Läcker olja, kylarvätska och vakuum

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Läcker olja, kylarvätska och vakuum

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Läcker olja, kylarvätska och vakuum

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 29, 2011 at 08:37 #25318

      Min högerstyrda 900 Turbo 1991 har diverse läckage som jag behöver hjälp med…

      1. Olja
      Vänster sida (sett framifrån) ser ut såhär:

      Det sprutar ut olja från axeln, rakt på avgasröret så det luktar extra gott i kupén, och på motorblocket som man ser. Vad är det som behöver göras?

      2. Kylarvätska
      Som man redan såg på förra bilden läcker det kylarvätska här i närheten. Det kommer uppifrån, gömt bakom grenröret, och rinner ner längs blocket.

      Jag har lokaliserat läckaget till denna pryl:

      Vad är det för något och behöver den bytas eller är det bara en dålig packning?

      3. Vakuum
      Hörde vakuumpys i kupén så jag drog isär instrumentpanelen och upptäckte att 4 vakuumslangar (slang 2, 3, 5, 6) från ventilationsreglaget hängde lösa. Jag har hittat 2 vakuummotorer som saknar slangar, men då återstår det 2 slangar att koppla. Dessvärre vet jag inte vilken slang som ska på vilken motor! Någon som har en mall/diagram/schema på hur det ska sitta? Den på townsendimport är inte detaljerad nog…

      Hjälp? 😀

        maj 29, 2011 at 08:46 #184839

        Kylarvätskan kommer från avtappningshuset.

        Ser ut sådär och är lätt att antingen byta (ett från skroten) eller bara packa om. Även om du tar ett från skroten får du såklart packa om det. Packningen finns på SAAB men är svår att få tag på från annat håll. Alternativet är att skära ut en egen packning. Bara se till så det är rent och fint på packningsytorna.

        Passa på att kolla skick på gängorna på bult och i blocket så det inte är sönderrostat pga slarv med kylarvätskebyte. Gängtätning kan vara bra att ha vid montering i förebyggande syfte 🙂

          maj 29, 2011 at 08:50 #184840

          Angående “oljan”, är du säker på att det är olja och inte drivknutsfett som slungas ut pga hål i damasken som syns i bild? Om du har öppen huv och kikar när bilen går på tomgång, läcker det någonstans då? Har det försvunnit märkbart av styrservoolja, vxllådsolja eller motorolja?

            maj 29, 2011 at 10:33 #184842

            Tack för svar! Avtappningshuset alltså… Då ska jag genast börja leta efter den packningen. Jag bor för tillfället i Australien så hoppas Saab down under har de med…

            Angående oljan: har faktiskt inte tänkt på det. Ser ut som olja men kan ju lika gärna vara drivknutsfett. Har haft detta läckage en månad säkert, men har inte haft tid att göra nått åt det. Ska kolla nivåerna och jämföra…

              maj 29, 2011 at 13:37 #184415

              Har du riktig otur så kanske ditt avtappningshus har ärgat sönder 🙁

              Lite OT. Men att se på bilderna så verkar du förövrigt ha en väldigt fräsch bil ned lite rost! 😀

                maj 29, 2011 at 23:35 #184845

                @bixprotman wrote:

                Har du riktig otur så kanske ditt avtappningshus har ärgat sönder 🙁

                Lite OT. Men att se på bilderna så verkar du förövrigt ha en väldigt fräsch bil ned lite rost! 😀

                Det är lite det jag är rädd för! Började läcka en dag utan att jag varit där och petat… Frågan är ju om/hur skadat det är. Men det ska man väl kunna fixa? 😀
                Ja visst det är knappt nån rost alls på den. 17900 mil, FTT, elhissar, elspeglar, AC och hittade tom. original Saab förstärkare bakom mittkonsolen!

                  maj 31, 2011 at 18:15 #184877

                  @davidsblumberg wrote:

                  @bixprotman wrote:

