Krav på stöldskydd?!?

Forum / Övrigt / Allmänt / Krav på stöldskydd?!?

Forum / Övrigt / Allmänt / Krav på stöldskydd?!?

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 79 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 4, 2012 at 07:49 #43125

      Är ingen EU-vän men i det här fallet tror jag det inte är dess fel. Min konspirationsteori är att någon på Transportstyrelsen hittade detta gamla dekret och jublande presenterade det som ännu ett sätt att sätta dit folk som kör gamla bilar, eftersom vi naturligtvis inte gör det av motor- och kulturintresse utan bara för att 😈 -las med myndigheterna. :read

      96 V4 1975 ”Bollen”
      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

        maj 4, 2012 at 08:43 #43129

        Är det vanligt att rattlås och backspärrar går sönder på bilar?, för jag tror aldrig jag hört talas om det?

        Däremot har jag hört några som åkt dit på airbag lampan inte släcks efter start, det får man ju anmärkning på nu också och kan ju bli pengar att få fixat…

          maj 4, 2012 at 09:51 #43132

          @William wrote:

          Är det vanligt att rattlås och backspärrar går sönder på bilar?, för jag tror aldrig jag hört talas om det?

          Däremot har jag hört några som åkt dit på airbag lampan inte släcks efter start, det får man ju anmärkning på nu också och kan ju bli pengar att få fixat…

          Trasigt växelspakslås är nästan standard på 900og.
          På mer än hälften av våra 900or går det att ta ur nyckeln när motorn går.

            maj 4, 2012 at 11:46 #43142

            Precis, och har du fungerande växellåds/rattlås så förstör tjuven det!

            96 V4 1975 ”Bollen”
            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

              maj 10, 2012 at 11:20 #43434

              @Janne Hagnell wrote:

              Är ingen EU-vän men i det här fallet tror jag det inte är dess fel. Min konspirationsteori är att någon på Transportstyrelsen hittade detta gamla dekret och jublande presenterade det som ännu ett sätt att sätta dit folk som kör gamla bilar, eftersom vi naturligtvis inte gör det av motor- och kulturintresse utan bara för att 😈 -las med myndigheterna. :read

              Fick svar från MHRF och Jan Tägt som kollat upp sakfrågan och de säger att:
              Det är ett EU direktiv som styr och det gäller billar nyare än -76. På dessa fordon SKALL orginal stöldskydd fungera.
              Dvs, oavsett om orginal stöldskydd var värdelöst eller om du kompletterar med larm, lås, elstängsel o.dyl så måste orginal “stöldskydd” fungera.
              EU direktivet har allstå inte med logik eller praktik att göra utan är en sk. byrokratisk regel som ALLA bilprovare skall kolla oasett aktör. En ändring av reglerna skulle ta 3-4år att genomföra om det alls är möjligt.
              Så för min del ökar motivationen att börja åka med mina 50-60talare till vardags…
              Kan förövrigt säga att Jan på MHRF var mycket förstående och tillmötesgående så min känsla är att han är rätt man att bemöta osmidiga byrokrater.

                maj 10, 2012 at 13:27 #43440

                Vad bra att du har kollat, jag hade lite dåligt samvete för att tjata på honom igen. Man får dock hoppas att de inte släpper det, dock. Bara för att EU säger det betyder det inte att det är rätt… Som någon påpekade så är vi svenskar ganska ensamma om att hoppa så fort Storebror säger till… :duck

                96 V4 1975 ”Bollen”
                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                  maj 10, 2012 at 14:13 #43446

                  Jo, det är ganska typiskt svenska ängsliga byråkrater. Nånstans bland alla dokument om det här EU-direktivet hittade jag remissyttrande om saken, där (om jag fattat saken rätt) det sägs att det här direktivet vill Bryssel ha genomfört senast 2013, men den svenske byråkraten skriver i sitt yttrande att “vi ser ingen anledning att vänta med att genomföra det”.
                  Som om vi skulle få några extra poäng av införa regler t.o.m. snabbare än Bryssel vill…

                    maj 10, 2012 at 15:30 #43450

                    Nja… Datalagringsdirektivet har vi vägrat införa likt en tjurig unge. Nu är det väl slutligen bestämt att det ska införas, men först efter flera hot om höga böter från EU.

                      maj 10, 2012 at 15:48 #43451

                      Mm, det är skillnad på skit och pannkaka, som min mor skulle ha sagt…

                      96 V4 1975 ”Bollen”
                      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                        maj 10, 2012 at 16:21 #43456

                        Datalagringen innebär stora kostnader för leverantörerna. Kravet på stöldskydd ger verkstäderna mer att göra. Men nu ska vi inte vara konspiratoriska 🙂

                          maj 10, 2012 at 17:42 #43466

                          Och man får bort massor med gamla “skitbilar” så folk kan köpa nya och konsumera sig lyckliga. Halleluja! :ID

                          96 V4 1975 ”Bollen”
                          96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                            maj 10, 2012 at 19:50 #37559

