Läckande V4

Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 18, 2010 at 00:10 #151492

      Om du vill ta tag i problemet seriöst så ta ett kylar- eller expansionskärls-lock och montera en bilventil i det. Sen kan du lätt som en plätt, trycksätta kylsystemet i kallt tillstånd. Då brukar det vara lättare att se var det läcker. När det är varm så har “bevisen” en tendens att försvinna (typ ånga bort).

      OBS ! Trycksätt bara med max 1 bar (eller lite mindre än öppningstrycket på kylarlocket, KOLLA UPP vad det ska vara) så du inte skaffar dej en läcka istället 😉

      Om du inte har tillgång till tryckluft så kan du fylla ett bildäck men lämpligt tryck och sen använda det som tryckkälla. Alternativt en pump av nåt slag men då är det svårare att hålla trycket uppe under längre tid medan du letar efter läckan.

      Lycka till / Kenth

        januari 18, 2010 at 11:38 #151510

        Tjoho grabbar!
        Tack för alla svar.

        Problemet är inte löst än men jag ska ta tag i det snart igen.
        Tog bilen ner till trollhättan igår med en extra dunk kylarvätska i bagaget 😉
        Blev över 90 mil tillslut, 45mil enkel resa.
        Nu ska den få vila ett par dagar!

          januari 22, 2010 at 13:19 #151722

          Om jag har i en påse med ingefära nu, hur länge måste jag köra då ?
          Eller spelar det ingen roll?
          För det kan väl inte vara så bra att ha i en påse och sen bara starta upp den en snabbis?

            januari 22, 2010 at 13:45 #151725

            Du får köra en bit så att blandningen hinnner cirkulera i systemet ordentligt.

            Mvh

            CCH

              januari 22, 2010 at 13:59 #151726

              Hörde någon gång att man i paniksituation kan knäcka ett ägg i kylaren/expansionskärlet så tätar det. Huruvida det är permanent vet jag inte men det skall tydligen fungera riktigt bra ett tag i alla fall. Sen om det är bra för motorn eller inte tål nog att funderas på!

                januari 22, 2010 at 19:05 #151738

                Du har väl monterat den undre kylarslangen rätt? Dess ändar är ej identiska. Det innebär alltså att endast en av slangens ändar är avsedd att vändas mot kylaren.

                  januari 23, 2010 at 19:21 #151801

                  Lite OT men förr så hade Saab slangsatser med samtliga slangar i, dessa finns inte längre att få tag i.
                  Är det till att ställa sig på Mekonomen med ett gäng storlekar och leta eller ?
                  Som tidigare inlägg nämnt, Permatex är kanon, aldrig en läcka vid en anslutning när jag använt det.

                    januari 24, 2010 at 11:57 #151827

                    Yes, undre slangen sitter rätt. Den var jag noga med.
                    Tänkte göra ett ryck på den igen nu till veckan när jag blir ledig.
                    Kan ju inte vara mycket kvar nu, jag har bytt vattenpump och undre kylarslang.
                    Får väl byta resterande slangar, sen är det ju bara kylaren kvar hehe !

                  Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.