Kupefläkt og900

Forum Modellspecifika forum OG900 Kupefläkt og900

Detta ämne innehåller 16 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-08-22 05:47.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare

turbocab
    Deltagare

Fanns det nån tråd om detta på gamla forumet? I alla fall, kan någon berätta hur man byter kupefläkten på en og900 T16 1984? Mkt pyssel?

plankan
    Deltagare

@turbocab wrote:

Fanns det nån tråd om detta på gamla forumet? I alla fall, kan någon berätta hur man byter kupefläkten på en og900 T16 1984?

Det gör man på samma sätt som när man byter brädan 🙄

@turbocab wrote:

Mkt pyssel?

Beror visst på hur man gillar att riva ner/ut brädan 😉

turbocab
    Deltagare

Äsch, är inte sugen alls på att riva den. Allt är så tight och fint och inga andra jobb där vad jag kan komma på. Men måste man så måste man… Karl körde hem bilen till mig idag, skall ha den ett tag, och det var ju skit-immigt i hela bilen när fläkten är död…. Jaja, vi får väl kolla på det. Ny fläkt är hemma i alla fall. Har vi riktig tur så är det kablarna till fläkten, men det skulle jag inte tro vi har, utan att själva motorn är död. Skumt, för vi är rätt säkra den funkade fint när vi köpte bilen.

saabaero
    Deltagare

@turbocab wrote:

Äsch, är inte sugen alls på att riva den. Allt är så tight och fint och inga andra jobb där vad jag kan komma på.

Bara du fått dit nya fläkten kommer det snart vara dags för värmekranen, kanske någon vacumklocka och lite lampor till instrumentet 😆
    Vet inte hur många ggr jag haft ur brädan på min Aero 😡

turbocab
    Deltagare

Hm, kan man låta själva instrumentpanelen med alla reglage vara kvar? Bara lossa de långa skruvarna underifrån, och själva övre brädans skruvar och vika upp den liksom? Eller måste hela panelen med alla reglage etc också väck? Jag har jobbat ganska lite med detta, därav min fråga. I alla fall så skall detta fixas nu, kanske kommer lite mer i min projtråd sen om det. Sedanen står här utanför nu och bara tokglänser i grådiset, man blir änna motiverad!

saabaero
    Deltagare

Jag tror du måste loss med rubbet.
    Problemet är att kablar, ventilationsslangar etc är för korta för att kunna vika ut brädan tillräckligt mycket och det är ju kablar/slangar mm som är det jobbiga.
    Knäpanelen och brädan är ju dom enkla delarna att lossa.

Fläkten kan lossas genom högtalahålet men den går inte upp genom hålet :geek:

plankan
    Deltagare

Bara bita i det sura äpple och sätta igång –
    finns ingen nice genväg på byte av kupéfläkten.

Är den helt död ❓

longjohn61
    Deltagare

Gjorde detta i höstas det hela tog mig 3 timmar,försökte att vika undan brädan men det är svårt
    har trots allt bara 2 händer 😀 så brädan togs bort.
    Sen kommer man åt allt 😉

Mvh Nisse

turbocab
    Deltagare

Ok, jag får ta i det. Ja, stendöd. Käkar säkringar också, så typ kortslutning i den. Vi är inte helt 100% på att det är fläktmotorn i sig, det kan ju vara kabelproblem på vägen också, men det ska jag försöka luska ut innan jag river. Några kablar i bilen är ju inte för trevliga, men detta är ju inne i bilen och där ser det ju bra ut rent allmänt.

saabaero
    Deltagare

Det possitiva är att du kommer åt kabelanslutningen via högtalarhålet 🙂

plankan
    Deltagare

Passa då även på kolla upp fläktmotståndet –
    sitter nästan sidan om fläktmotorn ”där under” 🙄

Men oavsett vad –
    har man först brädan nere kan man nog lika bra byta fläktmotorn 😉

jellybear
    Deltagare

@turbocab wrote:

Ok, jag får ta i det. Ja, stendöd.

måste du dessutom fixa den, den går normalt inte igenom besiktningen utan kupéfläkt (även om vissa besiktningsmän glömmer/skiter i att kolla den).

ab35j-jub
    Deltagare

@plankan wrote:

Passa då även på kolla upp fläktmotståndet –
    sitter nästan sidan om fläktmotorn ”där under” 🙄

Först och främst: Ledsen om jag drar upp en gammal tråd men när jag sökte så fann jag denna och nästan svaret på min frågeställning.

Jag håller på att felsöka min kupéfläkt och har kommit fram till följande:

– Kupéfläkten fungerar om jag matar den med 12 volt direkt från ett batteri.

– Det finns ingen spänning i de två kablarna som går till fläktmotorn.

Så om jag nu har rätt i mina tankar om att det kan vara fläktmotstånden så behöver jag veta var dessa sitter, för kablarna går ner bakom ratten och försvinner sedan 😡 Är det nån som lite mer detaljerat kan förklara vart dom sitter?

/ Jonas 🙂

turbocab
    Deltagare

Hm, hade jag nu vart som Plankan så hade jag tagit massa bilder på detta, men tyvärr inte…. Dom sitter i mitten av panelen ungefär. Själva motstånden sticker ner i luftkanalen som går ner mot värmaren i mittkonsollen, kablar etc går ovanifrån ner till dom. Jag skulle säga att för att komma åt dom och jobba med detta så måste panelen loss…. Ganska lätt det hela, jag bytter sedermera på bilen i tråden och det löste sig jättefint allting. Svåraste var nog fan att få tillbaka slangarna för luftublåsen på sidorna, allt annat var väldigt straight forward. De tre fläktmotstånden sitter på en liten plastkonsoll som är istoppad med plastsnäppar uppifrån alltså. Dom får ju spänning från vredet i panelen, så börja kolla där, att allt är på plats och spänning är framme där. Det kan du ju komma åt delvis underifrån om knäpanelen är borta tex.

ab35j-jub
    Deltagare

Tack för beskrivningen!

Ska kolla på detta imorrn! Har en reservdels 900:a som jag plockade väck hela instrumentpanelen på idag så det får bli att kika på den först innan man går på min egen 😉

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng