Mätarhusets folie?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Mätarhusets folie?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Mätarhusets folie?

  • Författare
    Inlägg
    • juni 3, 2019 at 12:51 #459544

      Har en liten fundering.
      Har i min cab noterat att jag har samma typ av folie som det sitter i tidiga turbo-bilar (som bilderna nedan visar), OBS, inte mina bilder.

      1

      2

      Jag har dock samlat på mig några mätarhus, varav det jag nu använde, kommer från en tidig 87-88 turbobil (se bild).
      3

      Foliet ser helt annorlunda ut, vilket skall jag ha i min bil? kan det vara därför min panelbelysning inte fungerar? Har bytt alla panel-lampor mot nya och lamporna för knapparna är även bytta (varningsblinkersen blinkar när den aktiveras), bytt retostaten, men inga lampor vill lysa, inte ens i askkoppen eller handskfacket.

      Önskar helt enkelt lite klarhet i frågan och är ytterst tacksam för svar.

      Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
      Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
      Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
      Saab 9-3 Vector SC ´09

      Skämsbil:
      Audi A6 Avant

      Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

      Attachments:
        juni 3, 2019 at 14:36 #459560

        Har du fungerande spänningsmatning fram till mätarhuset ?

          juni 3, 2019 at 17:39 #459569

          Spänning går fram till huset. Alla kontrolllampor som skall lysa lyser, och så även instrumentbelysningen, bara övrig belysning som inte vill lysa.

          Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
          Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
          Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
          Saab 9-3 Vector SC ´09

          Skämsbil:
          Audi A6 Avant

          Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

            Anonym
            juni 4, 2019 at 09:16 #459589

            Testat byta ljusvredet/omkopplaren ??

              juni 4, 2019 at 10:55 #459594

              I USA-bilar har du en extra rostat för knappbelysningen, sitter till vänster om ratten.
              Kan ju va den som felar eller någon som glömt koppla in den.

                juni 4, 2019 at 12:51 #459596

                Testat byta ljusvredet/omkopplaren ??

                Får kolla det. Ska ta ett från min andra og900 (som jag vet fungerar)

                I USA-bilar har du en extra rostat för knappbelysningen, sitter till vänster om ratten. Kan ju va den som felar eller någon som glömt koppla in den.

                Fanns två kabelskor som inte verkade ha någon kompis vi västra ventilationsutblåsen. Kanske är det som spökar. Får testa nästa gång jag har bort panelen. Är det någon speciell retostat som skall vara där eller fungerar vilken som?

                Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                Saab 9-3 Vector SC ´09

                Skämsbil:
                Audi A6 Avant

                Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                  juni 4, 2019 at 13:03 #459598

                  <I USA-bilar har du en extra rostat för knappbelysningen, sitter till vänster om ratten. Kan ju va den som felar eller någon som glömt koppla in den.

                  Fanns två kabelskor som inte verkade ha någon kompis vi västra ventilationsutblåsen. Kanske är det som spökar. Får testa nästa gång jag har bort panelen. Är det någon speciell retostat som skall vara där eller fungerar vilken som?

                  Där har du sannolikt felet.
                  Felsökte också en bra stund innan jag hittade denna rostat i ett elschema.
                  Kopplade ihop kablarna vid vänstra gallret och vips funkade allt igen.

                  Kollade aldrig värden på reostaten men den ser ut som en helt vanlig reostat

                    juni 4, 2019 at 19:09 #459606

                    Nu känner jag väl att jag inte behöver själva retostatens funktion i sig utan vill ha lamporna på full styrka hela tiden. Går det att parallellkoppla dessa två eller bränner man någon säkring?

                    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                    Saab 9-3 Vector SC ´09

                    Skämsbil:
                    Audi A6 Avant

                    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                      juni 5, 2019 at 08:29 #459612

                      Det räcker att koppla ihop kablarna där reostaten skulle ha suttit så får du fullfart på lamporna

                        juni 5, 2019 at 11:10 #459620

                        Toppen, får testa det efter Saabfestivalen, nu hinner jag inte skruva något mer denna vecka.

                        Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                        Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                        Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                        Saab 9-3 Vector SC ´09

                        Skämsbil:
                        Audi A6 Avant

                        Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.