Mäta laddtryck

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Mäta laddtryck

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Mäta laddtryck

  • Detta ämne är tomt.
  • Författare
    Inlägg
    • juli 23, 2021 at 20:44 #486539

      Hej! Ny kanske dum fråga från en som försöker lära sig. Jag har kopplat in APC i min 900 T8 -86:a. Allt satt redan på plats så var bara att koppla ihop magnetventilen med wg, insug och turbo. Problemet efter blev att den spikade. Turbomätaren gick upp till max på rött och sen hackar bilen av. Innan jag kopplade in APC så laddade turbomätaren upp precis mellan gult och rött. Tänker jag får justera wg-armen men vill veta vad jag har för laddtryck. Så, hur mäter jag laddtrycket?

      Mvh Mathias

        juli 24, 2021 at 00:20 #486547

        Hej,

        Kort svar; med en laddtrycksmätare. Kopplas in på insuget.

        Långt svar; Först undrar jag lite över varför det blev spikningar när APC kopplades in. APC är ju ett system för att motverka spikningar.
        Är APC-boxen modifierad för att åstadkomma högre laddtryck?
        För att mäta laddtrycket behöver du en tryckmätare för luft/gas. Lämpligen med upplösning enligt den noggrannhet du vill kunna mäta.
        Eftersom det kan vara både undertryck eller övertryck i insuget, behöver graderingen på tryckmätaren visa detta som – eller +, och 0 är då atmosfärstryck.
        Köper du en laddtrycksmätare så är den till största sannolikhet på detta vis. Detta är mätare som visar relativt tryck (relativt atmosfärstrycket).
        Om du hittar en tryckmätare som visar absolut tryck, så är 0 faktiskt 0, dvs. vacuum. 1 bar är då (ungefär) atmosfärstryck.
        Har du 1 bars laddtryck så kommer en absolut tryckmätare att visa 2 bar.
        Att koppla in mätaren går bra i befintliga hål i insug, där exempelvis vacuumslangar är inkopplade. Det går bra att förgrena med T-stycke eller dylikt.
        Om du skaffar en analog tryckmätare, behövs slang från mätpunkten, till mätaren. Denna kan bli rätt lång om man vill dra slangen från motorrummet till instrumentbrädan snyggt och städat, och är slangen “mjuk/tänjbar” finns risken att slangen “ger vika” för trycket, och leder till att felaktigt tryck når mätaren.
        Med en elektronisk mätare, och en tryckgivare som kan placeras nära mätpunkten, är risken för påverkat tryck till givaren mindre.
        Ovanstående är mätare som visuellt indikerar uppmätt tryck.
        Vill du istället få en signal för laddtrycket, att vidare behandla, logga, etc, är det endast en tryckgivare som behövs. Nyare saabar har ju laddtrycksmätning m.hj.a dessa.

          juli 24, 2021 at 20:46 #486559

          Tack för ett väldigt utförligt svar ? Jag ska försöka mäta laddtrycket, skaffat en mätare. Men tänker att om jag inte får ordning på det så kommer jag koppla ur APC:n bara. Den gick ju fint innan. Jag tänkte att den spikade för att något höjt upp laddtrycket innan och med APC inkopplad så gick det för högt, men kanske inte så det funkar. Men jag tror någon modifierat med bilen tidigare iom att APC var förbikopplad. Men som sagt kanske det bara är enklast att koppla ur den igen?

          Men igen, stort tack för ett utförligt svar, uppskattas ??

            juli 25, 2021 at 13:19 #486564

            APC uppkom ju för att “på den gamla goda tiden när saker var sämre” kunde bränslet i olika delar av världen ha rätt varierande oktantal.
            Hade man då en motor med turbo, och tankade säg 87-oktanigt bränsle, så uppkom spikningar rätt snabbt när man gasade på.

            Det går “att trimma” med APC, har aldrig gjort det själv, bara läst om det.
            Det är väl kanske lite bakvänt att försöka höja effekten med ett system som designats för att sänka effekten pga. bristande bränslekvalité,
            men man kunde göra det enkelt och billigt själv så…
            Gissar att någon har pillat i din APC box och därmed orsakat för högt laddtryck som ger upphov till spikningarna.

            Om det funkade bra utan inkopplad APC, är det väl bara att köra vidare så 🙂
            Men om suget efter högre effekt lockar, kanske du behöver titta på modernare styrsystem.
            Original tändning är väl “sådär” med rotor/fördelare. Trionic 5 är ju trevligt.

            Lycka till å ha de gött!

              juli 25, 2021 at 22:57 #486586

              Ja det är säkert så, att någon fixat med boxen. Men då känns det som att jag för tillfället låter det va utan APC inkopplad och fokuserar på en del annat jag behöver göra med bilen istället ?

              Tack för tipsen ? Får fundera på Trionic 5 styrsystem längre fram ??

                juli 26, 2021 at 20:35 #486642

                Hade igång bilen en stund idag då jag försöker lista ut varför motorn går varm. Men då hör jag ett knackande ljud från magnetventilen lät det som. Så angående att bilen tokladdar kanske kan bero på att magnetventilen är dålig eller? Kan den bete sig så med en defekt magnetventil?

                  augusti 6, 2021 at 10:53 #487086

                  Du måste justera grundladdtryck till 0.45 bar.
                  Koppla ur magnetventilen och justeta på wg armen tills bilen laddar 0.45 bar sedan pluggsr du in magnetventilen igen och då ska det funka.
                  Du måste ha ca 0.75 bar i grundladd nu och då blir det bara tok.
                  Trycket justeras srdan till önskad nivå med en pot på apc enh. Vilken får du goggla fram

                    augusti 17, 2021 at 22:29 #487490

                    Då har jag skruvat lite. Justerade nio varv på wg-armen och sen ut o provkörde. Nu laddade den halva gula utan magnetventilen inkopplad och drygt halva med. Från att ha laddat in på halva röda tidigare. Jag skruvade in armen tre varv igen och nu ligger den med magnetventilen inkopplad mellan det gula och det röda. Nu går bilen fint. Dock har jag inte mätt upp vilket tryck det ligger på exakt utan bara gått på turbu/apc-mätaren. Har en analog mätare men då måste jag dra den hela vägen in i kupén. Men det tar vi lite senare tror jag ??

                      augusti 20, 2021 at 14:05 #487545

                      Ska du bara mäta i felsökningssyfte utan att montera permanent så sätt ett T kors och en slangbit på slangne till org mätaren´i instrumenthuset
                      du nåt den lätt genom högtalargallret.

                      när du är klar tar du bara bort T korset och sätter tillbaka slangen

                      även bra ställe att sno vakum på till permanentmonterad mätare.

                        augusti 21, 2021 at 15:29 #487556

                        Är mäteren mellan gult och rött så har du 0.7-,0 8 bar vulket du ska ha. Vill du ha mer tryck justerar du F och P poten på apc enh. Har för mig att P ska stå lite högre än F ock rör ALDRIG den tredje poten då den sköter knacksensor .
                        Tror att P justerar max laddtr och F hur mycket den ska justeta ned laddtr vid spikning. Dom ska INTE stå lika.
                        Komihåg att för mycket tryck kan bli dyrt men en 1/2 cm in på rött ska funka. Lycka till.

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.