Kraftigare bromsar

Forum Övrigt SSR Kraftigare bromsar

Detta ämne innehåller 9 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-01-03 12:02.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15303

    fjurre
    Deltagare

    tja har ni något tipps på kraftigare bromsok att sätta på 96an, ska några erfarenheter om det finns några som passar rakt av eller med lite modifijering i såfall vad?? //Axel

    #101356

    stefan w
    Deltagare
    #101357

    fuling
    Deltagare

    Finns biligare sätt, finns Audi ok och skivor som går dit med temligen lite fodifikation.
    Finns redan skrivet i forumet om dessa skivor och ok men jag hittar de ej nu pga att sökfunktionen inte vill funka för mig 🙁

    #101358

    stefan w
    Deltagare

    Jag letade också efter det inlägget. Var det Audi 100 frambroms från runt -90 tro och dito skivor, jag ska leta mer

    #101378

    fjurre
    Deltagare
    Stefan W wrote:
    Jag letade också efter det inlägget. Var det Audi 100 frambroms från runt -90 tro och dito skivor, jag ska leta mer

    Dito skivor?

    #101383

    stefan w
    Deltagare

    Förlåt att jag uttryckte mig lite grumligt, jag menade bromsskivor från samma modell och år.
    Det bästa vore att hitta inlägget där beskrivningen finns, jag är inte säker på att jag minns rätt.

    #101416

    stefan w
    Deltagare

    Jag har läst massor, massor och åter massor av inlägg både i nya och gamla anslagstavlan utan att hitta inlägget där Audibromsarna beskrivs. Jag antar att jag får ge upp nu 🙁

    #101421

    emul
    Moderator

    Om det hjälper så var det (har jag för mig) Dicst som skrev om det där. Kanske han kan bringa klarhet i det hela?

    #101440

    gammsaaben
    Deltagare

    Har för mig att Fredrik Ekendahl hade ett recept på det där också. Jag hade trådarna som bokmärken, men tyvärr stämmer inte adresserna nu när anslagstavlan gjorts om.

    #101458

    Dicst
    Deltagare

    Jag minns knappt vilka delar det var, men jag gjorde konverteringen efter tips från Ekendahl med ok från Audi 100 -90 och ventilerade skivor från Audi 80/coupe om jag minns rätt. Det var nog så att man skulle ta oken från bil med 15″ hjul och skivorna från bil med 14″ hjul eller nåt sånt. Sätter man dit oket ser man ju vilken diameter på skivan som passar. Det ena var fyrbult och det andra fembultgrejor tror jag…. :confused: :crazy: :blush:

    Nåväl, snabbt förklarat utan bilder:
    Skivorna svarvades upp i centrumhålet till att passa V4:ans medbringare. Sedan markerade jag fästskruvhålen på skivan med en lång smal körnare igenom medbringarens hål och borrade i pelarborren. Medbringarens originalskruv användes för att fästa skivan.
    För att oket skulle centrera kring skivan fick jag slipa ner en massa material på okhållaren och prova passa in gång på gång. Dessutom måste hålbilden på okhållaren breddas för att kunna passa på V4:a spindeln.
    Till sist fick jag slipa ner ena belägget för att kunna få oket på plats över skivan.


    OBS! Oket med fästbygeln/okhållaren passade INTE för mig när jag provade med fembultsnav, dessa hade för stor diameter och tog i bygeln. Vill man ha bygeln på okhållaren intakt måste man köra med fyrbultsnav fram.


    Stålomspunna slangar med TT-gäng i ena änden och Audi-gäng i andra änden specialtillverkades för ändamålet.

    Puh! Mycket konverterande, plus allt blästrande och målande innan renoveringen av oken, men jag är nöjd med resultatet.
    Hoppas ni förstod nåt…

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng