Lite problem med kylningen.
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Lite problem med kylningen.
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Lite problem med kylningen.
- Detta ämne har 5 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2013-11-15 02:31 av Morten S..
-
FörfattareInlägg
-
Hej.
Har ju hållt på med farfars gamla Saab nu i höst och nu är den nybesiktigad och går som en klocka….nästan…
Förra veckan sprack en av de uråldriga kylarslangarna. Har nu bytt nästan alla slangar och även kört med kylarrensning. Nu håller han tätt iaf.
Har dock lite problem med att den gärna blir lite varm efter en stunds körning, speciellt på låga varv eller vid stadskörning med mycket rödljus. Landsvägskörning i 80-90 är inga problem. Detta bekymmret har bilen haft så länge jag ägt den (ca 7 år) men jag har kört den så pass lite att jag inte har brytt mig. Nu tänkte jag dock försöka få ordning på det.Kan det vara termostaten…? Funderar lite på vattenpumpen eftersom den kyler bättre vid höga varv…?
Alla tips mottages tacksamt.
mvh
Kallenovember 8, 2013 at 15:01 #60824Hur varm blir den? Min 900blir alltid varm när det är rödljuskörning och stadstrafik, i alla fall på sommaren. Inget som är fel där. Lättare att byta termostat än cellpaket, så börja där. Och kolla vattenpumpen och oljepumpen.
99 -77 luftfjädring och förgasare
900i 8v -88 finbil
9000 2.0t -98 trimmad bruksbilnovember 8, 2013 at 19:43 #60843V4:ans kylsystem är såpass klent att det räcker med ganska små fel för att dina problem ska uppstå. Att se till att alla grejer är fräscha och inte igensatta är mao viktigt. Jämför med vår 9000 där större delen av kylarelementen helt försvunnit, den kylde alldeles utmärkt ändå.
Vill du sedan gå steget längre kan du uppgradera till en större kylare (vill minnas att man tar från en 99), men då tror jag inte man kan ha kvar de rektangulära strålkastarna utan får köra på USA- eller tidig V4-front med runda lyktor.
Elkylfläkt är förstås också bra, tänkte själv klämma dit en när jag ändå har loss fronten, men den får nog vara tunn om den ska rymmas på framsidan.96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”Jeg har vært med på at skovlene på vannpumpen har smuldret opp pga. gammel kjølevæske.
Da blir det lite effekt på lave turtall.Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidnovember 15, 2013 at 02:31 #59405@Janne Hagnell wrote:
V4:ans kylsystem är såpass klent att det räcker med ganska små fel för att dina problem ska uppstå. Att se till att alla grejer är fräscha och inte igensatta är mao viktigt. Jämför med vår 9000 där större delen av kylarelementen helt försvunnit, den kylde alldeles utmärkt ändå.
Vill du sedan gå steget längre kan du uppgradera till en större kylare (vill minnas att man tar från en 99), men då tror jag inte man kan ha kvar de rektangulära strålkastarna utan får köra på USA- eller tidig V4-front med runda lyktor.
Elkylfläkt är förstås också bra, tänkte själv klämma dit en när jag ändå har loss fronten, men den får nog vara tunn om den ska rymmas på framsidan.Jo det stämmer, V4 ans kylsystem har inte den bästa kapaciteten så det behövs inte många igengeggade celler förrän man får problem. Speciellt vid långsam körning. Vid landsvägsfart är blir det så pass bra fartvind som kan kyla. Men även i högre farter vid “inspirerad” körning kan man få värmeproblem då kylet är igensatt.
Nu vet vi tyvärr inte årsmodell på bilen ifråga, men om möjligt kan man montera på en större fläkt. Om jag inte minns helt galet så kom det en uppgraderad fläkt ngn gång under de sista 5 åren bilen tillverkades. Det fanns också en s.k USA-fläkt vi fick montera i problembilar, främst i V4 Super som hade 2-portsförgasaren.
USA-fläkten hade helt annan design på fläktbladen, förutom att de var längre och bredare så har jag för mig att de satt lite osymmetriskt. Den förde ett jäkla liv men fläktade gjorde den alldeles ypperligt.99 kylare i V4, en sanning med modifikation. Saab Sport&Rally sålde en omarbetad 99 kylare som tävlingsavdelningen tagit fram.
99 hade ju in och utlopp högst upp, högra riktat mot motorn och vänstra riktat helt åt vänster. För att fungera i V4 så lödde man dit ett inlopp riktat mot motorn på vänster sida och tog bort den raka anslutningen där även termokontakten satt, på höger sida tog man bort slanganslutningen i överkant och monterade den längst ner på samma sida så vattenpumpen kunde anslutas. Sedan fanns det ett par varianter med expansionkärl. Den första var att man använde de första 99 ornas rektangulära i mässing, (matdosan även kallad), som satt monterade på kylaren. Krångligt att förstå? Ingenting jämfört med att bygga en sådan. Jag byggde 3 eller 4 då jag i ungdomen inte hade råd att köpa färdigt.Och ja. Man är tvungen att ha USA grillen med runda strålkastare eller ha 65-68 fronten.
Oj, det blev en hel roman det här, ben man blir ju bara så jäkla nostalgisk.
Men till TS: börja med att sätta i en ny termostat, hjälper inte det så skruva loss vattenpumpen och kolla som Morten rekommenderar, jag har sett detsamma till sist sök efter en NY kylare eller gå till en kylarmakare som kan cella om. Med ny kylare menar jag då en i standardstorlek för en rally dito är inte ett vettigt alternativ för dig.
Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.