med resan, Niclas!
    Allt är ju inte bara gamla Saabar!

    /B

    #60952
    Lollo
    Deltagare

    Låter tyvärr som vevaxeln tycker jag med.

    #60953
    Morten S.
    Moderator

    Godt at det finnes folk som kan reise til slike steder på kort varsel.
    Det behøves virkelig der nede. Blir nok mange sterke synsinntrykk.

    @Saab96-65 wrote:

    …Jag har inte hunnit titta närmare på det för jag har just blivit rekryterad att åka med ett katastrofteam till Filippinerna. Vi hörs igen när jag kommer tillbaka!

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #60954
    hubbe
    Deltagare

    B.-E. Ström ringde mig just nu och sa, det kan också vara smörningsbrist på fördelarväxeln. Om det är det, ja så skulle det glädja Saab 96-65 när han kommer hem igen.

    /Hubbe

    #59314
    2takt_nicke
    Deltagare

    Om min motor hade börjat låta över huvudtaget så hade jag rivit fortare än kvickt!

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 33 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng