Luftrenaren

Forum Övrigt SSR Luftrenaren

Detta ämne innehåller 10 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-08-28 11:49.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14716

    Molte
    Deltagare

    Hej såg denna bilden på garaget.org och fick en frågeställare om det verkligen gör någon skillnad effektmässigt eller om det bara ändrar insugs ljudet? Det ser iallafall tufft ut. Någon som har några erfarenheter av det?

    MVH

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #97837

    gammsaaben
    Deltagare

    Jag har inte provat, men jag tror det gör skillnad. Hur mycket törs jag dock inte sia om. Sportluftfilter är ofta konstruerade på samma sätt med öppet runt om, men då har dom mindre motstånd i själva filtret också.

    Testa att maila innehavaren av bilen och fråga, eller skicka ett PM till honom på garaget.org

    #97838

    stefan
    Deltagare

    men med ett vanligt pappersfilter är det ju ganska opraktiskt för så fort det blir blött så blir det ju mindre bra………….vanligt regn som dimmar upp under huven och genom grillen räcker nog för att det ska bli blött?

    #97839

    Molte
    Deltagare

    hmmm… Du har så rätt Stefan. Kanske om man inte kapar bort skyddet hela vägen runt utan sparar en bit som sitter mot kylaren. Då har man ju ett stänkskydd fasst det ändån är öppet den mästa delen.
    Gammsaaben jag ska nog skriva till honom så återkommer jag om jag får något svar.

    MVH

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #97840

    gammsaaben
    Deltagare

    Blir det verkligen så blött under huven? Sportluftfiltret jag har från Misab är både öppet och i papp och det funkar utan problem, året runt.

    Bild på min ”luftrenare” är bifogad.

    #97841

    stefan
    Deltagare

    det där är nog ingen papp som i vanliga ”pappfilter” utan det är gjort för att kunna ha öppet. Papperet i vanliga filter brukar förändas totalt när det har blivit blött en gång, det brukar bli som en vägg utan att släppa igenom ett dyft.

    #97842

    anders jensen
    Deltagare

    Hej såg denna bilden på garaget.org och fick en frågeställare om det verkligen gör någon skillnad effektmässigt eller om det bara ändrar insugs ljudet? Det ser iallafall tufft ut. Någon som har några erfarenheter av det?

    MVH

    HejMagnus.
    Någon mätbar effektökning på en std-motor tvivlar jag på
    Däremot ser det ju lite fräckare ut och ett visst ökat insugnings ljud blir det
    Att kapa 360° på locket verkar lite väl bra.
    Vid rallykörning med 2portare förr så sparade vi ca 90° och detta skulle peka framåt så inte filtret blev blött vid körning i regn.
    Modifieringen var likt det det sport&rally kit med Weber DFI 40 som hade ett liknande lock.

    Mvh
    Anders

    #97843

    Molte
    Deltagare

    Okej. Då tror jag att jag ska skaffa mig ett lock till att kapa i. Det ser ju mycket tuffare ut faktiskt. Sen att ljudet blir lite bättre är ju inte heller fel.

    MVH

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #97844

    kalle .p
    Deltagare

    Hej jag har kapat min luftburk på min tvåtaktare rätt så mycket och där har jag också monterat ett skumgummi filler.

    Uppninen är i bak kant på luftburken så inte vatten och smuts kommer direkt in i motorn.

    Filltret kommer från en Citroën diesel men är lite modiferat så det passar i luftbuken.

    Detta gör en stor effekt ökning på min motor för han har ingen direkt strypning på hur mycket luft den får in så man får gå upp i huvudmunstyke så den inte går för snålt.

    Men det är en viss skillnad på tvåtakt och fyrtakt när det gäller hur mycker luft de kan få.

    Har en bild men den är inte den bästa men den får duga för nu.

    #97845

    stellemark
    Deltagare

    Har ni tips på vad för filter man kan använda till tvåtaktaren för att kunna ha helt eller halvt öppet??

    #97846

    kalle .p
    Deltagare

    Håll ut till Falkenbergs rallyt så får du se hur jag har löst det med skummfillter.

    Får bara hoppas att jag får med mig Saaben ner så jag inte kör traktor från Hisingen.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng