Lite råd kring köp av 9-5 -03

Forum Övrigt Allmänt Lite råd kring köp av 9-5 -03

Detta ämne innehåller 41 svar, har 15 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-03-06 13:02.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 42 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4724

    Sambons syrra är lite sugen på en 9-5 kombi av årsmodell -03. Har hittat en här i K-D i vad som verkar vara i riktigt fint skick. Har dock två saker jag undrar över;

    2,0 motorn. Har fått för mig att man skall passa sig för den pga bränsleförbrukning osv. Är det något jag drömt ihop eller stämmer det?

    25.400 mil. Är det för mycket för en sådan motor? Kan inte något om dessa.

    Rent mekaniskt i övrigt verkar den frisk. Kanonfin i inredning och plåt/lack.

    Skulle behöva lite expertis!

    #36262

    turbolamko
    Deltagare

    Hade jag köpt den så skulle jag kollat följande på en sådan även om den är i fint skick:

    Att den inte drar olja då T7 är väldigt kända för sånt
    Att den har uppgraderad vevhusventilation
    Fullstämplad servicebok är ett måste för att ha den 8åriga motorgarantin!

    Bilar:
    3x og900: 2x 900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 45000 mil(sommarbil), 1x LYX sedan(under renovering), 1x 900s 1990(vinter/pendlar/bruksbil)
    1x 9-3 Aero 2014 under 1000 mil(sommar/finbil/lätt bruksbil)

    #36264

    skomakarn
    Deltagare

    2,3:an är mera bränsletörstig. Men de är väl inte kända för att vara snåla nån av dem.
    oljeförbrukning som skrivits tidigare.

    #36265

    Janne Hagnell
    Moderator

    Hur är det med oilsludge på dessa?

    #36266

    hotrodder
    Deltagare

    @dansaab wrote:

    Hade jag köpt den så skulle jag kollat följande på en sådan även om den är i fint skick:

    Att den inte drar olja då T7 är väldigt kända för sånt
    Att den har uppgraderad vevhusventilation
    Fullstämplad servicebok är ett måste för att ha den 8åriga motorgarantin!

    Motorgarantin har ju spelat ut nu men några tips…
    Mät kamkedjesträckaren, MYCKET VIKTIGT! att den inte är ute för långt och tar ca. max 10-minuter att göra. STOR rasrisk om den är ute mer än 17mm.
    Oljeförbrukning som sagt och INGEN ”majonäs” under oljelocket.
    Uppdaterad vevhus vent.
    Turbon håller sällan mer än 15 000mil.
    Bränslepumpen mellan 15-20 000mil.
    Kolla att backen går lätt att lägga i, mycket vanligt fel och bökigt att fixa eftersom maskin måste ur.
    Bakstötdämparna på kombin är/blir ofta kass efter typ 8000mil. Kolla om de läcker.
    Bussningar i huvudlänkarmarna bak är vanligt fel. Bilen blir riktigt otäck efter vägen.
    Kolla rost främst bakluckans underkant, ”hundbenen” och runt tanklock.
    Pixelbortfall i färdator är ett standardfel. Likaså att larmsirenens inbyggda batteri ger upp och då tjyvlarmar bilen i tid och otid.

    #36271

    anonymous
    Deltagare

    Hur mäter man det? Vad behöver jag demontera för att komma åt det?

    #36272

    turbolamko
    Deltagare

    @janne Hagnell wrote:

    Hur är det med oilsludge på dessa?

    Oil-sludge innebär att turbon får dålig smörjning pga dålig vevhusventilation och då riskerar den att rasa, men om det värsta händer då går ju hela motorn åt skogen…

    Bilar:
    3x og900: 2x 900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 45000 mil(sommarbil), 1x LYX sedan(under renovering), 1x 900s 1990(vinter/pendlar/bruksbil)
    1x 9-3 Aero 2014 under 1000 mil(sommar/finbil/lätt bruksbil)

    #36273

    turbolamko
    Deltagare

    @c.haugsoen wrote:

    Hur mäter man det? Vad behöver jag demontera för att komma åt det?

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=3&t=130632&hilit=kamkedjestr%C3%A4ckare

    Bilar:
    3x og900: 2x 900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 45000 mil(sommarbil), 1x LYX sedan(under renovering), 1x 900s 1990(vinter/pendlar/bruksbil)
    1x 9-3 Aero 2014 under 1000 mil(sommar/finbil/lätt bruksbil)

    #36274

    hans h
    Deltagare

    @dansaab wrote:

    Hade jag köpt den så skulle jag kollat följande på en sådan även om den är i fint skick:

    Att den inte drar olja då T7 är väldigt kända för sånt
    Att den har uppgraderad vevhusventilation
    Fullstämplad servicebok är ett måste för att ha den 8åriga motorgarantin!

    Vad betyder T7 ?

    #36275

    andersson__
    Deltagare

    Håll in OFF+AUTO på acc:n samtidigt med bilen igång, då kollar den efter fel koder i anläggningen, det ska stå noll till vänster i displayen när den är klar efter nån minut om allt är ok. Trasiga spjällmotorer till ventilationen är ganska vanligt, att ex det inte går att få luft till framruten eller golvet, dessa är dock lätta att byta. Dörrstoppen kan sega ihop nåt fruktansvärt, så dörren blir trög att öppna/stänga, inträffar i 9 fall av 10 på passagerardörren, just varför den dörren är änsålänge okänt.

    Annars tror jag hotrodder fick med det mesta, kamkedjan och vevhusventilationen är abslout prio 1.

    #36276

    andersson__
    Deltagare

    @hans H wrote:

    @dansaab wrote:

    Hade jag köpt den så skulle jag kollat följande på en sådan även om den är i fint skick:

    Att den inte drar olja då T7 är väldigt kända för sånt
    Att den har uppgraderad vevhusventilation
    Fullstämplad servicebok är ett måste för att ha den 8åriga motorgarantin!

    Vad betyder T7 ?

    Tronic 7, motorns tändning&bränsle system, kom 98 med 9-5 och og9-3 lanseringen tror jag?

    #36277

    turbolamko
    Deltagare

    @andersson__ wrote:

    @hans H wrote:

    @dansaab wrote:

    Hade jag köpt den så skulle jag kollat följande på en sådan även om den är i fint skick:

    Att den inte drar olja då T7 är väldigt kända för sånt
    Att den har uppgraderad vevhusventilation
    Fullstämplad servicebok är ett måste för att ha den 8åriga motorgarantin!

    Vad betyder T7 ?

    Tronic 7, motorns tändning&bränsle system, kom 98 med 9-5 och og9-3 lanseringen tror jag?

    Njae inte helt riktigt…

    OG9-3 1998: T5 motorer
    OG9-3 1999: T5 motorer förutom Viggen som hade T7
    OG9-3 2000: Endast LTT hade T5 motorn, resten hade T7
    OG9-3 2001-2003: T7 motorer allihopa sen

    Dessutom så har T7 endast en kolvring medans T5 har 3 kolvringar, annan topp dessutom.

    Men frågan är? Varför tog Saab bort T5 motorn helt och hållet då dessa är så jäkla mycket bättre än T7??

    Bilar:
    3x og900: 2x 900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 45000 mil(sommarbil), 1x LYX sedan(under renovering), 1x 900s 1990(vinter/pendlar/bruksbil)
    1x 9-3 Aero 2014 under 1000 mil(sommar/finbil/lätt bruksbil)

    #36279

    anonymous
    Deltagare

    Tvivlar tyvärr på att jag får börja riva i motorn. Dock vet jag att ventilkåpepackningen byttes idag och att de samtidigt rengjorde vevhusventilationen.

    #36280

    enor
    Deltagare

    Kolla också så att vevhusventilationen är uppdaterad till sista versionen!! Det förekom ett antal olika ombyggnader av den under åren, för att få ordning på sludgeproblemet. Den sista varianten funkar, inte de övriga.

    #36282

    hans h
    Deltagare

    @dansaab wrote:

    Dessutom så har T7 endast en kolvring medans T5 har 3 kolvringar, annan topp dessutom.

    Men frågan är? Varför tog Saab bort T5 motorn helt och hållet då dessa är så jäkla mycket bättre än T7??

    Endast en kolvring??? 😯
    Då förstår jag lite mer.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 42 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng