Lite råd kring köp av 9-5 -03

Forum Övrigt Allmänt Lite råd kring köp av 9-5 -03

Detta ämne innehåller 41 svar, har 15 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-03-06 13:02.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 42 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #36284

    andersson__
    Deltagare

    Det är f.ö lätt att kolla om bilen har den senaste vevhusventilationen, på halsen/röret till oljestickan ska det vara en slang kopplad, är det ingen slang/anslutning där så har den inte den senaste versionen.

    #36291

    hotrodder
    Deltagare

    @c.haugsoen wrote:

    Hur mäter man det? Vad behöver jag demontera för att komma åt det?

    Du lossar oket som håller motorn i ovankant. Sätte en domkraft under motorn först. Sedan sitter det en stor sexkant (var det 24?) med en mindre 13 på på baksidan motorn i framkant ovanför generatorn. Man lossar först den lilla skruven och tar försiktigt ut fjädern som sitter i den. Sen muttrar man loss den stora med en hylsa så kommer hela spännaren ut.

    Med ett skjutmått mäter man sedan mellan underkant på tryckplattan in till själva spännarkroppen. Det måttet över 18mm så är kamdrivningen slut vilket är mycket vanligt. Finns massor med 9-5´or som inte ens rullat 15 000 mil där kamdrivningen varit så slut så kedjan börjat gnaga i kåpan om inte motorskottet kommit innan. Original kedjetransmission är tyvärr inte bättre.
    Innan du monterar tillbaka så ska du trycka ihop spännaren helt, det är liksom envägs funktion på den. Montera tillbaka kroppen, stoppa i fjädern och skruva tillbaka lilla skruven. Lyft upp motorn och montera tillbaka motoroket.

    @dansaab wrote:

    @janne Hagnell wrote:

    Hur är det med oilsludge på dessa?

    Oil-sludge innebär att turbon får dålig smörjning pga dålig vevhusventilation och då riskerar den att rasa, men om det värsta händer då går ju hela motorn åt skogen…

    Lugn nu, det är inte bara turbon som rasar det gör den ändå utan oilslugde. Det är bara Aerons aggregat som håller.
    Oilslugde innebär att oljan bruts ner i förtid pga. en dåligt fungerande vevhusventilation. Det funkar på bilar som körs långt men kortkörning dödar oljan och den blir till en tjärliknande gegga som täpper till oljekanalerna och motorn rasar tillslut. Om nu inte kamdrivningen ger upp innan för den är ännu mer känslig för dålig olja. Problemet bottnar i att man ville minska servicekostnaden och därför höjde serviceintervallen och minskade oljemängden. Det i kombination att motorn är en sk. lågfriktionsmotor (ska vara så bränslesnål som möjligt) med grannare kolvringar och större kolvspel. Gör att oförbrända gaser smiter ner mellan kolv/cylindervägg och tar kål på oljan. Oljeringarna fastnar och oljeförbrukningen skjuter i höjden, framförallt på bilar som bara körs korta sträckor där motorn aldrig blir rkiktigt driftsvarm. Min ena 9-5 tog 1 liter olja på 30 mil när den var som sämst.
    Ett bra råd är att uppdatera vevhusventen och byta olja på 1000 mil. Men är motorn redan drabbad så måste den isär. Ett trick kan vara göra en sk. ”5-56 metod” Som enkelt sagt går till så att du häller i 5-56 eller WD-40 i tändstiftshålen och låter det stå över natten. Eventuellt löser det upp lite gojs i ringspåren men jag rekomenderar det inte eftetersom jag sett hur jävla görit rent utsagt det brukar se ut inne i motorerna. Tråget bör hur som helst tas ner för rengöring av oljesil mm.
    @hans H wrote:

    @dansaab wrote:

    Dessutom så har T7 endast en kolvring medans T5 har 3 kolvringar, annan topp dessutom.

    Men frågan är? Varför tog Saab bort T5 motorn helt och hållet då dessa är så jäkla mycket bättre än T7??

    Endast en kolvring??? 😯
    Då förstår jag lite mer.

