Luktar glykol i kupén

Forum Modellspecifika forum 9000 Luktar glykol i kupén

Detta ämne innehåller 10 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-01-15 21:53.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #382648

    berth
    Deltagare

    Den i somras inköpta 9000 -97 började lukta glykol i kupén när det blev kallare ute och värmen drog på inne. Är det ngt annat än värmeelementet som brukar läcka? Hur fixar man ett läckande värmeelement, är bilen byggd runt detta så att det är jättesvår operation?

    #382663

    Morten S.
    Moderator

    Mest sannsynligvis varmeelementet ja. Lenge siden jeg har hatt 9000,men mener det ligger opp bak instrumentbordet.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #382764

    ingemar54
    Deltagare

    riv barnängens barntvål på ett rivjärn fyll ca 1 dl i expanssionskärlet starta och kör och problemet är borta viktigt att det är en tvål som är minst lika fet som barnängens. funkar alltid klockrent.

    #382767

    saabaero
    Deltagare

    Byt värmeelement. Standardfel på 9000 och riktigt tråkigt att byta.
    På en turbobil är det ändå hyffsat jämfört med en insprutare.

    Finns en del fallgropar att se upp med. Borde gå att hitta instruktioner på nätet

    #382773

    Janne Hagnell
    Moderator

    riv barnängens barntvål på ett rivjärn fyll ca 1 dl i expanssionskärlet starta och kör och problemet är borta viktigt att det är en tvål som är minst lika fet som barnängens. funkar alltid klockrent.

    Underbar lösning! Den lägger jag på minnet!
    🙂

    #382797

    Regin
    Deltagare

    Sen, när du ändå e på gång –
    ta en titt på fläkten med, kanske kan vara värt och byta den på samma gång…..

    #383447

    a einarsson
    Deltagare

    Det finns en bra guide på Svenska Saab 9000 klubben.


    http://forum.saab9000.se/viewtopic.php?f=18&t=20922%5B/i%5D

    Guiden beskriver operationen på en -94, men i stort går det till på samma sätt på din 97:a.
    En sak som skiljer är kabelstammen som går igenom torpedväggen/plattan som åtskiljer motorrum från ”akvariet” där AC/fläktpaketet sitter.
    F.o.m. årsmodell 95 sitter denna kabelstam lite mer i vägen, men det går. Har själv bytt värmepaket på min 95:a.

    #383559

    berth
    Deltagare

    Tack! Jättebra guide, den får man försöka följa, men tror att jag försöker skjuta på operationen till vår/sommar.

    #384362

    Lollo
    Deltagare

    Ingefära funkar kanon med, min är tät nu 🙂

    #384369

    saabaero
    Deltagare

    Tömde kylvattnet ur en bil som sannolikt varit utsatt för div mirakelmedel för att bota att det försvunnit vatten.
    Den har bla fått en kur Bar´s leaks.
    Avtappningspluggen på blocket var i princip helt igensatt, kom bara några droppar när jag tog bort den.
    Färgen på vattnet säger väl en hel del… I botten på baljan var det kvar en grusliknande bottensats.

    #384400

    a einarsson
    Deltagare

    Gissar att motorn sa ”Äntligen” när du tömde ut denna sörja 😉

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng