Längre vevstakar till V4 1700?

Forum / Övrigt / SSR / Längre vevstakar till V4 1700?

Forum / Övrigt / SSR / Längre vevstakar till V4 1700?

  • Författare
    Inlägg
    • december 7, 2007 at 18:29 #17141

      Har nån nåt tips på vilka vevstakar som kan användas i V4 1700 och vilka modifieringar som behövs? Det har runnit genom mitt huvud att stakar från B-motor passar med/utan modifiering. Givetvis också med andra kolvar med annan komphöjd.

      Tacksam för svar!

        december 7, 2007 at 19:15 #115590

        Hej!
        Det behövs inga modifieringar alls, man använder orginalstaken.
        Istället längs slaget genom att kolvbulten har flyttats i 1700 kolvarna.
        //Björn

          december 7, 2007 at 21:29 #115597

          Jo visst är det så. Jag var iockförsig mer inne på att lägga originalstake och kolv åt sidan och välja kolv med lägre komphöjd tillsammans med längre vevstake. Jag har nån tanke som spökar att geometrin som det ger skulle kunna tillåta högre varv eftersom kolvaccelerationen blir lite mindre och det i sin tur skulle ge lägre påfrestningar på vevpartiet, men med lite otur så blir vikten högre och då har man ändå biti sig själv i röv… så jag vet inte än hur mycket kraft jag ska lägga ner på iden. Jag är ändå intresserad av lite ideer eller erfarenheter och även tillrättavisningar ifall jag tänker fel.

            december 8, 2007 at 16:22 #115617

            Det är bara att prova, detta är ett omdiskuterat ämne och allt handlar egentligen om hur bra förbränning man har. Ju längre vevstake man har ju längre stannar kolven kvar i toppläge under förbränningsfasen och ibland kan det vara en nackdel och ibland inte.
            Jämför detta med en kortare vevstake, då får du en enorm acceleration på kolven utav bara farten och mycket av den energi som blir i förbränningen hinner inte arbeta på kolven utan expanderar bara i “tomma luften” utan att ge all energi på kolven. Med en extremt bra förbränning med bra bränsle, tändning och optimerat förbränningsrum så kan ibland förhållandet bli det omvända med för långa vevstakar. Då kommer energin för fort innan hävarmen på vevstaken kommer till sin rätt.

              december 8, 2007 at 22:42 #115624

              De temligen små skilander man kan få på komphöjderna och vevestakslängen tror jag inte spelar så stor roll. Men normalkraften på kolven blir lägre med längre stake.

              Stefan W:
              Du har verktyg för att se vad man får för skilander på krafterna, eller? 🙂

                december 8, 2007 at 22:46 #115625

                Denna fråga har tidigare berörts i denna tråd, dock gäller det för 1500-vev.

                Kanske kan detta vara till hjälp:
                Långa vs korta vevstakar ?

                Här är ett exempel där man bytt till annan vevstake i V4 (dock ej annan längd):
                Topplocksverkstans Projekt Saab V4

                En fördel vid byte till annan vevstake borde vara att man kan hitta en starkare vevstake med ungefär lika eller t.o.m. lägre vikt?

                  december 9, 2007 at 18:02 #115653
                  fuling wrote:
                  Stefan W:
                  Du har verktyg för att se vad man får för skilander på krafterna, eller? 🙂

                  😀 men jag är också ute efter tips på alt. stakar/kolvar som man kan använda som jämförelser.

                  Appropå förbränningen, jag vet inte hur optimerad V4an är, jämförelsevis eller hur mycket man tjänar? Kanske 1700ans kolvar i en 1500 med längre stakar ger mer varv innan ras? Tändinställningen bör väl ändras om vevstakslängden ändras?

                  Jag skummade igenom trådarna och kom på en sak jag aldrig tänkt på, det man tjänar i minskad kolvacceleration i ÖD får man sota för i ND eftersom kolven gör sitt arbetsslag på samma tid vid ett visst varvtal oavsett vevstakslängd. Gör i.o.f.s. inget för vevstaksbultarna i det läget.

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.