    NEJ NEJ NEJ!!! Det sitter precis lika många kolvringar i T7 maskinerna som i T5´an men… Den stora skillnaden är att man gjort ringarna tunnare för att minska friktionen.

    #36690

    Har nu varit och tittat på bilen! Om jag blir sugen på en själv!! Kan man vara så jävlig att säga att den var skit och köpa den själv :ID :ID…

    Den verkar överlag vara väldigt fin. Hade kvitto från 146** mil när vevhusventilationen var uppgraderad, bromsok, klossar, skivor, Kamkedja.

    Nu vid 24*** mil är vevhusventilationen kontrollerad (helt ren enligt mekaniker) ventilkåpspackningen bytt, bromsskivor, klossar ,vattenpump är också bytta. Ingen rost överhuvudtaget.

    Det enda som är är att ibland när man stänger bilen så slocknar inte strålkastarna så man får vrida av och på tändningen några gånger!!

    Så vad tror ni?

    #36700

    William
    Deltagare

    Det är väl ett typiskt fel med ljusrelät som måste lödas om.

    Det är väl bara att handla, bättre bil i 9-5ans prisklassen är väl svårt att hitta.. :CH

    #36701

    phermansson
    Deltagare

    Mycket bra info här, inser att jag ska kolla kedjan på min bil snarast.
    Själv är jag övertygad om att problemet med larm sirenen är det samma som med ljusrelät. Det är inte batteriet som är slut, det är lödningarna som släpper. Mitt larm blev inte bättre av två batteribyten, efter omlödning har det dock skött sig helt utan anmärkning i drygt två år. Finns ett stort antal inlägg om detta på STCS forum. De som byter batteri får snart tillbaka falsklarmen, de som löder om kan glömma problemet.

    #36702

    hotrodder
    Deltagare

    @christian Haugsöen wrote:

    Det enda som är är att ibland när man stänger bilen så slocknar inte strålkastarna så man får vrida av och på tändningen några gånger!!

    Så vad tror ni?

    Om det inte är ”Folow me home” funktionen som spökar. Om du drar i ljustutan så heljuset blinkar till det sista du gör innan du kliver ut ur bilen så tänds halvljuset i en stund när du stänger dörren. Det lyser precis så länge att man hinner hitta motorvärmarsladden, plugga i den och lämna bilen innan lyset släcks. Vansinnigt praktiskt i ett mörkt garage 😎

    #36705

    anonymous
    Deltagare

    Mycket möjligt, enligt säljaren så slocknar det inte utan uppmuntran.

    #36708

    hans h
    Deltagare

    @hotrodder wrote:

    @hans H wrote:

    @dansaab wrote:

    Dessutom så har T7 endast en kolvring medans T5 har 3 kolvringar, annan topp dessutom.

    Men frågan är? Varför tog Saab bort T5 motorn helt och hållet då dessa är så jäkla mycket bättre än T7??

    Endast en kolvring??? 😯
    Då förstår jag lite mer.

    NEJ NEJ NEJ!!! Det sitter precis lika många kolvringar i T7 maskinerna som i T5´an men… Den stora skillnaden är att man gjort ringarna tunnare för att minska friktionen.

    Aha. Då förstår jag ännu mer. 🙂

    #36712

    hotrodder
    Deltagare

    @hans H wrote:

    @hotrodder wrote:

    NEJ NEJ NEJ!!! Det sitter precis lika många kolvringar i T7 maskinerna som i T5´an men… Den stora skillnaden är att man gjort ringarna tunnare för att minska friktionen.

    Aha. Då förstår jag ännu mer. 🙂

    Ja och det är därför oförbrända gaser kan smita ner i vevhuset innan motorn blivit helt driftsvarm och detta i kombination med en dåligt konstruerad vevhusventilation bryter ner oljan. Det finns T7 maskiner som gått långt över 20 000mil och som fortfarande har 1´a versionens vevhusvent, original kamdrivning etc. Som dessutom inte drar speciellt med olja men det är uteslutande bilar som körs flera mil vid varje uppstart. Bilar som däremot mest rullat kortsträckor rasar kamdrivningen på, drar olja, har turboras etc. många gånger redan innan 10 000mil. En ”PRO-racer” är alltså kanske inte att föredra när det gäller 9-5´or oavsett hur fin den än är ställd mot en välservad tjänstebil som kört på säljresor.
    Servicebok och bra övrig dokumentation är mer än kung när det gäller köp av Saab 9-5

    #34404

    moongoose
    Deltagare

    @skomakarn wrote:

    2,3:an är mera bränsletörstig. Men de är väl inte kända för att vara snåla nån av dem.
    oljeförbrukning som skrivits tidigare.

    Brukar köra mammas 2.0ltt -04 på 0.67-0.7 utan större problem.. Min golf3 1.6i drar 0.7 som MINST! 150hk på 1600kg kombi lastad å klar mot 1100kg själv med 74 blyga hästar. T7 är grymt snåla maskiner!

    #34406

    @hotrodder wrote:

    @hans H wrote:

    @hotrodder wrote:

    NEJ NEJ NEJ!!! Det sitter precis lika många kolvringar i T7 maskinerna som i T5´an men… Den stora skillnaden är att man gjort ringarna tunnare för att minska friktionen.

    Aha. Då förstår jag ännu mer. 🙂

    Ja och det är därför oförbrända gaser kan smita ner i vevhuset innan motorn blivit helt driftsvarm och detta i kombination med en dåligt konstruerad vevhusventilation bryter ner oljan. Det finns T7 maskiner som gått långt över 20 000mil och som fortfarande har 1´a versionens vevhusvent, original kamdrivning etc. Som dessutom inte drar speciellt med olja men det är uteslutande bilar som körs flera mil vid varje uppstart. Bilar som däremot mest rullat kortsträckor rasar kamdrivningen på, drar olja, har turboras etc. många gånger redan innan 10 000mil. En ”PRO-racer” är alltså kanske inte att föredra när det gäller 9-5´or oavsett hur fin den än är ställd mot en välservad tjänstebil som kört på säljresor.
    Servicebok och bra övrig dokumentation är mer än kung när det gäller köp av Saab 9-5

    Denna har tidigare ägdts av ett golfpro som rest över hela Sverige så sina första 20′ mil har den nästan uteslutande gått långkörning vad jag förstått.

    #36926

    turbolamko
    Deltagare

    Varför försvann T5 motorn och blivit ersatt med den kassa T7:an i 9-5 och senare OG9-3?

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #36927

    hotrodder
    Deltagare

    @dansaab wrote:

    Varför försvann T5 motorn och blivit ersatt med den kassa T7:an i 9-5 och senare OG9-3?

    Därför det fanns krav på snålare motorer med längre och billigare serviceintervaller.
    Läs Göran Larssons suveräna sida där problematiken beskrivs i detalj: http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml#bakgrund

    #36937

    turbolamko
    Deltagare

    @hotrodder wrote:

    @dansaab wrote:

    Varför försvann T5 motorn och blivit ersatt med den kassa T7:an i 9-5 och senare OG9-3?

    Därför det fanns krav på snålare motorer med längre och billigare serviceintervaller.
    Läs Göran Larssons suveräna sida där problematiken beskrivs i detalj: http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml#bakgrund

    Stort tack för länken 😀

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #36956

    torzan
    Deltagare

    Det är ju inte uppmuntrande läsning direkt, synd på en annars skön bil….har för mig att 2004 har de konstruerat om motorn rejält för att få bukt med vevhusventilationen, stämmer det? F.ö är min pappas 2004 är den enda 9-5 jag hittills sett som inte dräller olja….De är knepiga de där bilarna, brorsans 9-5 -00 som har varit i princip utan service i omgångar under flera år började rassla i kedjan för ca 5 år sedan då den gick tom på oljestickan, jag har väntat på det stora raset, men väntar fortfarande, den bara rullar vidare….Jag är kluven inför att köpa en själv, men vad ska man ha istället? 9-3 kombi?

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 42 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng