Läckande V4
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Läckande V4
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Läckande V4
- Detta ämne har 22 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2010-01-24 11:57 av micke1987.
-
FörfattareInlägg
-
januari 18, 2010 at 00:10 #151492
Om du vill ta tag i problemet seriöst så ta ett kylar- eller expansionskärls-lock och montera en bilventil i det. Sen kan du lätt som en plätt, trycksätta kylsystemet i kallt tillstånd. Då brukar det vara lättare att se var det läcker. När det är varm så har “bevisen” en tendens att försvinna (typ ånga bort).
OBS ! Trycksätt bara med max 1 bar (eller lite mindre än öppningstrycket på kylarlocket, KOLLA UPP vad det ska vara) så du inte skaffar dej en läcka istället 😉
Om du inte har tillgång till tryckluft så kan du fylla ett bildäck men lämpligt tryck och sen använda det som tryckkälla. Alternativt en pump av nåt slag men då är det svårare att hålla trycket uppe under längre tid medan du letar efter läckan.
Lycka till / Kenth
januari 22, 2010 at 13:59 #151726Hörde någon gång att man i paniksituation kan knäcka ett ägg i kylaren/expansionskärlet så tätar det. Huruvida det är permanent vet jag inte men det skall tydligen fungera riktigt bra ett tag i alla fall. Sen om det är bra för motorn eller inte tål nog att funderas på!
januari 23, 2010 at 19:21 #151801Lite OT men förr så hade Saab slangsatser med samtliga slangar i, dessa finns inte längre att få tag i.
Är det till att ställa sig på Mekonomen med ett gäng storlekar och leta eller ?
Som tidigare inlägg nämnt, Permatex är kanon, aldrig en läcka vid en anslutning när jag använt det.Yes, undre slangen sitter rätt. Den var jag noga med.
Tänkte göra ett ryck på den igen nu till veckan när jag blir ledig.
Kan ju inte vara mycket kvar nu, jag har bytt vattenpump och undre kylarslang.
Får väl byta resterande slangar, sen är det ju bara kylaren kvar hehe ! -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.