Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › luft i kylsystemet
- Detta ämne har 12 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2008-07-14 16:32 av .
- FörfattareInlägg
- 18 februari, 2008 kl. 16:47 #17505
micke l
DeltagareHar luftat ur kylsystemet efter alla konsten regler. Står jag på tomgång med expansionskärlet öppet så håller sig tempmätaren konstant. Sätter jag på locket och kör en sväng, börjar tempmätaren pendla. När man stänger av bilen så bubblar det luft ur systemet. Har tagit komp prov och hade 9.0, 9.5, 9.0, 9.5 på cylindrarna. Kan det vara insugspackningen ??
Micke
18 februari, 2008 kl. 16:55 #118453bluesman
DeltagareVad är det för bil?
På min Sonett hade jag ett liknande problem, det visade sig vara kylarlocket. Har även haft samma fel på en 99:a -83, bytte till nytt lock och problemet löst.Mvh
18 februari, 2008 kl. 17:05 #118454stefan
Deltagarekompressionsprovet har ingenting med ev läckage att göra. Skulle läckaget var så stort att du får utslag på kompressionen så skulle du ha skjutit loss slangar och allting……..
18 februari, 2008 kl. 17:36 #118456saabsport
Deltagarehar haft liknande problem på min ’74 96, efter byte till nytt lock så funkar det som det ska!
18 februari, 2008 kl. 17:36 #118457saabbosse
Deltagareom det inte hjälper att byta lock så är det
troligen läckage i toppen ( packning eller spricka )
lätt kollat om du har tillgång till en co mätare!!!
ta slangen och se om du får utslag när du håller den i expansionskärlet
akta bara så du inte doppar den i vattnet!!
mvh saabbosse18 februari, 2008 kl. 17:53 #118459Per-Erik
Deltagarehade samma fenomen på min 96:a – gjorde som flera andra: nytt lock på kylaren, så var det fixat…
18 februari, 2008 kl. 21:08 #118467micke l
DeltagareBilen är en V4:a-76, lite klantigt av mig att inte nämna det….
Tack för tipsen, ska börja med kylarlocket. Lite konstigt att det inte uppkom förrän jag bytt motor. Kylaren är dock densamma.3 juni, 2008 kl. 15:10 #122463kallsund
DeltagareHejsan.
Jag har ju precis detta bekymmer på min -75:a. Eh, men var får man tag på ett nytt kylarlock?mvh
Kalle4 juni, 2008 kl. 16:52 #122497saab v4-ever
DeltagareJag hade samma problem men i mitt fall var det topplockspackningen som var läck. Märks både på att det luktade avgaser i kylvattnet och att oljan var grå(vatten blandat med olja) inte bra! Efter packningsbyte funkade allt perfekt! Om du plockar av topparna passa på att slipa in dem på nytt och byta gummitätningarna.
///Harald4 juni, 2008 kl. 18:20 #122500mats a
DeltagareMekonomen påstår att man har kylarlock. Artnr 17-RC109. 71 spänn. Köp, köp!
10 juni, 2008 kl. 08:52 #122694kallsund
DeltagareHej,
Nu har jag beställt ett nytt kylarlock på mekonomen. Ska bli spännande att se om det är det som är felet. Det jag inte fattar (man är ju lite trög) är hur kylarlockets kondition kan påverka ”glurpet”. Kan någon förklara sammanhanget?Körde pärlan till jobbet idag. En ren fröjd som vanligt att få ratta den gamla klenoden.
:o)Tack på förhand.
mvh
Kalle10 juni, 2008 kl. 10:34 #122697cch
DeltagareJag har också beställt aktuellt lock och det är klart för avhämtning idag. 95´an lider av samma symptom när den är varm.
Kan symptomet bero på att kylarlocket har ett hål uppe på, typ att en täckbricka trillat av? Jag har sett lock utan hål om det gör nån skillnad?Mvh
Christer
14 juli, 2008 kl. 16:32 #123972kallsund
DeltagareDet var som fanken, nytt fint lock från mekonomen och inte det minsta glurp från kylsystemet längre. Kanoners, stort tack för tipset om locket. Det hade jag aldrig kommit på själv. Måste väl vara att det blir undertryck efter man stängt av motorn, och så dras det in luft via det gamla otäta locket, eller?
:o)
mvh
Kalle - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.