luft i kylsystemet

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / luft i kylsystemet

  • Författare
    Inlägg
    • februari 18, 2008 kl. 16:47 #17505

      Har luftat ur kylsystemet efter alla konsten regler. Står jag på tomgång med expansionskärlet öppet så håller sig tempmätaren konstant. Sätter jag på locket och kör en sväng, börjar tempmätaren pendla. När man stänger av bilen så bubblar det luft ur systemet. Har tagit komp prov och hade 9.0, 9.5, 9.0, 9.5 på cylindrarna. Kan det vara insugspackningen ??

      Micke

        februari 18, 2008 kl. 16:55 #118453

        Vad är det för bil?
        På min Sonett hade jag ett liknande problem, det visade sig vara kylarlocket. Har även haft samma fel på en 99:a -83, bytte till nytt lock och problemet löst.

        Mvh

          februari 18, 2008 kl. 17:05 #118454

          kompressionsprovet har ingenting med ev läckage att göra. Skulle läckaget var så stort att du får utslag på kompressionen så skulle du ha skjutit loss slangar och allting……..

            februari 18, 2008 kl. 17:36 #118456

            har haft liknande problem på min ’74 96, efter byte till nytt lock så funkar det som det ska!

              februari 18, 2008 kl. 17:36 #118457

              om det inte hjälper att byta lock så är det
              troligen läckage i toppen ( packning eller spricka )
              lätt kollat om du har tillgång till en co mätare!!!
              ta slangen och se om du får utslag när du håller den i expansionskärlet
              akta bara så du inte doppar den i vattnet!!
              mvh saabbosse

                februari 18, 2008 kl. 17:53 #118459

                hade samma fenomen på min 96:a – gjorde som flera andra: nytt lock på kylaren, så var det fixat…

                  februari 18, 2008 kl. 21:08 #118467

                  Bilen är en V4:a-76, lite klantigt av mig att inte nämna det….
                  Tack för tipsen, ska börja med kylarlocket. Lite konstigt att det inte uppkom förrän jag bytt motor. Kylaren är dock densamma.

                    juni 3, 2008 kl. 15:10 #122463

                    Hejsan.
                    Jag har ju precis detta bekymmer på min -75:a. Eh, men var får man tag på ett nytt kylarlock?

                    mvh
                    Kalle

                      juni 4, 2008 kl. 16:52 #122497

                      Jag hade samma problem men i mitt fall var det topplockspackningen som var läck. Märks både på att det luktade avgaser i kylvattnet och att oljan var grå(vatten blandat med olja) inte bra! Efter packningsbyte funkade allt perfekt! Om du plockar av topparna passa på att slipa in dem på nytt och byta gummitätningarna.
                      ///Harald

                        juni 4, 2008 kl. 18:20 #122500

                        Mekonomen påstår att man har kylarlock. Artnr 17-RC109. 71 spänn. Köp, köp!

                          juni 10, 2008 kl. 08:52 #122694

                          Hej,
                          Nu har jag beställt ett nytt kylarlock på mekonomen. Ska bli spännande att se om det är det som är felet. Det jag inte fattar (man är ju lite trög) är hur kylarlockets kondition kan påverka ”glurpet”. Kan någon förklara sammanhanget?

                          Körde pärlan till jobbet idag. En ren fröjd som vanligt att få ratta den gamla klenoden.
                          :o)

                          Tack på förhand.

                          mvh
                          Kalle

                            juni 10, 2008 kl. 10:34 #122697

                            Jag har också beställt aktuellt lock och det är klart för avhämtning idag. 95´an lider av samma symptom när den är varm.
                            Kan symptomet bero på att kylarlocket har ett hål uppe på, typ att en täckbricka trillat av? Jag har sett lock utan hål om det gör nån skillnad?

                            Mvh

                            Christer

                              juli 14, 2008 kl. 16:32 #123972

                              Det var som fanken, nytt fint lock från mekonomen och inte det minsta glurp från kylsystemet längre. Kanoners, stort tack för tipset om locket. Det hade jag aldrig kommit på själv. Måste väl vara att det blir undertryck efter man stängt av motorn, och så dras det in luft via det gamla otäta locket, eller?

                              :o)

                              mvh
                              Kalle

                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.