Läckande V4

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 13, 2010 kl. 11:46 #21451

      Nu är jag lite less på min V4.
      Har haft problem med att den läcker kylarvatten en längre tid nu.
      Så jag har gjort ett litet ryck på den nu i veckan.
      Bytt packningarna till vattenpumpen, ingen skillnad. Bytte undre kylarslangen, ingen skillnad. Köpte en ny vattenpump, ingen skillnad.
      Har t.o.m fixat takräcke/korg, varvräknare och cigarettuttag till han för att fjäska lite.

      Jag bytte pumpen igår och idag när jag gick ut till v4an så såg det bra ut, inga droppar under. Skitbra tänkte jag.
      Startade upp bilen och luftade systemet och diverse andra småpul.
      Sen när jag skulle gå in och bilen hade varit avstängd ett par minuter så såg jag att det började droppa igen. Det ser ut att rinna ifrån vänster sida (om du kollar framifrån) och ner till ett hål under kylaren.

      Behöver lite peptalk nu så jag orkar fixa det, ska ju ta ner v4an till trollhättan på söndag.

        januari 13, 2010 kl. 12:24 #151256

        känn med fingrarna var det är blött. felet måste ju hittas innan det kan lagas liksom 🙂

        kan vara undre kylarslangen kanske, med för löst åtdragna klämmor? min pissade rätt bra där nere runt pumpen när jag hade haft lös och varit för feg när jag drog åt allt igen…

          januari 13, 2010 kl. 12:34 #151257

          Ja jag får göra det, får backa in den i garaget igen och ta bort fronten och göra allt från början.
          Lite svårt att känna när det är minusgrader, nästan allt blir ju fuktigt när man tar på det hehe!

          Måste bara samla mig mentalt och gå ut igen.
          Skruvat V4 är det enda jag har gjort sen jag gick på ledighet i fredags.

          Skulle ju vara förjävligt om jag inte kommer i v4an på söndag!

            januari 13, 2010 kl. 14:21 #151261

            Jag hade ett liknande problem på min i fjol, jag vet inte hur många gånger jag tog isär grejerna inna jag kom på vadr felet var.
            Det som var fel var att på bakre locket till vattenpumpen så har du tre st anslutningar, två rakt bakåt och en uppåt, den anslutningen som vände uppåt hade blivit bruten i sidled så att den släppt lite från sitt fäste och börjat läcka. Det kan ju va värt att kolla iallafall.

              januari 13, 2010 kl. 14:28 #151262

              En gång när jag hade en -69a så var felet de korta slangstumparna som sitter vid pumpen och vidare till de plåtvattenrören som går bak mot värmepaketet och in i motorn på baksidan.
              om de är gamla och spröda kan de läcka även om man dragit åt klämmorna.

              2x 92B -53 (Svart)
              95 -61 (Pärlgrå)
              99 -69 Custom (Vit)
              900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
              9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
              9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
              9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)

                januari 13, 2010 kl. 14:53 #151263

                Ett gammalt trick när man har med gamla vattenslangar att göra är att stryka tunt med Permatex inuti slangarna före återmontering.

                Mvh Johannes

                Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                  januari 13, 2010 kl. 16:09 #151268

                  Nu har jag varit ut och skruvat lite, hittade en liten spricka i undre kylarslangen.
                  Bytt den och har nu luftat systemet.

                  Nu väntar vi en stund och se om det är en pöl under bilen när jag går ut nästa gång.

                    januari 13, 2010 kl. 17:04 #151271

                    vi håller tummarna! 🙂

                      januari 13, 2010 kl. 17:45 #151273

                      Har varit ut nu och kollat, var några droppar under men det var inte en pöl som förut. Kan ha varit lite som var kvar i motorutrymmet sedan tidigare som droppade ner när jag körde ut den från garaget.
                      Har satt på fronten och motorhuven, backat in den i garaget under natten för batteriet ska få sig en laddning.

                      Har markerat nivån på expansionkärlet och hoppas att det inte har sjunkit allt för mycket imorgon när jag går ut och kollar.

                      Ha det gött.

                        januari 13, 2010 kl. 18:30 #151277

                        Prova med malen ingefära!

                        Köp en påse på ICA och häll i exp.kärlet. Gammalt knep som funkar ypperligt.

                        Mvh

                        CCH

                          januari 13, 2010 kl. 18:56 #151279

                          Hehe det lät spännande.
                          Det ska jag testa… Tack för tipset!

                            januari 13, 2010 kl. 19:41 #151280

                            Det funkade på min gamla Audi 100 2.3 som smygläckte. Fick tipset av en gammal rallyförare. Han hade alltid med sig en påse när han tävlade 🙂

                            Mvh

                            CCH

                              januari 13, 2010 kl. 19:58 #151281

                              Haha ja där ser man!
                              Vad får folk allt ifrån? 😛
                              Kommer med ett svar imorgon efter 22:00, jobbar eftermiddag.

                                januari 17, 2010 kl. 16:53 #151455

                                Mörkbrunt snus var ju också en klassiker för att täta läckande kylsystem. Nu har ju inte mörkbrunt funnits på ganska många år, men jag antar att vilket någorlunda grovskuret snus som helst borde funka.

                                  januari 17, 2010 kl. 17:27 #151457

                                  Här kommer vad som av en del säkert anses en dum fråga:
                                  Det droppande som kvarstår är inte så enkelt som kondens? Lukten på dropparna kan svara på frågan.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.