Lilla Josefin ska besiktas

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Lilla Josefin ska besiktas

Detta ämne innehåller 6 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-06-20 13:15.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14394

    kortnos
    Deltagare

    Hua
    Dagen har kommit, lilla Josefin ska besiktas nu på måndag. Klockan 8 på morgonen, alldeles för tidigt för min smak och så ska jag dessutom åka nio nästan tio mil för kunna besikta. Fanns inte en tid i södra norrland. Så nu får man åka till Härnösand och fresta på gamlingen. Hoppas dom är snäll där. Josefin har hittills klara alla besiktningar jag gjort (ta i trä)

    Har dragit bort rally tejpen på lyckorna, kopplat bälterna, tagit fram varnings triangeln, tagit bort den olämpligt placerade varvräknaren( utifall jag krockar så kanske mitt knä skadas =) hinner nog dö av ratten och den kollapsande karrossen innan dess

    Så nu är hon ”fit for fight”, så nu får vi hoppas på att besiknings mannen inte ifrågarsätter trippelförgasarna, ljudvolymen o inte tänker på att bilen nog har mer än 38 hk

    Bara så ni vet så är Josefin en bil (saabis kortnosis) Min första sanna kärlek!

    #95898

    stefan w
    Deltagare

    Jag tycker du har gjort ett bra val, att hon trilskas ofta/ibland är en naturlag. Med rätt uppmärksamhet så blir hon dig trogen till tidens slut

    #95900

    matthias r
    Deltagare

    Lycka till med besiktningen, men ställer mig frågande till ditt resonemang

    ”utifall jag krockar så kanske mitt knä skadas =) hinner nog dö av ratten och den kollapsande karossen innan dess”

    Bräckliga karosser är något som det nog är riktigare att koppla samman med vissa samtida konkurrenter till 96:an, inte direkt till densamma. Det bristfälliga säkerhetsmässiga ligger mycket i andra fundamentala delar;

    Mitt tips som jag även själv praktiserat är att byta ut original 2-punktsbältena mot moderna 3-punkts rull, samt byta ut rattröret mot ett kollapsibelt (taget från en V4 1969 och framåt).

    Även om passiva säkerheten även efter sådana modifieringar inte direkt hamnar i 9-5 divisionen, ökar sådana åtgärder
    överlevnadschansen markant om olyckan slår till.

    Bilprovarna har alltid skällt på mig då jag tidigare besiktigat kortnosar utan några snoddar alls; kommentarerna har varit typ;
    ” Du behöver ju inte ha bälten i den här, men varför inte sätta i det? De här bilarna klarar ju smällar ganska hyfsat”.

    Tänker jag fel? Kommentera gärna. / Matte R

    #95901

    staffanv
    Deltagare

    96:an har ju knappast en vek kaross, snarare tvärtom. På rallybilarna satte man ju inte in skyddsbåge innen reglementet krävde det eftersom karossen var så stark att det inte behövdes.

    #95903

    kortnos
    Deltagare

    Tjaaa
    Jag tänkte nog mer en krock i 80 kilometer och högre, även om saab karossen är bra stark och vridstyv så har jag personligen svårt att se fronten på min kortnos skulle klara det, det skulle nog vara småsmulor kvar av fronten och sen mig klämd i mellan ratten och stolen som släppt från sina träbitar skenorna sitter i, när fronten väl har gett upp så kommer resten av bilen att pressas ihop mer än vad man önskar. Ens sista syn i livet blir kanske att man tyckter den röda färgen på motorblocket är himla fint endå när man ligger bredvid den, med lite tur kanske den puttrar lite

    Jag tror inte att jag kommer levande från en sån krock och skulle man klara sig kanske man önska att man inte gjorde det då man får sitta som ett paket resten av sin existens.

    Hua men sånt ska inte hända, den där bilen får mina barnbarn sälja när dom är less på röken om hundra år=)

    #95905

    raimo
    Deltagare

    80?? Självklart är nya bilar mycket bättre men dödsrisken är väldigt stor även i de senaste modellerna i 80+
    Riktiga bälten tycker jag är en bra investering om man ibland skjutsar barn på turerna, eller?

    #95907

    staffanv
    Deltagare

    Jo, deformationszoner är det nog inte så gott om.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng