Medlemskort/Reservdelar Stor Besvikelse!!!

Forum / Övrigt / Allmänt / Medlemskort/Reservdelar Stor Besvikelse!!!

Forum / Övrigt / Allmänt / Medlemskort/Reservdelar Stor Besvikelse!!!

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 81 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 23, 2009 at 22:02 #150095

      Bakrutan kostade år 2007 164430:- att göra, 2008 156977:-, budgeterat för 2009 är 175000:-. Dessa kostnader finns i resultaträkningen och är godkända av revisorn.
      164430/2380=69, 69/4=17,30 per nummer. Det kan inte sägas vara dyrt för en tidning som i princip saknar annonser?

      Portot för Bakrutan ska enligt uppgift vara ca 150000:-/år, och år 2008 hade vi 2380 medlemmar. En höjning av avgiften med 50:- som en följd av att Saab inte längre sponsrar med portot ger 119000:- extra i klubbkassan. Så sett är höjningen väl motiverad? Även denna är för övrigt godkänd av årsmötet.
      Läser man sedan hela resultaträkningen ser man snabbt att Bakrutan endast är en i en lång rad poster av utgifter, det kostar ju att driva en klubb. Resultatet för 2007 när vi sålde reservdelar för fullt var +390000. 2008 gick vi minus drygt 16000, budgeterat för 2009 är +3000:-.

      Fredrik skriver att “Sådana här stora frågor åtgärdar man på en gång”, och man kunde ju önska att så alltid vara möjligt. Det är en bitvis komplex fråga med många inblandade parter, och jag tror att även ett vinstdrivande företag med betald personal skulle behöva en del tid för att hitta rätt lösningar. Innan vi började trodde jag att det var en rätt enkel verksamhet, men det är det inte.

        december 23, 2009 at 22:15 #150096

        Hej och God JUL / Gott Nytt År på er alla!

        Jag vill börja med att tacka för den positiva feedback vi på red. har fått för vårt arbete med Bakrutan !

        Innan vi sedan fortsätter med diskussionerna om kostnaden för denna vill jag klarlägga lite detaljer i denna fråga: Totalkostnaden 350 000:- kr för denna fördelar sig på 150 000:- för porto ( 15:- / nr räknat på 2 500 medl och det är en kostnad som knappast kan förhandlas speciellt mycket mot postverket ).Därtill kommer tryck och kuvertering som med samma uträkning hamnar på 20:- / nummer och jag tror att de flesta kan hålla med om att det är svårt att hitta en 60-sidig fack eller populärtidskrift av vilket slag det vara må för detta pris. Här ska vi också ha i åtanke att dessa då är belamrade med en mängd annonser.

        Tyvärr tror jag att ska klubben göra besparingar här så får både kvalitet och kvantitet stryka på foten! Vill vi kanske återta det A5-format tidningen hade för tio år sedan? Tror inte det!
        Ska vi kanske köra på ett höst och ett vårnummer så vi spar porton? Kan bli stor förlust och liten förtjänst men fundera till årsmötet !!

        MVH

          december 23, 2009 at 22:54 #150101

          Jag vill betona att jag ej har på något sätt klagat på arbetet bakom framtagandet utav Bakrutan!

          Tack Anders & Christer samt Patrik för ett hårt utfört arbete

          /Fredrik

            december 23, 2009 at 22:59 #150102

            Eftersom en tidning kostar ganska mycket i “grundplåt” och blir billigare per nr ju fler man trycker så får väl ni som är tveksamma aktivt ragga nya medlemmar och eller sponsorer till portot. 🙂

            Eller så får vi ha tex ett mittuppslag i tidningen med reklam ?

            Dessutom så är ju inte forumet representativt för medlemmarna i saabklubben. Många av tidningsläsarna är inte aktiva på forumet eller har någon större datorvana. Det är ju bara en liten del av saabklubbens medlemmar som är aktiva här inne.
            Jag skulle personligen vara mer tveksam till avgiften om jag inte får en papperstidning.

              december 23, 2009 at 23:17 #150107

              Hmm intressant tråd och även jag håller faktisk med Fredrik i sak… förutom att jag skiter i om det är en 9000 eller 92´a på medlemskorten. Jag har deltagit på detta forum ett antal år nu, skrivit både possitiva och negativa inlägg och även trampat på någons tå. Men nu tänker jag vara riktigt grinig…

              I fjol ville min fru ge mej ett medlemskap i julklapp och det visade sej svårare än någon kunde föreställa sej då ingen mejl kontakt med berörda parter fungerade. Hon provade ett antal gången men helt resultatlöst. Först när jag skrev ett irriterat mejl direkt till ordföranden fick vi respons. Nåväl jag ordnade själv så jag blev medlem i februari och det blev mao. inget medlemskap i julklapp från Berit. Alltså riktigt skitdåligt jobbat från medlemsansvarigas sida och frågeställningen kvarstår… Vad gör man inom klubben med bekymret i fråga om nyrekryteringen av medlemmar som är en av de absolut viktigaste sakerna i en förenings fortlevnad. Det fungerar fortfarande tydligen riktigt uselt enligt två som försökt att bli medlemmar.

              Lika uselt som denna hemsida i perioder gör och det här jävla problemet med hoppande markör som finns när man skriver långa inlägg. För övrigt är JUST DET problemet som gjort att jag mer eller mindre har slutat skriva inlägg på forumet. Vad jag menar att det ibland är ohyggligt svårt att få konkreta besked om vad man gör åt problemen och om det finns en lösning i sikte. Är liksom jävligt less på att få höra “vi jobbar på att lösa saken”

              Å nu blir jag riktigt sur…
              2 veckor innan vi i Föreningen Saab 92h skulle åka till Trollhättan och vara gäster på Saabdagarna visste vi fortfarande inte vad som gällde. Ja jag säger gäster med tanke på att SSK betalade transport av husbilen och likt förbannat så var det ett ringa intresse från både från styrelsen och träffansvariga. En väl insatt person berättade för mej i Trollhättan “fritt ur minnet” – jag skäms fan i mej över hur styvmoderligt det här med husbilarna är behandlat från oss i SSK. Ni har gjort året bedrift med renoveringen och vill komma ner med bägge husbilarna. Men alla sitter bara med händerna i kors och fokuserar bara på alla problem… Nu vet vi ju att problemen med Saab osv. har tagit luften ur mycket men varför inte försöka fokusera på det som är verkligt bra och kul. Så vi tillsammans kan gå stärkta ur problemen och sätta fokus på nya och bättre tider.
              Vi i Saab 92h kräver inte att folk ska busvissla hurra och tycka det här med husbilen/ husbilarna är skitbra. Men att bara ett par dagar innan träffen lyfta upp på hemsidan att bägge husbilarna kommer tyder på oerhört dålig framförhållning. Framförallt med tanke på hur stort och unikt tillfälle just denna medverkan egentligen var. Dessutom att få en mick uppstoppad under näsan vid prisutdelningen med orden -Ursäkta… men dom här husbilarna hade jag faktiskt inte en aning om Tycker i alla fall jag tyder på en mycket bristande information.

              Ett par veckor senare blir man på nytt påmind om hur uselt kommunikationerna med SSK fungerar. Turboklubben ordnade sin träff i Gävle och då får man höra att träffledningen där ett antal gånger bjudit in SSK för att kanske kunna göra en gemensam träff. Tryck och pysfolket vill med andra ord verkligen få dit äldre saabar men här i klubben kivas man mer på sandlådenivå om vilka modeller som egentligen ska få vara med i en sketen tidning.

              Vidare… Reserdelsförsäljningen *SUCK* När frågan gång på gång lyfts från olika medlemmar så är det stående svaret -Vi jobbar på att lösa problemet. Så har det låtit nu i långt över ett år och fortfarande funkar det inte. Jag vill med kraft betona att jag gick inte med i SSK enbart för reservdelarna men visst påverkar det.

              Martin/
              Speedparts är en firma jag mer eller mindre tappat förtroendet för med tanke på passform och utförande på en del av deras prylar. Det är visserligen min helt egna subjektiva bedömning men jag tycker verkligen det suger att SSK har ett samarbete med dom. MHRF-försäkringar är säkert bra men vi häruppe i Jämtland får ännu bättre försäkring på våra entuiaståk genom JVBK så det argumentet köper jag inte heller. Träffarna och gemenskapen fanns redan innan mitt medlemskap. Jag har sagt det förut och kan säga det igen. INGEN bilmärke eller klubb har gett mej så mycket som just Saabfolket. Där kan alla ta åt sej och ni som känner mej vet att jag har en fot i många läger och att det är inte bara Saab i min verkstad. Just i Saabkretsarna har jag funnit en gemenskap som jag aldrig tidigare stött på oavsett det gäller roddar, jänkare eller någon annan märkesklubb.

              Jag stöder gärna hobbyn så långt det är möjligt och ställer även upp med ideella insatser för att hobbyn ska frodas och fortleva. Men tjafset och svårigheterna som verkar vara olösliga inom SSK får mej också att allvarligt fundera på varför jag gick med i Svenska Saabklubben. Eftersom den ger mej som sagt precis som Fredrik är inne på endast en tidning fyra gånger om år. Alla underbart tokroliga människor får jag träffa ändå, reservdelar hittar jag på annat håll och träffarna? Tjae, jag vet att till Gävle och norrut är jag i alla fall mer än välkommen. Både med mina Saabar eller med någon av husbilarna i släptåg.

              My five cents/ God Jul på er allihop.

                december 23, 2009 at 23:18 #150109

                Kommer att fortsätta betala min medlemsavgift precis som jag gjort i 10 år. Jag ser reservdelsförsörjningen som den största anledningen till att vara med så därför hoppas jag på en långsiktigt fungerande lösning ganska snart. Eftersom jag själv inte lägger ner något arbete i klubben så känner jag inte heller att jag har någon rätt att gnälla så länge det inte drar ut på tiden orimligt länge. Jag har full respekt för allt arbete som läggs ner i det tysta på att få saker att fungera.

                Bakrutan är ju också trevligt att få men personligen får jag nog ut mer av att läsa på forumet och skulle kunna tänka mig en bakruta på nätet.

                Tycker det är rätt att klubben håller sig levande och tar in “nya” saabar i gemenskapen även om jag själv inte har någon större dragning till modellerna efter OG900 annat än som bruksbilar. Vad som är “en riktig saab” finns det ju många åsikter om. Jag kan tycka att 9000 är lite på gränsen men det står ändå Saab på dem och de är en viktig del av Saabs historia oavsett om man har den som favoritmodell eller inte. När man sitter i en senare årsmodell av 9000 kan man ju inte annat än imponeras av hur modern den känns trots att den kom i mitten av 80-talet.

                  december 23, 2009 at 23:23 #150112
                  Dr Asy wrote:
                  När man sitter i en senare årsmodell av 9000 kan man ju inte annat än imponeras av hur modern den känns trots att den kom i mitten av 80-talet.

                  Det är väl det som är problemet med att acceptera 9000 i klubben. Den var för modern när den kom för 25 år sedan.

                    december 23, 2009 at 23:35 #150113

                    En fråga som dyker upp: Varför har just denna klubb sådana problem? Är det så i flera klubbar i vårt land?

                    God Jul!

                      december 23, 2009 at 23:57 #150118

                      Jag och min gode vän Jonas är inte längre medlemmar i klubben tack vare att vi flyttat. Hur kan detta hända sig frågar då vän av ordning, jo när vi flyttade för tre år sedan så skickade vi var sitt mail till medlemsansvarige i klubben och angav våra nya respektive adresser och berättade att vi flyttat och vart vi ville ha våra Bakrutor och inbetalningskort skickade men när den förbetalda eftersändningen upphörde så slutade även Bakrutan att trilla ner i lådan och med den uteblev även inbetalningskorten så nu är vi inte medlemmar längre.

                      Fint va?

                        december 24, 2009 at 00:13 #150120

                        Detta var ett stort problem redan på tidiga 90-talet tyvärr. När Gerdas Pappa skulle gå med i klubben på början utav 2000-talet så var det en följetång innan det lyckades. När Gerda i mitten på 90-talet satt med i styrelsen var det inte ovanligt att folk ringde hem till oss med förtvivlan varför de inte hade hört något ifrån Saabklubben.

                        Låt oss säga så här, Det är samma person som har hållit i detta under hela perioden! Jag vet att han har fått mycket skit för att han inte har kunnat få detta att fungera under åren!
                        Det är ytterst tråkigt att höra att det ännu inte fungerar!

                        Det borde inte ens vara ett stort problem utan nya medlemmar bordes tas emot med öppna armar!!

                        /Fredrik

                          december 24, 2009 at 00:14 #150121

                          Vem är medlemsansvarig i klubben och hur i hela världen är det möjligt att han har fått vara kvar i åratal?!?

                            december 24, 2009 at 00:15 #150122

                            Ja jag har också haft problem med att komma i kontakt med klubben via de officiella e-mailadresser som finns listade i bl.a Bakrutan. (befattning@saabklubben.com) Det var ju strul med adressen saabklubben.com ett bra tag så det kan ju vara där problemet ligger.

                            Angående det här med gamla och nyare Saabar i klubben så har vi den “icke nertecknade” policyn i Saab Skånia att vi inte tar det så hårt angående gamla eller nyare bilar men tyvärr kan det ibland vara knepigt att komma in på vissa “icke Saabträffar” där både Saab 99, 900 och 9000 betraktas som för nya bilar. Kanske ett gott betyg till Saab som biltillverkare :thumbup:

                            På tal om tidningen så vill jag tacka för det arbete som läggs ner! Kul att mitt inlägg och bilder kom med!

                            /B


                            Bengt Åkesson
                            bengt@akesson-motorsport.se
                            Facebook

                              december 24, 2009 at 00:17 #150124

                              Mats Carlsson som även är Kassör. Han har mycket att göra & frågan är om någon vill ta över detta mastodont arbete ifrån honom?

                              Just det Bengt. På allmäna träffar blir det nog väldigt svårt att komma in med en så ny bil även om Saabklubben har en monter på plats.

                              Det gäller inte bara Saabar utan även de flesta andra alldeles för nya bilar. Hur fina de än är.

                              Ja ja Porsche & Corvetter kommer alltid in.

                              /Fredrik

                                december 24, 2009 at 00:51 #150128

                                🙂 Jag började undra, för jag har inte fått det senaste numret av bakrutan, och inte heller då medelmskortet… men då förklaras det nog av att det var 13 månader sedan jag flyttat, så eftersändningen har upphört – jag trodde det var jag som missat något… Skulle vara trevligt att få tidningen osv, och skulle ju vara skit om man “trillade ur” klubben pga att det inte går att få adresser osv uppdaterade.

                                  december 24, 2009 at 01:09 #150130

                                  Ja jag tror att problemet kan vara där, Per-Erik. Jag brukar begära läskvitto i mailet men jag har väldigt sällan fått kvittens tillbaka. Frågan är då: Har mailet kommit fram och man struntat i att kvittera eller har det försvunnit ut i cyberrymden?

                                  /B


                                  Bengt Åkesson
                                  bengt@akesson-motorsport.se
                                  Facebook

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 81 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.