Kullager på balansaxel?

Forum / Övrigt / SSR / Kullager på balansaxel?

Forum / Övrigt / SSR / Kullager på balansaxel?

Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 29, 2010 at 08:35 #155607
      Stefan wrote:
      Jappmannen wrote:
      Javisst, det är väl en av anledningarna till att turbinsträngen på våra kärnkraftverk är glidlagrade, men å andra sidan så är ju belastningen fördelad på ett helt annat sätt där. På V4-motorn så sitter det ju en generator/vattenpump/fläktrem som snedbelastar lagret hela tiden. Klarar ett glidlager detta lika bra som ett kullager?

      det är bara en skröna att det skulle vara remmen som gör att lagren går ner sig……….jag skulle vilja se nåt vetenskapligt som backar upp den saken. Det är enkom bristande service som orsakar detta.
      Pratar man snedbelastning så kan man ju titta då på vilken lågt liggande kamaxel som helst då som har dussinet lyftare som konstant trycker den neråt. De genererar ju en kraft som vida överstiger en sketen generatorrem……

      Där håller jag met Stefan till 110%. Kör på bra olja och med vettiga oljebyten så håller balansaxellagerna lika länge som övriga lager i maskin. Varför jag är inne på kullagrad balansaxel är att jag ibillar mej att det ger en lägre friktion. Antagligen är detta helt försummbart i sammanhanget men ändå är detta en modifiering som tilltalar mig. Nån som kan ge fakta på friktion glidlager kontra rullager?

        mars 29, 2010 at 08:44 #155608
        Vinkel4 wrote:
        Jag röstar för att du ska montera kullager/nållager och göra en utvärdering!
        Det finns nog många som är intresserade av att veta om det är ett bra alternativ.

        Jag får väl prova med kullaget med dubbla kulringar i v4an som ska i 95an innan byte av motorkoncept då!:crazy::hammer:och se vad effekten blir av det!:lecture: men det får isåfall bli kullager på båda hållen om balansaxeln för att se hur det snurrar! :thanks:

          mars 29, 2010 at 20:56 #155665

          Får väl bli en bättre begagnad frisk balansaxel då.
          Ska jag trimma och modda så tror jag att jag utgår ifrån en 2.0-liters V4 från en Ford Transit ihop med koppling och sprängkåpa från Burton power.

            mars 30, 2010 at 17:49 #155704

            Svar till STEFAN det hjälper att köra med bra olja och täta oljebyten i V4an, men balansaxellagren pajjar ändå. Efter ca 17-25000 mil och då brukar det vara mycket kvar att slita på vev o ramlager,,,,,,,,,,,,,,, det finns säker någon som har kört längre utan rep av balansaxel?

              mars 30, 2010 at 20:38 #155720

              citat:
              Nån som kan ge fakta på friktion glidlager kontra rullager?

              Nja, jag har inte gräft ner mig i ämnet.
              Men friktionsförlusterna i lagret är försumbart mot förlusterna i tex kilremen.

              Kopplings/sprängkåpan från en Transit 2l V4 lär inte passa mot saablådan.

              Jappmannen, hittat någon balansaxel?
              Med hjälp av den förträfliga goda saabandan måste det vara en ski… sak.

                mars 31, 2010 at 21:06 #155778
                fuling wrote:
                citat:
                Kopplings/sprängkåpan från en Transit 2l V4 lär inte passa mot saablådan.

                Jappmannen, hittat någon balansaxel?
                Med hjälp av den förträfliga goda saabandan måste det vara en ski… sak.

                Jo det är förhoppningsvis en balansaxel på väg till mig nu.

                Sprängkåpan från en Transit V4 kanske inte passar mot en SAAB-låda men den passar mot en Ford Sierra/Scorpio V6 (typ-9) växellåda… 😎

                  april 1, 2010 at 08:36 #155788

                  …efter att du bytt till sprängkåpa från Burton, så passar det?
                  En sån här?

                    april 1, 2010 at 15:08 #155801

                    Den med den sprängkåpan så passar en Essex V4 mot en Ford typ-9 -växellåda ja.

                    Har inte planerat något ännu, men sitter och finular lite, det vore rätt skoj med en V4x4.

                      april 4, 2010 at 16:37 #155922
                      norra wrote:
                      Svar till STEFAN det hjälper att köra med bra olja och täta oljebyten i V4an, men balansaxellagren pajjar ändå. Efter ca 17-25000 mil och då brukar det vara mycket kvar att slita på vev o ramlager,,,,,,,,,,,,,,, det finns säker någon som har kört längre utan rep av balansaxel?

                      menar du att det finns tillförlitliga tester som visar detta? Att någon sitter med dokumentation och kan visa att trots oljebyten typ var 500 mil så går lagren ner sig?

                        april 7, 2010 at 19:03 #156053

                        Jag tror inte det finns tester gjorda i ämnet, men tänk på att det bara är 2st lager på balansaxeln, och oljan har ganska lång väg till det främre lagret som oftast går ner sig först.Om balansaxellagren inte var en svaghet på V4an tror du att ämnet hade kommit upp på forumet, med tex ,ta bort axeln,mont kullager o liknande. Personligen har jag aldrig haft problem med dito på rallymotorer som man ställt i ordning,men en bruks motor som går en massa tusen mil får problem till slut

                      Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.