Forum › Modellspecifika forum › 9000 › Luktar glykol i kupén
- Detta ämne har 10 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2016-01-15 21:53 av .
- FörfattareInlägg
- 1 december, 2015 kl. 13:07 #382648
berth
DeltagareDen i somras inköpta 9000 -97 började lukta glykol i kupén när det blev kallare ute och värmen drog på inne. Är det ngt annat än värmeelementet som brukar läcka? Hur fixar man ett läckande värmeelement, är bilen byggd runt detta så att det är jättesvår operation?
2 december, 2015 kl. 07:25 #382663Morten S.
ModeratorMest sannsynligvis varmeelementet ja. Lenge siden jeg har hatt 9000,men mener det ligger opp bak instrumentbordet.
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1974 96 "rally car"
1989 900i 5 dørs
2007 9-3 SC5 december, 2015 kl. 19:42 #382764ingemar54
Deltagare6 december, 2015 kl. 09:13 #382767saabaero
DeltagareByt värmeelement. Standardfel på 9000 och riktigt tråkigt att byta.
På en turbobil är det ändå hyffsat jämfört med en insprutare.Finns en del fallgropar att se upp med. Borde gå att hitta instruktioner på nätet
6 december, 2015 kl. 15:30 #382773Janne Hagnell
Moderatorriv barnängens barntvål på ett rivjärn fyll ca 1 dl i expanssionskärlet starta och kör och problemet är borta viktigt att det är en tvål som är minst lika fet som barnängens. funkar alltid klockrent.
Underbar lösning! Den lägger jag på minnet!
🙂96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)7 december, 2015 kl. 18:38 #382797Regin
DeltagareSen, när du ändå e på gång –
ta en titt på fläkten med, kanske kan vara värt och byta den på samma gång…..29 december, 2015 kl. 00:20 #383447a einarsson
DeltagareDet finns en bra guide på Svenska Saab 9000 klubben.
http://forum.saab9000.se/viewtopic.php?f=18&t=20922%5B/i%5DGuiden beskriver operationen på en -94, men i stort går det till på samma sätt på din 97:a.
En sak som skiljer är kabelstammen som går igenom torpedväggen/plattan som åtskiljer motorrum från ”akvariet” där AC/fläktpaketet sitter.
F.o.m. årsmodell 95 sitter denna kabelstam lite mer i vägen, men det går. Har själv bytt värmepaket på min 95:a.31 december, 2015 kl. 15:23 #383559berth
DeltagareTack! Jättebra guide, den får man försöka följa, men tror att jag försöker skjuta på operationen till vår/sommar.
14 januari, 2016 kl. 10:39 #384362Lollo
DeltagareIngefära funkar kanon med, min är tät nu 🙂
14 januari, 2016 kl. 12:33 #384369saabaero
DeltagareTömde kylvattnet ur en bil som sannolikt varit utsatt för div mirakelmedel för att bota att det försvunnit vatten.
Den har bla fått en kur Bar´s leaks.
Avtappningspluggen på blocket var i princip helt igensatt, kom bara några droppar när jag tog bort den.
Färgen på vattnet säger väl en hel del… I botten på baljan var det kvar en grusliknande bottensats.15 januari, 2016 kl. 21:53 #384400a einarsson
DeltagareGissar att motorn sa ”Äntligen” när du tömde ut denna sörja 😉
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.