Kylarvatten-läckage , Saab 900S '91

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Kylarvatten-läckage , Saab 900S '91

• Författare

Saab 900S 1991 med lätt-trycksturbo

Kylvattnet försvinner långsamt, om jag fyller på till max på kvällen så är den mellan max-min kommande dag.

https://www.youtube.com/watch?v=NjYh4f4x1yk
      I youtubeklippet ovan filmar jag strax under grenröret, och som ni ser verkar det som att det sitter en frostplugg där..
      Så hur går jag tillväga för att byta frostpluggen? Kom gärna med tips och ideér 🙂

Mvh
      /Solouplay

april 28, 2016 kl. 08:43 #396607

Jag är tveksam till att metoden jag använde när jag bytte är den bästa men jag satte en skruvmejsel i kanten av pluggen och sen slog jag på skruvmejseln med en hammare så pluggen satte sig på tvären, sen tog jag lös den och slog in en ny.
        Dock så fuskade jag lite då jag hade motorn ute ur bilen när jag såg att den läckte, tror dock att det är fullt möjligt att byta på detta sätt även om motorn är i bilen.

Ny original kan du beställa på Saab, kostar cirka 100:- st
        Annars har Kyrk motorsport plugg för runt halva priset, jag köpte en av varje men använde Saab original PGA hjärnspöken! 🙂

april 28, 2016 kl. 12:44 #396613

Aa, det kanske finns risk att pluggen går sönder och åker in i motorn om man är lite hänsynslös? För pluggen är antagligen redan väldigt rostig och i dåligt skick, det är nog därför det läcker… det kanske är bäst för mig att skaffa ett verktyg som är till för att ta bort frostpluggar..

Det är väldigt svårt att komma åt pluggen för att grenröret är ivägen, men det kanske är enklare att komma åt om man ligger under i bilen.. jag ska testa det i helgen.

Vet du vad det är för dimension på pluggen? Läste någonstans att det var runt ~40 mm ?

Tack så mycket för svar! 🙂

april 29, 2016 kl. 22:02 #396669

1 5/8″ är den, finns hos GT-motor och heter där PP5. Tror måttet är runt 41.5mm.

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

maj 3, 2016 kl. 14:33 #396772

1 5/8″ är den, finns hos GT-motor och heter där PP5. Tror måttet är runt 41.5mm.

Hej Morsole, tack för svar!
              Jag hittade inte GT-motor, men dom kanske inte har någon hemsida?

Jag hittade följande, tror du den fungerar bra?
              http://www.veteranshop.se/veterandelar-bult-mutter-brickor-skarmskruv-kederlist-frostplugg/frostplugg/flansad/tum/frostplugg-158

Verkar som att det är svårt och hitta frostpluggar :/

• Det här svaret redigerades för 9 år, 11 månader sedan av solouplay.
                maj 3, 2016 kl. 16:01 #396774

Saabklubben säljer dom som sagt via webshoppen. därifrån köpte jag till min..

maj 22, 2016 kl. 22:23 #397420

Tack för info i denna tråden, som jag väcker upp. Behöver byta främre under grenröret på cabben. Hur får man in den, behöver man kleta med nåt eller blir det tätt ändå? Är lite rädd för att få ut den hel också, jag tror min är rätt röten så är lite rädd att slå sönder den eller få in bitar i kylvattnet. Jag skall inte lyfta motorn utan riva ur grenröret bara och ta den på plats. Läste nåt om att nån hade haft lite klet för att få det tätt helt och hållet, vilket klet isåfall?

Jag har förstått att även på fräscha bilar kan pluggen vara tokröten. Min cabbe med 8000 mil är skitfin, men pluggen är skrot. Men jag har haft rostiga långmilare som donatorbilar som haft toppfina pluggar, verkar väldigt random detta! (visst dom kan ju vara bytta men jag har ägt massor av bilar och detta är första pluggen jag behövt byta, på den finaste 900an jag nånsin ägt. Nog är det lite udda)

maj 27, 2016 kl. 21:48 #397767

Nu kan jag kommentara mig själv, för jobbet är klart. Man får riva ur grenröret med allt vad det innebär. Sen borrade jag hål och bände lite med en skruvmejsel och den lossnade rätt fint ändå. Jag jobbade underifrån för detta. Sen får man slå in den uppifrån, satte en 30 mm hylsa i den för att kunna slå in, fick fippla och greja lite för att få in den så den väl fastnar, tror den flög iväg 10 gånger innan jag lyckades få rätt kraft och köra in den. Sen får man fortsätta slå lite så den hamnar på plats! Hoppas det är tätt nu bara, jag körde utan klet….. Men det verkar sitta som gjuten i blocket. Det såg ut precis som på bilden som är postad högre upp i tråden. Den bakre pluggen som sitter ganska nära var 100% rostfri och såg jättefin ut.

Lärdom: Ett kylarvätske byte tar bara en liten del av vätskan. Jag tömde ju med pluggen i kylaren såklart, innan jobbet. Men det räcker ju knappt. Herregud vad vätska det kom ut när jag fick första hålet i pluggen, toppen måste innehållt en liter eller två. In med dunkar och skit och sen torka, vart en sjö av röd vätska under bilen…. Tänk på det. 🙂

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.