Medlemskort/Reservdelar Stor Besvikelse!!!

Forum / Övrigt / Allmänt / Medlemskort/Reservdelar Stor Besvikelse!!!

Forum / Övrigt / Allmänt / Medlemskort/Reservdelar Stor Besvikelse!!!

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 81 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 23, 2009 at 08:33 #150062

      1, Jag har inte hävdat att det borde ha varit en 2T eller V4 på kortet vilket många har fått för sig! Förstår inte vad alla har fått det ifrån?? Hade jag fått gissa innan så hade jag trott på Og 900 som det verkar vara ett väldigt sug på just nu. Faktiskt nästan mer än på samtliga andra Saabar.

      2, Nästan så att Martins kommentar kan kännas lite Rasistisk. Bara för att 600:an är adopterad så är det ändock en Saab. Gå inte i taket nu Martin jag skojar bara lite…..

      3, Jag har inte gnällt på att 9000 är med i varken klubben eller i Bakrutan, som förövrigt kändes mer välgjord än på länge.

      4, Jag är öppen för förändringar men inte när förändringarna går för långt! 9000 känns lite väl ung för att pryda medlemskortet för en veteranbils relaterad klubb! Åtminstone borde vi väl i huvudsak relatera klubben mot de bilar som är 30år & äldre!

      5, Egentligen borde det väl vara någon som vill diskutera den andra saken som jag var upprörd över? Reservdels försörjningen i klubben! Dags att agera! Ska bli kul att se hur mycket Saabklubbens omsättning har rasat sedan Rolf´s trista förtidiga bortgång,

      6, Frågan kvarstår vad ger mig Saabklubben idag förutom Bakrutan??

      /Fredrik

        december 23, 2009 at 08:43 #150065

        Håller med SaabAero till 100% och hade inte kunnat uttrycka det bättre själv.

        Och för den som “mot förmodan” skulle ha intresse av att veta detta så finns det nu bara en enda 9000 registrerad under 1984 kvar i detta land. Den står dock tryggt hos museet.

        Men visst kan jag förstå att många har problem att förstå grejjen med 9000, men det är väl antagligen dem som likställer en A50 -97 som fortfarande är rätt vanlig syn på vägarna, med en turbo från 85-86, som börjar vara riktigt ovanligt.
        Men jag tycker att det är lite “elakt” att dömma ut en bil från entusiastkretsar bara för att den var så extremt före sin tid att den inte är omodern efter 25år. Ska man använda den formen av bedömningskriterier så kommer väl inte 9000 (och nyare bilar) vara accepterade innan världen förbjuder bensinbilar.

          december 23, 2009 at 09:53 #150068
          Fredrik wrote:
          1, Jag har inte hävdat att det borde ha varit en 2T eller V4 på kortet vilket många har fått för sig! Förstår inte vad alla har fått det ifrån?? Hade jag fått gissa innan så hade jag trott på Og 900 som det verkar vara ett väldigt sug på just nu. Faktiskt nästan mer än på samtliga andra Saabar.

          Men, hur skulle det se ut med og900 på medlemskorten 2 år i rad, så kan man väl inte ha det? Är inte det lite väl kränkande för alla stackare som inte äger någon 900 🙂

          Fredrik wrote:
          5, Egentligen borde det väl vara någon som vill diskutera den andra saken som jag var upprörd över? Reservdels försörjningen i klubben! Dags att agera! Ska bli kul att se hur mycket Saabklubbens omsättning har rasat sedan Rolf´s trista förtidiga bortgång.

          Finns väl bara en sak att göra – HJÄLP TILL!
          Tror det är många som glömmer att dom som jobbar med detta gör det på sin egen fritid. Nu har jag inte följt händelseutvecklingen på den fronten så jag vet vad det sitter i men vad jag förstått är det åtskilliga fritidstimmar som gått åt.

          Fredrik wrote:
          4, Jag är öppen för förändringar men inte när förändringarna går för långt! 9000 känns lite väl ung för att pryda medlemskortet för en veteranbils relaterad klubb! Åtminstone borde vi väl i huvudsak relatera klubben mot de bilar som är 30år & äldre!

