Kullager på balansaxel?

Forum Övrigt SSR Kullager på balansaxel?

Detta ämne innehåller 24 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-04-07 19:03.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21897

    magnumr
    Deltagare

    Varför finns det ingen kategori som heter något i stil med ”Motor, kraftöverföring och teknik”? Vet nämligen inte om jag har postat detta inlägg i rätt kategori… :confused:

    Hur eller hur så har jag plockat ur balansaxeln ur V4-motorn idag. Den bakre lagerytan är det inga synliga skador på men däremot så har ytbeläggningen börjat att lossna på ytterringen på denna och därför ska jag byta såfort jag har fått ett verktyg tillverkat till mig så jag kan sätta den nya på plats. Den främre lagerytan är det desto värre med, den glappar inte speciellt mycket mot den nya lagerringen men den är ganska repig, så om jag monterar dit den nya ytterringen igen och sen sätter tillbaka balansaxeln så kommer den nya ytteringen troligtvis gå ner sig den också rättså snart.

    Jag antar att jag inte är den förste som tänker tanken men finns det någon som har provat att svarva ner balansaxeln där det främre lagret ska sitta och sen ersatt glidlagret med ett kullager i motsvarande storlek? Det är ju egentligen bara i denna ända som det är aktuellt att göra något sådant eftersom att i den bakre ändan så är ju belastningen betydligt mindre.

    #155542

    hotrodder
    Deltagare
    Jappmannen wrote:
    Varför finns det ingen kategori som heter något i stil med ”Motor, kraftöverföring och teknik”? Vet nämligen inte om jag har postat detta inlägg i rätt kategori… :confused:

    Hur eller hur så har jag plockat ur balansaxeln ur V4-motorn idag. Den bakre lagerytan är det inga synliga skador på men däremot så har ytbeläggningen börjat att lossna på ytterringen på denna och därför ska jag byta såfort jag har fått ett verktyg tillverkat till mig så jag kan sätta den nya på plats. Den främre lagerytan är det desto värre med, den glappar inte speciellt mycket mot den nya lagerringen men den är ganska repig, så om jag monterar dit den nya ytterringen igen och sen sätter tillbaka balansaxeln så kommer den nya ytteringen troligtvis gå ner sig den också rättså snart.

    Jag antar att jag inte är den förste som tänker tanken men finns det någon som har provat att svarva ner balansaxeln där det främre lagret ska sitta och sen ersatt glidlagret med ett kullager i motsvarande storlek? Det är ju egentligen bara i denna ända som det är aktuellt att göra något sådant eftersom att i den bakre ändan så är ju belastningen betydligt mindre.

    Jag har funderat i precis som du på att montera rull/kullager istället. Surrade bland annat med Fredrik Ekenendalh om detta för mer än ett år sedan. Han nämde även någon som provat att ta bort balansaxeln helt och nu minns jag inte hur kuggöverföringen var löst. Men maskin blev tydligen ”snärrtigare” upp i varv. *bollar över till* Fredrik

    #155544

    magnumr
    Deltagare
    Hotrodder wrote:
    *bollar över till* Fredrik

    Har du PM:at han?

    #155545

    fredrik
    Deltagare

    Det är väl så att det är David ifrån Värmland som har monterat bort balansaxeln. Tror att det finns en tråd om detta någonstans här på nätet.

    Jag har balansaxlar som är nedsvarvade samt tillhörande lager i mycket bättre kvalite än orginal.
    Dessa kan jag sälja för 1500:- per sats

    /Fredrik

    #155546

    fuling
    Deltagare

    utan balanaxel, se
    http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=49140

    Sen, är det verkligen värt jobbet att ta bort balansaxen?

    ps
    Behöver man bättre lager så är något generalfel.
    Man har inte fullfilms-smörjning mao.

    #155548

    magnumr
    Deltagare
    Fredrik wrote:
    Jag har balansaxlar som är nedsvarvade samt tillhörande lager i mycket bättre kvalite än orginal.
    Dessa kan jag sälja för 1500:- per sats

    /Fredrik

    Vill du ha min gamla balansaxel i inbyte?
    Somsagt så är det bara den främre lagerytan (den närmast transmissionskåpan) som är skadad.

    #155549

    magnumr
    Deltagare
    fuling wrote:
    Är det verkligen värt jobbet att ta bort balansaxen?

    Förmodligen inte, den finns ju där av en anledning. Fast jag tror att om motorn hade varit en SAAB-motor istället för en Ford så hade det nog redan suttit kullager där.

    #155576

    stefan
    Deltagare

    ett kullager blir precis lika dåligt som ett glidlager om inte servicen sköts om……….Ett glidlager kan ju snudd på gå i evigheter med ren och fin olja.

    #155578

    magnumr
    Deltagare

    Javisst, det är väl en av anledningarna till att turbinsträngen på våra kärnkraftverk är glidlagrade, men å andra sidan så är ju belastningen fördelad på ett helt annat sätt där. På V4-motorn så sitter det ju en generator/vattenpump/fläktrem som snedbelastar lagret hela tiden. Klarar ett glidlager detta lika bra som ett kullager?

    #155581

    magnumr
    Deltagare

    Som jag ser det så har jag 5 olika alternativ:

    1. Sätta i de nya ytterringarna och den gamla balansaxeln, och hoppas på att den håller längre än över sommaren.

    2. Sätta i de nya ytteringarna och sen få tag i en frisk balansaxel (fanns ju någon som hade liggande).

    3. Köpa balansaxel och lager av Fredrik några inlägg upp.

    4. Svarva ner och montera kullager.

    5. Ta bort balansaxeln helt.

    Nu vet jag inte hur man gör en omröstning men vilket alternativ verkar vettigast?

    #155586

    Röstar för alternativ 2.

    #155592

    fuling
    Deltagare

    2

    #155593

    saab95racing
    Deltagare

    kullager med dubbla kulringar skulle nog vara det optimala! eller nållager?

    #155598

    vinkel4
    Deltagare

    Jag röstar för att du ska montera kullager/nållager och göra en utvärdering!
    Det finns nog många som är intresserade av att veta om det är ett bra alternativ.

    #155601

    stefan
    Deltagare
    Jappmannen wrote:
    Javisst, det är väl en av anledningarna till att turbinsträngen på våra kärnkraftverk är glidlagrade, men å andra sidan så är ju belastningen fördelad på ett helt annat sätt där. På V4-motorn så sitter det ju en generator/vattenpump/fläktrem som snedbelastar lagret hela tiden. Klarar ett glidlager detta lika bra som ett kullager?

    det är bara en skröna att det skulle vara remmen som gör att lagren går ner sig……….jag skulle vilja se nåt vetenskapligt som backar upp den saken. Det är enkom bristande service som orsakar detta.
    Pratar man snedbelastning så kan man ju titta då på vilken lågt liggande kamaxel som helst då som har dussinet lyftare som konstant trycker den neråt. De genererar ju en kraft som vida överstiger en sketen generatorrem……

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.