Krängningshämmare

Forum Övrigt SSR Krängningshämmare

Detta ämne innehåller 15 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-02-06 17:03.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15401

    sabbe
    Deltagare

    Vill ha synpunkter på om jag skall behålla krängningshämmaren på min 69:a V4 som skall renoveras i år. Höger ytterfäste hade rostat sönder och änden på staget hade gått in i och rivit sönder yttre drivknutsgummit. Har tagit bort staget och alla fästen i kväll.

    Saab tog bort krängningshämmaren på alla v4:or i början av 70-talet. Var det för att förbättra väghållningen då innerhjulet hänger kvar bättre mot vägbanan? Kan inget om väghållning men vet att innerhjulet spinner loss mycket lätt i tvära kurvor på asfalt om man kör odiffat.

    Sabbe

    #101850

    fuling
    Deltagare

    Skall det bli busbil eller orginalbil?

    Att krängningshämmare skull lyfta innerhjulet är en skröna.
    Däckgrppet känner inte av om krängingsstyvheten kommer från fjädrna eller från krängaren utan summan av dessa.
    Så vad man gör när man tar bort krängarn fram är att man flyttar en del av lastförförtjutingen från framaxen till bakaxen.
    Det är ju bra på en understyrd bil, men aset kommer också kränga mer. Och då däck är camberberoende så blir greppet sämre när bilaset kränger mer.
    Så steg 1 är att fixa lagom hårda fjädrar runt om.
    Steg 2 lägga på kränger bak och fram så bilen rollar ca lika mycket som den pitchar(mätt på fjädringsrörelsen på hjulen).
    Baken skall ta så mycket av lastförstjutingen det går, mao så mycket att inner bakhjul NÄSTAN lättar från backen.
    Lättar inner bakhjul är det bara lägga på mer krängre fram, pga när ett hjul lättar kan den axen inte ta mer lastförstjuting utan resterande hamnar på motstånende axels ytterhjul.
    I vårt fall ytter fram, inte bra. Ger bara mer känging som försämrar greppet.
    Nu är detta tugg mästa gällande asfalt åka, men prinsipen gäller även grus.

    #101857

    sabbe
    Deltagare

    Orginal utvändigt men vara en så kallad sleeper.

    Det sitter orginal rallyfjädrar fram och gula Bilstein som inte är slut då de varit belastade av bilen hela tiden. I bak är det nu helt orginal. Har flera olika nya hårdare bakfjädrar men vet inte vilka som är bäst. Har även köpt lösa beg. Bilsteingasdämpare som legat flera år utan att ha varit låsta ihoptryckta. De är tröga att trycka ihop men de går inte isär av trycket längre. Är de kass eller vad?

    Sabbe

    Som info kan nämnas att detta är min första bil som jag sparat sedan avställningen 1994. Innan det var den i drift från köpet i jan 1971.

    #101860

    fuling
    Deltagare

    Jag är ingen vän av Bilsteingasdämpare.
    Har inte sätt några dämparkurvor, men jag har fått förklarat för mig hur de ser ut.
    Med den förklaringen så är de bra till sänke när man pilkar torsk.

    De jag vet funkar till drägligt pris är AVO-dämpare.
    Kostar ca ca 3000-3500kr för 4st
    Då är de justerbara med ratt på utsidan.

    Vad du behöver göra är att ha styvare bakfjädrar.
    Jag har åkt med ett par med 13mm tråd, men det kanske är lite för hårt i förhållande till framfjädarna. Testa med ett par std framfjädar bak.

    citat:
    Orginal utvändigt men vara en så kallad sleeper.

    typ en sån här?
    http://www.sjolinder.com/saab95_power.mpeg

    #101862

    fuling
    Deltagare

    Sabbe:
    Ger du mig måtten på fjädrana så kan jag ta fram fjäderkonstanten på dessa.

    Jag behöver
    dt=tråddiameter?
    Dy=ytterdiameter på fjäder
    di=innerdiamter på fjädern
    nt=totalt antal lindings varv på fjädern
    L0=totallängd på fjädern.

    Varför dåde Dy och di är för att det är lite halvmarigt att mäta så man kan gämka dm(medeldiamtern).

    #101863

    emul
    Moderator

    Som vanligt otroligt intressant läsning fuling! Ska nog ta och leta fjädrar jag också…

    #101875

    sabbe
    Deltagare

    Jag hade fel! rallyfjädrarna är borttagna i fram men jag minns inte när!

    Jag har på hyllan nya Rally fjädrar bak med grön och vit kod vad det nu betyder? De har samma mått dt = 14mm, Dy 112mm, di 84mm, nt 9varv och LO 310 mm vid fjäderänden. Kan grön och vit kod vara olika hårdhet i fjäderstålet? Fjädrarna ser exakt likadana ut.

