Kullager på balansaxel?
- Detta ämne har 24 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2010-04-07 19:03 av norra.
-
FörfattareInlägg
-
Stefan wrote:Jappmannen wrote:Javisst, det är väl en av anledningarna till att turbinsträngen på våra kärnkraftverk är glidlagrade, men å andra sidan så är ju belastningen fördelad på ett helt annat sätt där. På V4-motorn så sitter det ju en generator/vattenpump/fläktrem som snedbelastar lagret hela tiden. Klarar ett glidlager detta lika bra som ett kullager?
det är bara en skröna att det skulle vara remmen som gör att lagren går ner sig……….jag skulle vilja se nåt vetenskapligt som backar upp den saken. Det är enkom bristande service som orsakar detta.
Pratar man snedbelastning så kan man ju titta då på vilken lågt liggande kamaxel som helst då som har dussinet lyftare som konstant trycker den neråt. De genererar ju en kraft som vida överstiger en sketen generatorrem……Där håller jag met Stefan till 110%. Kör på bra olja och med vettiga oljebyten så håller balansaxellagerna lika länge som övriga lager i maskin. Varför jag är inne på kullagrad balansaxel är att jag ibillar mej att det ger en lägre friktion. Antagligen är detta helt försummbart i sammanhanget men ändå är detta en modifiering som tilltalar mig. Nån som kan ge fakta på friktion glidlager kontra rullager?
mars 29, 2010 at 08:44 #155608Vinkel4 wrote:Jag röstar för att du ska montera kullager/nållager och göra en utvärdering!
Det finns nog många som är intresserade av att veta om det är ett bra alternativ.Jag får väl prova med kullaget med dubbla kulringar i v4an som ska i 95an innan byte av motorkoncept då!:crazy::hammer:och se vad effekten blir av det!:lecture: men det får isåfall bli kullager på båda hållen om balansaxeln för att se hur det snurrar! :thanks:
Svar till STEFAN det hjälper att köra med bra olja och täta oljebyten i V4an, men balansaxellagren pajjar ändå. Efter ca 17-25000 mil och då brukar det vara mycket kvar att slita på vev o ramlager,,,,,,,,,,,,,,, det finns säker någon som har kört längre utan rep av balansaxel?
citat:
Nån som kan ge fakta på friktion glidlager kontra rullager?Nja, jag har inte gräft ner mig i ämnet.
Men friktionsförlusterna i lagret är försumbart mot förlusterna i tex kilremen.Kopplings/sprängkåpan från en Transit 2l V4 lär inte passa mot saablådan.
Jappmannen, hittat någon balansaxel?
Med hjälp av den förträfliga goda saabandan måste det vara en ski… sak.fuling wrote:citat:
Kopplings/sprängkåpan från en Transit 2l V4 lär inte passa mot saablådan.Jappmannen, hittat någon balansaxel?
Med hjälp av den förträfliga goda saabandan måste det vara en ski… sak.Jo det är förhoppningsvis en balansaxel på väg till mig nu.
Sprängkåpan från en Transit V4 kanske inte passar mot en SAAB-låda men den passar mot en Ford Sierra/Scorpio V6 (typ-9) växellåda… 😎
…efter att du bytt till sprängkåpa från Burton, så passar det?
En sån här?norra wrote:Svar till STEFAN det hjälper att köra med bra olja och täta oljebyten i V4an, men balansaxellagren pajjar ändå. Efter ca 17-25000 mil och då brukar det vara mycket kvar att slita på vev o ramlager,,,,,,,,,,,,,,, det finns säker någon som har kört längre utan rep av balansaxel?menar du att det finns tillförlitliga tester som visar detta? Att någon sitter med dokumentation och kan visa att trots oljebyten typ var 500 mil så går lagren ner sig?
Jag tror inte det finns tester gjorda i ämnet, men tänk på att det bara är 2st lager på balansaxeln, och oljan har ganska lång väg till det främre lagret som oftast går ner sig först.Om balansaxellagren inte var en svaghet på V4an tror du att ämnet hade kommit upp på forumet, med tex ,ta bort axeln,mont kullager o liknande. Personligen har jag aldrig haft problem med dito på rallymotorer som man ställt i ordning,men en bruks motor som går en massa tusen mil får problem till slut
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.