Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Läckande V4
- Detta ämne har 22 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2010-01-24 11:57 av .
- FörfattareInlägg
- 18 januari, 2010 kl. 00:10 #151492
saabcustom
DeltagareOm du vill ta tag i problemet seriöst så ta ett kylar- eller expansionskärls-lock och montera en bilventil i det. Sen kan du lätt som en plätt, trycksätta kylsystemet i kallt tillstånd. Då brukar det vara lättare att se var det läcker. När det är varm så har ”bevisen” en tendens att försvinna (typ ånga bort).
OBS ! Trycksätt bara med max 1 bar (eller lite mindre än öppningstrycket på kylarlocket, KOLLA UPP vad det ska vara) så du inte skaffar dej en läcka istället 😉
Om du inte har tillgång till tryckluft så kan du fylla ett bildäck men lämpligt tryck och sen använda det som tryckkälla. Alternativt en pump av nåt slag men då är det svårare att hålla trycket uppe under längre tid medan du letar efter läckan.
Lycka till / Kenth
18 januari, 2010 kl. 11:38 #151510micke1987
DeltagareTjoho grabbar!
Tack för alla svar.Problemet är inte löst än men jag ska ta tag i det snart igen.
Tog bilen ner till trollhättan igår med en extra dunk kylarvätska i bagaget 😉
Blev över 90 mil tillslut, 45mil enkel resa.
Nu ska den få vila ett par dagar!22 januari, 2010 kl. 13:19 #151722micke1987
DeltagareOm jag har i en påse med ingefära nu, hur länge måste jag köra då ?
Eller spelar det ingen roll?
För det kan väl inte vara så bra att ha i en påse och sen bara starta upp den en snabbis?22 januari, 2010 kl. 13:45 #151725cch
DeltagareDu får köra en bit så att blandningen hinnner cirkulera i systemet ordentligt.
Mvh
CCH
22 januari, 2010 kl. 13:59 #151726Christian Haugsöen
DeltagareHörde någon gång att man i paniksituation kan knäcka ett ägg i kylaren/expansionskärlet så tätar det. Huruvida det är permanent vet jag inte men det skall tydligen fungera riktigt bra ett tag i alla fall. Sen om det är bra för motorn eller inte tål nog att funderas på!
22 januari, 2010 kl. 19:05 #151738retic
DeltagareDu har väl monterat den undre kylarslangen rätt? Dess ändar är ej identiska. Det innebär alltså att endast en av slangens ändar är avsedd att vändas mot kylaren.
23 januari, 2010 kl. 19:21 #151801perhaninge
DeltagareLite OT men förr så hade Saab slangsatser med samtliga slangar i, dessa finns inte längre att få tag i.
Är det till att ställa sig på Mekonomen med ett gäng storlekar och leta eller ?
Som tidigare inlägg nämnt, Permatex är kanon, aldrig en läcka vid en anslutning när jag använt det.24 januari, 2010 kl. 11:57 #151827micke1987
DeltagareYes, undre slangen sitter rätt. Den var jag noga med.
Tänkte göra ett ryck på den igen nu till veckan när jag blir ledig.
Kan ju inte vara mycket kvar nu, jag har bytt vattenpump och undre kylarslang.
Får väl byta resterande slangar, sen är det ju bara kylaren kvar hehe ! - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.