          Det har ju även varit tjafs kring Husbilarna trots att det är fråga om veteranfordon men den gången var väl uräkten någon annan :whistle:

            december 23, 2009 at 14:52 #150071

            Det jobbas på reservdelsfrågan, tro inte annat. Det planeras möten, tas fram planer och filas på en ny organisation. Det finns folk som vill jobba med det, det är inga problem. Men det måste ju bli rätt gjort, det är ju inte bara att åka till Uddevalla och hämta grejer att skicka ut. Jag hoppas på att vi ska kunna presentera resultatet efter det styrelsemöte som planeras till slutet av januari.

            Angående 9000, ett utdrag från årsmötesprotokollet (2009).

            11.1 Ordföranden redogjorde för styrelsens syn på att genomföra en rullande 25 års gräns för upptagning av Saabs bilmodeller i klubben.
            Detta förslag antogs av årsmötet.

            11.2 Inga motioner hade inkommit från medlemmarna.

            12 Medlemsavgift för 2010.
            Ordföranden framförde att styrelsen inte haft någon ambition att höja avgiften, men att det kan bli förändring då vi idag inte vet om sponsringen från GM Sverige kommer att kvarstå. Klubben sponsras idag med kuvertering och utskick av Bakrutan. Om det ej blir någon förändring så föreslog styrelsen oförändrad avgift för 2010.
            Detta bifölls av mötet.

            Själv tycker jag att en modell som anses tillräckligt gammal för att få vara med i klubben officiellt också ska anses fin nog att pryda medlemskortet. Det visar ju om inte annat den bredd som SSK har. Och jag håller med om att det är viktigt att klubben hänger med, önskar jag kunde återge Peter Bäckströms suveräna miniföreläsning om vad som händer med en bilklubb som fastnar vid de äldsta modellerna.

            Vad gäller att visa medlemskortet så gör jag det när jag handlar på Saab Ana. Sen är det ju en symbol för klubben också.

              december 23, 2009 at 15:48 #150073
              Patrik Hermansson wrote:
              Vad gäller att visa medlemskortet så gör jag det när jag handlar på Saab Ana. Sen är det ju en symbol för klubben också.

              Det är alltså Ana i Trollhättan du menar?
              Synd att jag har så långt dit 🙁

                december 23, 2009 at 16:05 #150075

                Precis. 15% rabatt på delar till bruksbilen, cirka en mil att åka 🙂

                  december 23, 2009 at 18:03 #150079
                  Fredrik wrote:
                  Idag blev jag grymt besviken när jag fick mitt nya medlemskort!

                  Ok de börjar försvinna men vi håller väl på med veteranbilar i Saabklubben???

                  /Fredrik Ekendahl

                  Precis som många andra som ej är 96fanatiker blir besvikna av liknande inlägg.

                  Dessutom heter det SAABKLUBBEN!!!

                  Utan yngre medlemmar som ägnar tid åt alla möjliga modeller dör snart klubben. Du är själv en sådan som kan klaga på dålig uppslutning. Du vet att jag själv är relativt ointresserad av tex fina kortnosar men tycker för den skull att mångfald är trevligt.

                  Många yngre medlemmar har startat sin saabhobby i og900 och sedan skaffat sig fler modeller vart efter. Du Fredrik har vid ett flertal tillfällen sagt at riktiga saabar har rattväxel och ska vi följa detta så får vi räkna med ca 5 bilar på träffar. Hur kul skulle du själv tycka det är att åka och fika med samma 3-4 personer varje träff ?

                  Nä, Fredrik, du är ute och cyklar.

                  Mångfald berikar !!!

                    december 23, 2009 at 18:16 #150080

                    🙂 Då får jag väl retas tillbaka lite. Saab 600 har inte rattväxel. så jag blev bara glad av din kommentar att det är en (riktig) Saab. Har fö tillryggalagt några tusen mil i 600/Prisma/A112 😉

                    2, Nästan så att Martins kommentar kan kännas lite Rasistisk. Bara för att 600:an är adopterad så är det ändock en Saab. Gå inte i taket nu Martin jag skojar bara lite…..

                      december 23, 2009 at 18:53 #150082

                      Detta ÄR en klassiker!!!!!!!!!

                      Fortsättning på detta ämne (inte Saab 600) utan Fredriks ursprungs fråga kommer…..

                      God Jul så länge.

                      Jonas

                        december 23, 2009 at 19:25 #150083

                        Synd att alla som har både ringt & mailat till mig under dagen ej vågar sticka ut näsan här i tråden.

                        Saabaero, Eftersom Astemark aviserade sin avgång redan i maj/juni så kan man väl ej säga att de inblandade parterna har haft för lite tid på sig.
                        Sådana här stora frågor åtgärdar man på en gång! Även om det kostar lite. Jag vet minst 2 grupper som har visat sig villiga att ta över reservdelsförsörjningen åt saabklubben men inget har hänt!

                        Patrik, Jag med flera har betalat medlems avgift i nästan 20 år. Avgiften är låg men flera som jag har pratat med idag vill gärna betala mer i avgift om det är öronmärkt för reservdelstillverkning. Jag kan ej heller förstå att Bakrutan kan kosta 350000:- att göra. Slår man ut det på 10000Nummer så får man en tillverkningskostnad på 35:- för varje exemplar Det är ju hutlöst mycket per nummer! Detta beräknat på 2500medlemmar och 4 nummer per år.

                        Thomas, Jag är också för mångfald men jag tycker fortfarande att det är förtidigt att föra fram 9000 som en frontplåt för Saabklubben! Det har inget med att göra att jag föredrar V4 & 2Takt. Som medlem i Opelklubben skulle jag känna likadant om det dök upp en bild på en E Kadett som presenterades som 85årsmodell.
                        Helt Ok med att vara med i klubben men ej den modell som man sätter längst fram. Än så Länge!

                        Läs tidigare inlägg & komentera sedan!

                        /Fredrik

                          december 23, 2009 at 20:24 #150085

                          Lancia A112 Abarth, det ni!!!!!!!!!!!!

                            december 23, 2009 at 20:48 #150086

                            Jag fick min inbetalningsavi idag. Är väldigt fundersam hur jag ska göra, men det är några dagar kvar att bestämma sig på. Som det ser ut nu får man betala 300kr och få 4st Bakrutan, alltså 75kr per nummer. Är inte helt övertygad…

                              december 23, 2009 at 20:51 #150087
                              Fredrik wrote:
                              Saabaero, Eftersom Astemark aviserade sin avgång redan i maj/juni så kan man väl ej säga att de inblandade parterna har haft för lite tid på sig.
                              Sådana här stora frågor åtgärdar man på en gång! Även om det kostar lite. Jag vet minst 2 grupper som har visat sig villiga att ta över reservdelsförsörjningen åt saabklubben men inget har hänt!

                              Där ser man. Om inte annat visar det hur intresserad jag är av reservdelsförsörjningen till gammelbilarna :blush:
                              Förstår att det är frustrerande att inte komma åt delar som man vet finns men inte går att köpa.

                                december 23, 2009 at 21:01 #150088

                                Jag kan hålla med om att det just nu finns saker att fundera över, MEN det finns så mycket mer än Bakrutan.

                                Några inköp på Speedparts mfl firmor, billiga MHRF-försäkringar osv så är det lätt att man står på plus-minus-noll och kan betrakta Bakrutan, träffarna och gemenskapen som en bonus.

                                Sedan kan man alltid fundera över vad det är värt att stödja ideella insatser för hobbyns bästa… 😉

                                  december 23, 2009 at 21:41 #150092

                                  Här diskuteras friskt. Hoppas det är högt nog i tak så kommer det säkert något bra ut av detta.

                                  Jag har hjärtat närmast 2T och i viss mån V4. 99 o og900 väcker numera lite av saabnerven. Senare modeller känns för mig som bruksbilar. Detta sagt för att visa vad min lojalitet är som störst. Det är inget som står fast för evigt och kan vara brist på kunskap om tex 9000. Vad som är avbildat på medlemskortet känns inte så viktigt.

                                  Vad som jag tycker är betydligt viktigare är att reservdelsförsäljningen kommer i gång på ett väl fungerande sätt. Även arbetet med nytillverkning är av högprio i mitt tycke. För min del värdesätter jag tillgång på delar långt mer än en pappersutgåva av bakrutan!!!
                                  Hellre bilar på vägarna och banor än att läsa om dom i bakrutan.

                                  God Jul på er
                                  TTuffe

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 81 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.