Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Långtids-/kärleksprojekt: SAAB 96 -76
- Detta ämne har 15 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2012-11-09 19:49 av .
- FörfattareInlägg
- 10 juli, 2011 kl. 19:30 #3951
gurra
DeltagareHej gott folk!
Har här i veckan tillslut haft turen att inhandla en underbar SAAB 96:a som, med min hjälp, ska räddas från skroten. Bilen användes dagligen som bruksbil fram till 2004, då den ställdes av. Bilen kördes senast 2007. Färgen är lejongul 🙂
Jag tänker självklart dokumentera det hela här på forumet i en tråd, men innan jag börjar berätta om bilen, mina framtidstankar och visar bilder på ”Gurkan” (jupps, går hädanefter under arbetsnamnet Gurkan) så tänkte jag berätta lite om mig själv.
Jag blir 23 år gammal i år och är bosatt i Nyköping. Jag har ingen, och då menar jag verkligen INGEN, erfarenhet av bilmeckande. Jag har fixat diverse småfel och lack-/rostskador på min 9-3:a, men det är väl ungefär så långt min kunskap vad gäller bilar sträcker sig i dagsläget. Jag är nog en sån där person med ”tummen mitt i handen”, skulle jag nästan vilja påstå.
DOCK tänker jag inte låta detta hindra mig, utan jag har bestämt mig för att kärleken för dessa otroligt vackra gamla bilar ska hjälpa mig att lära mig mer om bilar, samtidigt som ännu en 96:a räddas från skroten.
Nåja, nog sagt om det. Vad har jag tänkt mig då? I dagsläget ser det hela ut ungefär såhär (har inte hunnit kolla exakt vad som behöver göras;
x Bilen ska först och främst fraktas till sommarstugan där ett strippningsarbete kan påbörjas. Rostborttagning och rostförebyggande blir min prio ett.
x Höger fram- och bakskärm behöver bytas ut och lackas.
x Eventuellt ska även dörrarna bytas ut då det finns en del rost i nederkant. Återkommer till detta senare.
x Nytt, rostfritt avgassystem ska monteras.
x Motoröversyn (dvs. inte helrenovering). Slangar ska ses över och bytas ut, batteri behövs ett nytt, kolla el. etc. etc.
x Se över bromsar.
Det som står i listan ovan är det som jag vid första anblick kunde se behövde ordnas. Bilen står just nu lite dumt till, så har inte möjlighet att alls pilla på den i dagsläget. Blir bättre när den är stationerad vid sommarstugan 🙂Bilder kommer imorgon, så stay tuned 🙂
10 juli, 2011 kl. 21:44 #27625Janne Hagnell
ModeratorGrattis till ett gott beslut och bra köp! Tekniken i en V4:a är så skottsäker att du kan ha tummen mitt i 😳 och ändå lyckas. Och undrar du något är det ju bara att fråga här! 😀
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”11 juli, 2011 kl. 07:39 #29754Christian Haugsöen
DeltagareFriskt vågat, hälften skruvat! 😀 Som Janne säger är V4’orna bra skolobjekt. Ett tips är att slutföra ett projekt innan du börjar på ett nytt. Är väldigt lätt att bli lite skruv-tokig och börja lite överallt och då blir det lätt överskådligt.
Lycka till och bilder tack
11 juli, 2011 kl. 08:54 #29757William
DeltagareKul med en sen 70-talare 🙂
11 juli, 2011 kl. 10:57 #27603gurra
Deltagare@Christian Haugsöen wrote:
Friskt vågat, hälften skruvat! 😀 Som Janne säger är V4’orna bra skolobjekt. Ett tips är att slutföra ett projekt innan du börjar på ett nytt. Är väldigt lätt att bli lite skruv-tokig och börja lite överallt och då blir det lätt överskådligt.
Lycka till och bilder tack
Det är precis som du säger, man vill gärna börja överallt och ingenstans 🙂
Prio #1 just nu är faktiskt så ”simpelt” som att få loss en hjulbult som rostat fast 🙂 Slänger på ett par sommarsulor med luft i (till skillnad från de punkterade vinterdäcken som satt på vid köp) så att jag lättare får upp den på släpet när det är dags för förflyttning till mekstället 🙂
Bilder kommer upp senare idag! Insidan är extremt välbehållen måste jag säga. Har inte hittat ett enda fel någonstans faktiskt. Originalmattorna ligger till och med kvar 🙂 Utsidan är det lite värre med, men vad jag har kunnat se så långt verkar underredet vara i väldigt fint skick. Hoppas verkligen inte på några överraskningar där 😉
Som sagt, bilder kommer när jag kommit hem från jobbet.
11 juli, 2011 kl. 19:46 #29772gurra
DeltagareSå, då var det dags för lite bilder!
Bakifrån. Stått i lada i flera år, så smutsig är den 🙂
Älskar sättet som huven öppnas på <3
Vänster bakskärm. AJ AJ AJ – ack denna rost. Nya plastskärmar ska på sen 🙂
Ja, vad ska man säga? Ser ut som gamle Gurkan har fått sig en snyting :/ Blir ny plåtskärm här
Motorrummet. Ser fint ut 🙂 Finns dock en hel del slangar som, på grund av sin stelhet och krispighet (liknande ett grillchips), måste bytas
Insidan har dock klarat sig VÄLDIGT bra. Allt är fint och fräscht här faktiskt 🙂
Sätena i väldigt fint skick, både fram och bak. Inte en enda spricka!
Originalmattor från 1976. Still going strong! 🙂
Takinredningen sitter som den ska! Inget häng här inte 🙂Sådärja! Ska iväg imorn och försöka få loss en 👿 hjulmutter som vägrar att lossna. Sen blir det nog en liten tvätt. Får dock ta det lugnt och hoppa över högtryckstvätten, så man inte blåser fler hål än nödvändigt i karossen 🙂
12 juli, 2011 kl. 06:05 #27648Morten S.
ModeratorDette blir bra! Metall kan man alltid få tak i eller tilvirke. Fine interiører er langt vanskeligere å få tak i.
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
2009 9-3 SC tid12 juli, 2011 kl. 06:37 #29795rally
DeltagareVänster Frammatta är faktiskt äldre än bilen. Borde vara tillverkad före 1972 om man tittar på loggan.
Jag har även en komplett sats med nya fram & bakskärmar i plåt liggandes till salu.
/Fredrik
12 juli, 2011 kl. 07:37 #29799gurra
Deltagare@Rally wrote:
Vänster Frammatta är faktiskt äldre än bilen. Borde vara tillverkad före 1972 om man tittar på loggan.
Jag har även en komplett sats med nya fram & bakskärmar i plåt liggandes till salu.
/Fredrik
Du, det har du nog rätt i! Tänkte inte på att det var två olika typer av mattor 🙂
15 juli, 2011 kl. 11:25 #27765gurra
DeltagareEfter mycket om och men har jag bestämt mig för att ENBART dokumentera mitt projekt via min blogg;
http://saabnittiosex.blogg.se/
Följ gärna projektet där 🙂
Jag är självklart kvar på forumet, för all kompetens som finns här vore man ju dum om man valde bort! Sen är folk väldigt trevliga här på forumet också, så det är ju ett stort plus 🙂
Som sagt, projektdokumentering fortsätter på http://saabnittiosex.blogg.se/
1 augusti, 2011 kl. 09:04 #30411gurra
DeltagareTänkte bara ”bumpa” tråden litegranna och säga att projektet är igång och att det går att följa på
http://saabnittiosex.blogg.se/?tmp=01102935
🙂
1 augusti, 2011 kl. 15:06 #30424Krister K
DeltagareTrevlig bil! Lika som min: http://forum.saabklubben.se/viewtopic.php?f=19&t=296
Dina framskärmar är nästan sämre än mina tror jag… 😉1 augusti, 2011 kl. 17:09 #30428gurra
Deltagare@Krister K wrote:
Trevlig bil! Lika som min: http://forum.saabklubben.se/viewtopic.php?f=19&t=296
Dina framskärmar är nästan sämre än mina tror jag… 😉Tack! 🙂
Haha, ja mina skärmar är/var nog fanimej värre alltså :P. Ena blinkersen ramlade av när den skulle upp på bilkärran och andra ruckade jag lite lätt på och visst fan gav den vika på samma sätt och ställe som den andra 😛
Topasgul säger du. Väldigt lik min i färg faktiskt! Lejongul har jag. När det blir dags (vilket säkert kommer att dröja år) så blir det omlackning av hela bilen. Svart, gul eller röd står på listan just nu. Lutar åt svart. Och självklart gör jag det själv 😉
1 augusti, 2011 kl. 18:10 #30429Krister K
DeltagareHmm, tror bestämt att lejongul är inredningsfärgen… Kan ha fel.
9 november, 2012 kl. 19:35 #49461djungeltrumman
DeltagareHej, skall bli kul att följa projektet!
Inredningfärgen heter Lejongul och exteriören
heter Topasgul. Topasgul (kod Y12) fanns bara att beställa på årsmodell 1976
men enligt uppgift så skall det ha sålts ett 10-tal topasgula 1977.
Interiörfärgen Lejongul däremot fanns att beställa i många år hos SAAB,
även till modell 99.Johan
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.