                            Det som gör mig galen med det här är det helt absurda i att dels kommer det ett helt nytt krav, utan föregående varning, ett krav som varken har med trafiksäkerhet eller miljö att göra, dels att det inte är ett gränsvärde som det brukar vara, utan helt plötsligt ett exakt krav på att bilen, i ett visst avseende, måste se ut och fungera på exakt det sätt den gjorde när den lämnade fabriken. Varken bättre eller sämre, liksom. Att det i praktiken är förbjudet att förbättra bilen.
                            Då borde det vara förbjudet att ha en annan co-halt än exakt 0,5.
                            Då borde det vara förbjudet att ha däckdimension 195/65 ifall bilen är typad med 185/65, etc etc.
                            Detta kan ju omöjligen vara meningen med direktivet..
                            Att man straffas med körförbud om man har ett ändrat och bättre stöldskydd…

                              maj 10, 2012 at 20:31 #43480

                              Säg inte det där så Transportstyrelsen hör dig, då ska du se att det blir körförbud om du har CO 4,9999… :duck

                              96 V4 1975 ”Bollen”
                              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                maj 24, 2012 at 12:37 #44031

                                Jahaja, nu har jag i alla fall gjort min protestaktion på Bilprovningen. Jag åkte in på efterkontroll och låste bilen med rattlåset och vägrade flytta på bilen tills jag hade fått en motivering och förklaring till varför man inte kunde godkänna rattkryckan, larm och startspärr som “stöldskydd”.
                                Jag blockerade linjen i mer än en timme, medan jag tjafsade först med besiktningsmannen och sen med den tekniskt ansvarige som då skulle ompröva beslutet, vilket han förstås inte gjorde.
                                Alla höll ju med mig om att det var tokiga regler, och att det var bra att jag protesterade ordentligt och rådde mig att formellt överklaga hos transportstyrelsen som hade skrivit reglerna.
                                Dom tyckte också synd om alla som råkade ut för detta och tyckte att det var bra om så många drabbade som möjligt skulle bråka och protestera så mycket det gick, så att Bilprovningen kan rapportera det tillbaka till myndigheten Transportstyrelsen, och möjligen så småningom få en ändring.
                                Men dom kunde förstås ingenting göra just nu. Bilprovningen hade bara att lyda order. Ungefär som i nazityskland liksom.
                                Det måste vara exakt det fabriksmonterade växelspakslåset och ingenting annat, varken mer aller mindre. Enligt den sida i bilprovningens handbok som dom visade mig och som jag bifogar här.
                                Jag tyckte att jag hade två bra poänger dels utdraget ur det direktiv som transportstyrelsen hänvisade till, där det står att det bara finns två orsaker till underkännande av stöldskydd,
                                (komponent 7.3, det som besiktningsprotokollet hänvisar till), nämligen:
                                (a) Anordningen förhindrar inte att fordonet körs.
                                (b) Anordningen defekt eller låser eller spärrar av misstag.

                                Det står alltså ingenting om att det måste vara det fabriksmonterade stöldskyddet.

                                Min andra poäng gällde bedömningskriterierna i TFS 2011:101
                                Bedömning 2 (ombesiktning)
                                Där det står att fordonet uppfyller inte föreskrivna krav och bristen är inte enkel ur
                                miljö eller trafiksäkerhetssynpunkt.

                                Den “tekniskt ansvarige” höll med om att hade man kunna gå ett efter den direkta ordalydelsen (miljö eller trafiksäkerhetssynpunt) där så hade man kunnat godkänna bilen, men han sa att dom inte hade utrymme för att göra den tolkningen på grund av transportstyrelsens mycket noggranna regler.

                                Så jag fick ju betala 200 kr bara för att göra min “protestaktion” och måste nu göra en till besiktning, men nu har jag ju en månad till på mig innan jag får körförbud. Så det fick väl vara värt 200 spänn, dårå. Jag kände mig ialla fall bättre efteråt när jag hade fått tillfälle att visa mitt missnöje, även om det var meningslöst


                                Så jag uppmuntrar alla som drabbas att bråka så mycket som möjligt och gärna blockera besiktningsbanan under tiden, du kan inte få den godkänd, men transportstyrelsen kommer att få reda på protesterna och till slut kanske det kan komma nåt litet tillägg där en rattkrycka kan godkännas som alternativt stöldskydd. Till slut. Efter några år kanske.¨

                                  maj 24, 2012 at 13:48 #44036

                                  Bravo!! Civil olydnad i perfekt tillämpning! :AP
                                  Jag upplever det som att de som borde agera för oss, MHRF, bara rycker på axlarna: Eftersom Storebror EU har sagt hoppa så måste vi. Bullshit! Själv vet jag av erfarenhet att jag inte är tillräckligt organisatoriskt lagd för att ordna med en namninsamling, men om någon annan gör det skriver jag gärna på! :read

                                  96 V4 1975 ”Bollen”
                                  96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 79 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.