                  Har du riktig otur så kanske ditt avtappningshus har ärgat sönder 🙁

                  Lite OT. Men att se på bilderna så verkar du förövrigt ha en väldigt fräsch bil ned lite rost! 😀

                  Det är lite det jag är rädd för! Började läcka en dag utan att jag varit där och petat… Frågan är ju om/hur skadat det är. Men det ska man väl kunna fixa? 😀
                  Ja visst det är knappt nån rost alls på den. 17900 mil, FTT, elhissar, elspeglar, AC och hittade tom. original Saab förstärkare bakom mittkonsolen!

                  Hitta en bättre begagnat avtappningshus är det nog som gäller. Eller köpa en ny om dom finns kvar.

                  OT
                  Ta gärna lite bilder på bilen, den låter ju som den är riktigt fin 😀 😀

                    juni 4, 2011 at 03:11 #184955

                    Där har du skönheten 😎 Tyvärr är den mycket matt i lacken. De förra ägarna tog inte hand om lacken alls verkar det som och då är det lätt hänt att solen förstör bilarna här nere. Men fart är det i den!

                    Imorron är det dags att ta tag i alla läckage! Polarn och jag lär väl dra isär hela maskineriet och fixa allt som behöver fixas… Ingen som vet nått om vakuumslangarna i kupén?

                      juni 4, 2011 at 05:39 #184956

                      Mycket snygg!! Testat polera upp lacken? 🙂

                      Angående vakuumslangsrna i kupén finns det bra trådar på stcs. Tror saabaero eller vad han nu heter här på forumet var aktiv i en av dem 🙂

                        juni 4, 2011 at 10:44 #184957

                        Fin kärra du har där 😎 Ingen rost ❓

                        Mvh Nisse

                          juni 4, 2011 at 14:42 #184960

                          @Anderslindh wrote:

                          Mycket snygg!! Testat polera upp lacken? 🙂

                          Angående vakuumslangsrna i kupén finns det bra trådar på stcs. Tror saabaero eller vad han nu heter här på forumet var aktiv i en av dem 🙂

                          Nja testade lite för hand men tiden räckte inte till. Ska köpa maskin och köra igen. Aha STCS alltså. Ska kolla upp det, tack!

                          @longjohn61 wrote:

                          Fin kärra du har där 😎 Ingen rost ❓

                          Mvh Nisse

                          Nästan helt rostfri. Nån fläck här å där bara 😉

                            juni 7, 2011 at 08:31 #185103

                            Så var det tydligen läckage från ventilkåpan också…OCH möjligtvis från fördelaren. Inte undra på att det luktar gott i kupén med all olja som pyr på grenröret 😆 Delar beställda men nu måste jag vänta tills nästa helg innan man kan börja fixa. Ska man öppna en projekttåd kanske?… :ugeek:

                              juni 7, 2011 at 10:19 #184517

                              @davidsblumberg wrote:

                              Ska man öppna en projekttåd kanske?… :ugeek:

                              Självklart :mrgreen: !

                                juni 11, 2011 at 07:01 #185206

                                @davidsblumberg wrote:

                                3. Vakuum
                                Hörde vakuumpys i kupén så jag drog isär instrumentpanelen och upptäckte att 4 vakuumslangar (slang 2, 3, 5, 6) från ventilationsreglaget hängde lösa. Jag har hittat 2 vakuummotorer som saknar slangar, men då återstår det 2 slangar att koppla. Dessvärre vet jag inte vilken slang som ska på vilken motor! Någon som har en mall/diagram/schema på hur det ska sitta?

                                Hjälp? 😀

                                Vet inte om du har någon nytta av detta:

                                  juni 11, 2011 at 14:51 #185218

                                  Bästa hittills! Börjar ju få en lite bättre bild av hur det ska vara… Varför krångla de till det med så många vakuumslangar förresten, hade det inte varit enklare med elstyrd ventilation?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.