Lanciaförgasare på std.motor?

Forum Övrigt SSR Lanciaförgasare på std.motor?

Detta ämne innehåller 12 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-08-28 14:56.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22568

    vinkel4
    Deltagare

    Hej

    Vill minnas att jag sett någon som åkt med lanciaförgasare på en std.motor, d.v.s. med den långa, gemensamma insugsporten.
    Är det någon som vet hur det insuget såg ut?
    Var det ett hemmabygge eller någon slags adapter?
    Bild?
    Ger det någon effektökning?
    Har funderingar på något liknande.

    mvh
    Per

    #160862

    perhaninge
    Deltagare
    #160864

    vinkel4
    Deltagare

    Kan inte avgöra om förgasaren på bilden är samma som den jag funderar på att montera på motorn eftersom den var komplett med ett luftfilterhus med sex små luftfilter monterade på en låda. Men enligt vad jag hört är det en Lanciaförgasare. Ska kika lite noggrannare och ta några bilder.

    Förtydligar lite.
    Jag har inte pysslat något med tvåtakt innan.
    Men som jag har förstått det så passar Lanciaförgasaren mot ett sport eller 66:a insug där motorblocket har tre separata portar.
    Men jag undrar om man kan montera Lanciaförgasaren mot ett vanligt motorblock (ej sport eller 66:a) som har en avlång insugningsport och enkelförgasare och i så fall om det är någon vits att göra det.

    #160867

    roger
    Deltagare

    Du kan väl stoppa i ett block som passar med förgasarna?

    #160869

    vinkel4
    Deltagare

    Block finns men jag saknar underdelen tyvärr.
    För det går väl inte att använda underdelen från en std.motor på ett sportblock även om man inte använder separatsmörjningen?

    #160895

    vinkel4
    Deltagare

    Här är bilder på förgasare och insug.
    Visst är det en s.k. Lanciaförgasare?

    På förgasaren står det: Solex C44 3Y på ett ställe och C44 P3I i mitten.


    Klicka här så blir det en större bild på texten.

    #160897

    truls herland
    Deltagare

    jajamen. men för all del. fall inte för frästelsen att sälja den till någon för mindre än 20.000!

    du har ju också insuget, och detta passar på en 66:a eller sport motor, men inte en vanlig kortnos. är enkelförgasar motorn max filad och skall ändå köras mycket hårt, tex banracing eller busåkning på gatan så borde den ge en klar effektökning. men då får man smida till en riäl adapterplatta.

    dock när du ändå har en lancia och vill använda den, det är inte svårare att få tag på en 66:a motor och fila upp för att få ut hela potentialet. dvs enkelförgasar motorn du har skall vara oerhört potent för att väga upp för det en 66:a filad för att utnyttja lanciaförgasare borde ge.

    mvh

    Truls

    #160898

    vinkel4
    Deltagare

    Nu är det ju inte min förgasare utan farsans, men jag lovar att han inte ska sälja den varken över eller under 20kkr. Vilket förresten låter som en helt absurd summa för en förgasare. Är som så ovanliga?

    Hittade förresten ett tomt, filat sportblock med underdel som var borrat 74mm.
    Dessvärre var en oljekanal tät.
    Men annars hade ju det blocket passat bra till förgasarna.

    Men nu undrar jag om det går att köpa 74mm-kolvar som inte kostar 3000kr/st som XP-race-kolvarna gör? Nåt mer alternativ måste det väl finnas till 2T-motorer?

    En fråga till när jag ändå är igång.
    Om man väljer att använda sportblocket, kan man då köra utan separatsmörjning med sportens vevaxel eller ska man ha en GT-axel??? Eller hur löser man annars?

    Som sagt är jag helt ny på det här med tvåtaktsmotorer….

    :sad2: 🙂 🙂 🙂

    #160913

    truls herland
    Deltagare

    Dom är tyvärr såpass ovanliga att man skall betrakta dom som guld i tvåtaktskretsar! Skämt åtsido, dom är väldigt ovanliga, och väldigt eftertraktade, eftersom dom är homologerade för kortnos sport för historisk tävlande. Och då enbart kortnos sport, och inte std. 65 eller långnos sport. Enligt dåtidens utsago, så ger dessa förgasare upp mot 8 hästar mer. Står mer om denna förgasare i XP-manualen, som du kanske känner till om du är bekant med XP-kolvarna.

    Oljekanalerna går ofta att få upp, PM:a mig om du vill veta mer!

    Som svar ang. kolvar så finns även som nämns i annan tråd, kolvar från Bengt-Erik Ström upp till 74 mm.

    Sportblocket måste användas med sportaxel, eftersom främre ramlagret annars hamnar förskjutet och inte sitter fast i blocket, och det blir ej heller plats med någon inre tätning där. Rent praktisk går det att blockera hålen för oljepumpen med en täckplatta och fylla fördelarväxelhuset med olja. Dock finns det flera komponenter som smörjs av den impumade oljan, så om det är någon lösning för kontinuerlig drift vågare jag inte svara på. Det är nog en så pass ovanlig lösning att det är nog inget att satsa på.

    mvh

    Truls

    #160914

    Dicst
    Deltagare

    Om du är snabb så kanske Matthias Roswall i Vadstena har några nya 74mm kolvar från ”West of Sweden” kvar. Den satsen kan du nog köpa till ett bra pris.

    Truls: Vad har Du för hemligheter kring oljekanaler som Du inte kan skriva här?

    #160916

    vinkel4
    Deltagare

    Innan jag kommer med fler konstiga frågor vill jag tacka för tålamodet med min okunnighet och för dom utförliga svaren. 🙂

    Vad jag har är inte en komplett sportmotor med tät oljekanal utan endast ett tomt motorblock med underdel samt en std.vev och en GT-vev. Kan nog skaka fram en sportvevaxel i dåligt skick också.
    Men det behövs ju en oljepump med och det har jag inte sett till någon ännu.
    Det var därför jag undrade om man kunde åka utan separatsmörjningen.

    Om jag har fattat rätt så är GT-axeln och std.axeln likadana förutom att vevslängarna är större på GT´n???
    Och sportens vev är annorlunda när det gäller lagerlägen mm???
    Så en GT-vev passar i en std.motor men inte i en sport, och en sportvev passar endast i en sportmotor, right??

    Men om jag hittar en 66:a motor och använder GT-veven så skulle allt vara frid och fröjd när det gäller insug och vevaxel…
    Men det bästa vore ju att kunna åka med det filade sportblocket. Fast då är det alltså bara sportvev och oljepump som gäller?? Samt att jag måste köpa ett set med nya 74mm kolvar.
    Det blir ett dyrt alternativ till mitt budgetbygge.

    Får klura lite på det här….

    #161124

    fredrik
    Deltagare

    Det är inte så lämpligt med Lancia Förgasare på en gatbil. Det blir inte lättkört & garanterat inte bränslesnålt.

    Jag vet flera som kör med GT-Vev i sina Sportmotorer. Fungerar fint!

    Kanalen rensas relativt lätt med en bra lagom grov ståltråd, tryckluft samt brääklen

    /Fredrik

    #161790

    kontrapunkt
    Deltagare

    Inte mycket mer svårkört än något annat så länge förgasaren ät rätt inställd och rätt bestyckad. Funkar faktiskt bra även på en otrimmad sportmotor. Glöm inte att Saab använde denna typ av förgasare i grp1 med framgång.
    Men felaktigt renoverad och bestyckad kan den krångla hur mycket som helst.

    / Magnus

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng