Läsa ut felkoder og900 -93 Lucas. Hur göra?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Läsa ut felkoder og900 -93 Lucas. Hur göra?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Läsa ut felkoder og900 -93 Lucas. Hur göra?

• Författare

Tjena!

Tänkte höra mig för hur man går till väga för att läsa ut felkoder (blinkningar) på min 900a.
      Har förstått att man ska bygga nån kabelsats och montera i uttaget under baksätet?

En beskrivning på exakt hur man skall göra vore fint då det kan vara bra att veta någon dag.

Får en felkod ibland då bilen stått länge på tomgång och vore intressant att kunna läsa ut denna.

Tack på förhand 😀

augusti 24, 2015 at 08:32 #378460

Hej @nylen! Här finns en utmärkt guide till hur du bygger ditt eget testverktyg och läser ut dina felkoder: http://popeye.rty.nu/2002/felkoder.htm

augusti 24, 2015 at 08:46 #378461

Hej, rätta mig om jag har fel men är inte det där bara till Bosch system?

Är lite osäker på system men jag har Lucas CU14.1 i min bil och i Popeye’s sida står det att har man en LMM med svart plastlock har man LH 2.4 bosch asså.

Vill inte testa nått då det inte är beskrivet till mitt system.

augusti 24, 2015 at 09:18 #378465

Helt rätt, jag läste lite för fort. Ursäkta mig!

Och ett tillägg: det går att läsa ut felkoder i dessa bilar med Tech 2. Det har jag gjort med min 900 S (Lucas).

augusti 24, 2015 at 12:00 #378476

Jo, jag har oxå gjort det på saab verkstad men har tyvärr inte tillgång till en sådan :/

Tänkte man kanske kunde få något matnyttigt ur blinkningarna när lampan väl tänds. 🙂

augusti 24, 2015 at 12:37 #378480

Helt rätt, jag läste lite för fort. Ursäkta mig!
                Och ett tillägg: det går att läsa ut felkoder i dessa bilar med Tech 2. Det har jag gjort med min 900 S (Lucas).

Det går läsa med Tech 2 även på 900 med Bosch 2.4

Ang grundfelet.
                Jag har haft liknande problem på 900 T16 som orsakas av avgasläckage före lambdan.
                Vid väldigt lugn körning eller tomgång tänds lampan.
                Vet inte om det låga gasflödet gör att luft kan smita in eller om det vid mer normal körning blir varmt så läckan tätas tillräckligt eller om det är en kombination

augusti 24, 2015 at 14:03 #378485

Hmm.. intressant.. dock så har jag bytt grenrör samt downpipe men felet återstår,

Nu har jag inte bytt dessa grejer pga CE lampan utan andra orsaker, har för mig att detta har varit i flera år, kommer fram ganska sällan.. tex hände det då jag stog o vänta på en kompis för att ta upp hans vattenskoter, stog nån minut på tomgång och sen blev det mkt gas,sväng, broms,gas för att backa ut vagnen på en smal stig på en udde, när jag höll på med detta tändes den.

Men det räcker att stänga av motorn i ca 10-20 sek så är den borta. vad jag vet så är mitt nuvarande grenrör tätt samt att det inte finns något läckage kring lambda eller skarven mellan turbo/DP. DP är klädd med bandage så det borde ha varit en svart fläck någonstans isf men icke.

Tycker det måste finnas information på Lucas grejerna oxå, finns juh hur mkt info som helst till Bosch :/

Köpte SAABs gör det själv bok till og900 kan det stå där? tittade igenom hela boken häromkvällen men det va inget som jag la märke till iaf?

augusti 24, 2015 at 16:17 #378488

http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=2&t=112177

inlägget längst ner sammanfattar vad jag hittade på 5 min googlande.

augusti 25, 2015 at 12:24 #378506

Okej, så om jag förstår detta rätt skall jag söka upp en gul/vit kabel som skall finnas någonstans vid friskluftintaget, koppla denna kabel till jord samt sätta en on/off brytare på kabeln för att bryta jordningen?
                      sen slå på tändningen och efter det jordningen av gul/vit? vänta till CE lampan blinkar och koppla ifrån jordningen sen kommer felkoden? 😛

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.