    Har även begagnade Finlandsfjädrar fram som skall vara hårdare än Svenska orginalfjädrar men måtten verkar vara orginal.
    dt =12.5 mm Dy 110mm, di 85mm, nt 11.5 varv och LO 390mm. Mycket grusvägar i Finland gjorde att bilarna där hade en speciell framfjäder enligt en Saabanställd som jag köpt fjädrarna av.

    Sabbe

    #101877

    fuling
    Deltagare

    citat:
    Jag har på hyllan nya Rally fjädrar bak med grön och vit kod vad det nu betyder? De har samma mått dt = 14mm, Dy 112mm, di 84mm, nt 9varv och LO 310 mm vid fjäderänden.

    Måste vara framfjädar, annar är de för hårda.
    Måtten ger ca 55N/mm är ca 2,5ggr så hårda som std.

    citat:
    Kan grön och vit kod vara olika hårdhet i fjäderstålet?

    Är måtten EDENTISKA så får de samma fjäderkonstan oavsätt kvaliteten/sort på fjäderstålet.
    Det är tjuvmodeulen för stålet som är intresankt och det är i prinsip samma för ALLA stålsort. Allså från bond till Nasastål.
    Ja ja det skiljer men så lite det påverkar fjäderkonstanten kan man sk… i det.

    citat:
    dt =12.5 mm Dy 110mm, di 85mm, nt 11.5 varv och LO 390mm.
    ger ca 28N/mm
    ger ca 1,4ggr mot std.

    #101885

    sabbe
    Deltagare

    Bra information!
    Det är bara att tacka och ta emot. Fjädrarna med 14 mm tråd har jag köpt på SAAB marknaden i Gistad på 90-talet. På dom sitter trådflaggor med texten ”96 rally bak vit kod (den andra grön kod)” vilket tydligen är fel. Det passar ju bra då rallyfjädrarna saknades fram. De så kallade Finlandsfjädrarna kan jag sätta bak men hur många varv skall jag kapa av dem?

    Sabbe

    #101887

    fuling
    Deltagare

    Vad skall du åka med för däck o fälj??? (om jag vet det kan jag ge lite vättiga mått på höjden på bilen)

    Kapa var har jag svårt att sia om, jag har kapat till jag fått en vättig hölj på bilen. Sen är det bara be en bön att fjäderkonstanterna är vättiga. Har man vättigt utgångsmått på fjädrna så brukar det bli bra.

    Även om det står ”Bakfjädar” så är jag jä… tveksam pga att då bör framfjädrna ligga på i krokarna det dubbla, allså typ 110N/mm.

    #102042

    sabbe
    Deltagare

    Jag har omålade fotbollsfälgar med Pirelli 155 däck och svartmålade fotbollsfälgar med Michelin 165 däck. Synd att inte nyttja dessa då båda knappt är använda och ser bra ut på bilen. Vet av egen erfarenhet att de kränger bra i kurvorna. har även 2st 175/70 däck med tråkiga plåtfälgar.

    I bak är det problem att få ut hjulen när man sänker fjädringen. Minns att jag fick vika in skärmplåtkanten för 155 grusdäcken när jag körde rally. Man är tvungen att vrida in underkanten på hjulet under bilen för att trä ut hjulen.

    Hittade några nerkapade standard bakfjädrar som suttit på en folkracebil.
    Vad jag minns var de alldeles för mjuka.

    Sabbe

    #102045

    lsoderlund
    Deltagare

    Jag planerar att byta dämpare på min 99:a… För min del så lutar det åt gula koni? Bra eller dåligt fuling?

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #102067

    fuling
    Deltagare

    Sabbe:
    Med 155 e 165 cikta på ca ca ca 190mm mellan mark och undre bärarmens inne infästings cetrum.
    Bak så sänker man så mycket att bilen står rakt.

    Med denna hjöd så är bilen lägre än std men inte toklåg så jag TROR du får ut bakostarna.

    Det slog mig en sak.
    Börja med att ta og900 cc bakfjädar och sätt fram på V4an, om jag minns rätt så skall det vara lite nyare og900. Så stämmer måtten drägligt fram.
    Tråddiamtern är 15mm
    Man måste bara kapa lite,plan, på den del som sitter uppåt mot fjädersätet.
    Bak så skulle jag testa V4 std framfjädar.
    Varför dessa fjädrar???
    Jo det finns i prinsip obegred tillgång.
    OG900 bak std fjädar finns på Feltema för ca 200kr/st.
    Mao man kan kapa fel utan att gråta blod.

    Lars Söderlund:
    Vad skall du använda bilkräket till?

    #168306

    fuling
    Deltagare

    Lyfter tråden.

    #168369

    Dicst
    Deltagare

    Bah! Köp en Citroën Ami6 så är alla problem ur världen, alla hjul kvar i marken.

    http://rejsa.nu/im/5-ami65.jpg

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng