Läckande V4

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Läckande V4

  • Detta ämne har 22 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2010-01-24 11:57 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21451
    micke1987
    Deltagare

    Nu är jag lite less på min V4.
    Har haft problem med att den läcker kylarvatten en längre tid nu.
    Så jag har gjort ett litet ryck på den nu i veckan.
    Bytt packningarna till vattenpumpen, ingen skillnad. Bytte undre kylarslangen, ingen skillnad. Köpte en ny vattenpump, ingen skillnad.
    Har t.o.m fixat takräcke/korg, varvräknare och cigarettuttag till han för att fjäska lite.

    Jag bytte pumpen igår och idag när jag gick ut till v4an så såg det bra ut, inga droppar under. Skitbra tänkte jag.
    Startade upp bilen och luftade systemet och diverse andra småpul.
    Sen när jag skulle gå in och bilen hade varit avstängd ett par minuter så såg jag att det började droppa igen. Det ser ut att rinna ifrån vänster sida (om du kollar framifrån) och ner till ett hål under kylaren.

    Behöver lite peptalk nu så jag orkar fixa det, ska ju ta ner v4an till trollhättan på söndag.

    #151256
    William
    Deltagare

    känn med fingrarna var det är blött. felet måste ju hittas innan det kan lagas liksom 🙂

    kan vara undre kylarslangen kanske, med för löst åtdragna klämmor? min pissade rätt bra där nere runt pumpen när jag hade haft lös och varit för feg när jag drog åt allt igen…

    #151257
    micke1987
    Deltagare

    Ja jag får göra det, får backa in den i garaget igen och ta bort fronten och göra allt från början.
    Lite svårt att känna när det är minusgrader, nästan allt blir ju fuktigt när man tar på det hehe!

    Måste bara samla mig mentalt och gå ut igen.
    Skruvat V4 är det enda jag har gjort sen jag gick på ledighet i fredags.

    Skulle ju vara förjävligt om jag inte kommer i v4an på söndag!

    #151261
    rallysaaben
    Deltagare

    Jag hade ett liknande problem på min i fjol, jag vet inte hur många gånger jag tog isär grejerna inna jag kom på vadr felet var.
    Det som var fel var att på bakre locket till vattenpumpen så har du tre st anslutningar, två rakt bakåt och en uppåt, den anslutningen som vände uppåt hade blivit bruten i sidled så att den släppt lite från sitt fäste och börjat läcka. Det kan ju va värt att kolla iallafall.

    #151262
    Lustgasen
    Moderator

    En gång när jag hade en -69a så var felet de korta slangstumparna som sitter vid pumpen och vidare till de plåtvattenrören som går bak mot värmepaketet och in i motorn på baksidan.
    om de är gamla och spröda kan de läcka även om man dragit åt klämmorna.

    Saab 900 TurboS Cabriolet -91

    Sekreterare i Svenska Saabklubben

    #151263
    morsole
    Deltagare

    Ett gammalt trick när man har med gamla vattenslangar att göra är att stryka tunt med Permatex inuti slangarna före återmontering.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #151268
    micke1987
    Deltagare

    Nu har jag varit ut och skruvat lite, hittade en liten spricka i undre kylarslangen.
    Bytt den och har nu luftat systemet.

    Nu väntar vi en stund och se om det är en pöl under bilen när jag går ut nästa gång.

    #151271
    William
    Deltagare

    vi håller tummarna! 🙂

    #151273
    micke1987
    Deltagare

    Har varit ut nu och kollat, var några droppar under men det var inte en pöl som förut. Kan ha varit lite som var kvar i motorutrymmet sedan tidigare som droppade ner när jag körde ut den från garaget.
    Har satt på fronten och motorhuven, backat in den i garaget under natten för batteriet ska få sig en laddning.

    Har markerat nivån på expansionkärlet och hoppas att det inte har sjunkit allt för mycket imorgon när jag går ut och kollar.

    Ha det gött.

    #151277
    cch
    Deltagare

    Prova med malen ingefära!

    Köp en påse på ICA och häll i exp.kärlet. Gammalt knep som funkar ypperligt.

    Mvh

    CCH

    #151279
    micke1987
    Deltagare

    Hehe det lät spännande.
    Det ska jag testa… Tack för tipset!

    #151280
    cch
    Deltagare

    Det funkade på min gamla Audi 100 2.3 som smygläckte. Fick tipset av en gammal rallyförare. Han hade alltid med sig en påse när han tävlade 🙂

    Mvh

    CCH

    #151281
    micke1987
    Deltagare

    Haha ja där ser man!
    Vad får folk allt ifrån? 😛
    Kommer med ett svar imorgon efter 22:00, jobbar eftermiddag.

    #151455
    chakka
    Deltagare

    Mörkbrunt snus var ju också en klassiker för att täta läckande kylsystem. Nu har ju inte mörkbrunt funnits på ganska många år, men jag antar att vilket någorlunda grovskuret snus som helst borde funka.

    #151457

    Här kommer vad som av en del säkert anses en dum fråga:
    Det droppande som kvarstår är inte så enkelt som kondens? Lukten på dropparna kan svara på frågan.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng