Medlemskort/Reservdelar Stor Besvikelse!!!

Forum / Övrigt / Allmänt / Medlemskort/Reservdelar Stor Besvikelse!!!

Forum / Övrigt / Allmänt / Medlemskort/Reservdelar Stor Besvikelse!!!

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 81 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 24, 2009 at 09:14 #150133

      Kan skriva under på svårigheter att nå medlemsanavarig över mail. Slutade med att jag betalade in på ren chans i början av december på att man inte skulle behöva betala ny avgift för 2010 när man blir medlem så sent.

      Låter verkligen tråkigt att den biten uppenbarligen funkar så dåligt och verkar ha gjort det under lång tid. Det underlättar verkligen inte i jobbet att behålla gamla och nya medlemmar. Att inte adressändringen fungerar är horribelt ur medlemssyfte.

      Sen angående reservdelar, gör som volvoklubbarna, starta en fristående ekonomisk förening som sköter den biten där medlemsklubbarna är delägare. Då står och faller inte heller klubbarna om reservdelarna inte bär sig.

      Sen angående tidningen, visst är den trevlig, men varför är den förutom omslaget i svartvitt? Det är inte acceptabelt ifrån en sådan stor och etablerad klubb som saabklubben. I 140-klubben ger vi ut en tidning i en upplaga av 1500 ex 4 ggr per år i fyrfärgstryck, sidantal 2 x 16 och 2x 24 sidor för betydligt lägre summa per år. Om det är med eller utan porto kommer jag inte ihåg. Jag kan återkomma med summorna om någon är intresserad?
      Dessutom så är det så som någon ovanstående nämnde. Internet med hemsidan och forumet når bara ut till en väldigt låg andel av medlemmarna. Det stora flertalet medlemmar har bara klubbtidningen som kontakt med klubben. De varken kan eller vill sitta på hemsidan eller läsa den som en PDF. Själv är jag lika dan, jag vill ha en tryckt blaska i näven som man kan bläddra i eller ta med sig till andra intresserade.

      Hur kan detta komma sig då? Jo, vi har en redaktör som jobbar som layoutare inom branschen och gör ett flertal stora tidningar som finns ute i fackhandeln. Hans knep är att alltid jämföra priser mellan tryckerier, då de alltid är fula och smyghöjer priset om man inte kollar upp dem. Vi kör 16/24 sidor för att det ger ett jämt antal tryckplåtar till tidningen, inget spill i tomplåtar som tryckeriet tar betalt för och slänger mm… Så med lite enkel arbete kan man hålla nere kostanderna för tryck rejält, men ändå ha en tidning i färg. Har för mig att vår klubbtidning kostare mer eller likvärdigt i tryck i S/V än vad vi betalar idag fem år senare i färg.

        december 24, 2009 at 11:06 #150135

        Om man tittar i tidningen så ser man vem som är medlemsansvarig.
        Adressändring skall göras till klubben det går ej med automatik.
        Jag hoppas att Dajje kommer att vara nöjd då jag kommer att avgå vid årsmötet.

        Hälsningar
        Mats
        Kassör/medlemsansvarig

          december 24, 2009 at 11:37 #150138

          Måste erkänna att jag också blev lite betänksam när jag såg en 9000 på medlemskortet, för ett ögonblick. Sedan kom jag på att enda gången jag visat kortet sista året är när jag handlat över disk på Speedparts, till min 9-5… och då ger ju faktiskt den där bilden extra trovärdighet helt plötsligt… “Jag är med i gänget” istället för “Jag är egentligen intresserad av gamla bilar men jag vill använda min snyltrabatt här ändå”. Känns bra.

          Problemet är bara – exakt hur pigga blir Speedparts på att medverka i ett reservdelssamarbete, om vi inte ens via medlemskorten förmedlar att “dessa gamla delar är viktiga för oss”? Kanske är Speedparts redan avfärdade som reservdelspartners? (inte vet jag, det är inte som att informationsfragmenten står som spön i backen…)

            december 24, 2009 at 11:43 #150139

            Skulle vilja tillägga att jag VISST välkomnar både modellen 9000 och deras ägare in i klubben. Alla bilar är roliga på olika sätt, det tycker även jag!

              december 24, 2009 at 13:35 #150144
              ekonomi wrote:
              Om man tittar i tidningen så ser man vem som är medlemsansvarig.
              Adressändring skall göras till klubben det går ej med automatik.
              Jag hoppas att Dajje kommer att vara nöjd då jag kommer att avgå vid årsmötet.

              Hälsningar
              Mats
              Kassör/medlemsansvarig

              Jag mailade in min adressändring när jag flyttade, men det har tydligen inte hjälpt. Jag skickar min nya adress i pm och får hjärna hem tidning, inbetalningsavi och medlemskort… Jag tror däremot inte att syftet med denna tråd varit att tvinga någon att avgå då detta inte hjälper klubben det allra minsta, utan istället få till en dialog och ett informationsutbyte vad gäller vissa problem som man märkt av…

                december 24, 2009 at 13:37 #150145

                Jag är nöjd med Saabklubben, kassören, 9000, Bakrutan,turbobilar, tvåtakt, ja alt!
                Man har lite problem med resärvdelararne just nu men det kommer at løsa sej!

                Egentligen ar det bara V4 rallybilar i grupp 2 utførande som er mitt huvudinteresse, men inte skulle jag bli besviken om det inte är tävlingsbilar på medlemskortet varje år.

                Är det inte så at vi är med i en klubb för at ha det kult tilsammans med andra som har innteress förr gamla Saabar? Om bilen er 20, 30, 40 år gammal, vad spelar det för roll?

                Ha en GOD JUL nu änten ni åker 9-5 eller 92 eller vad ni nu har i garaget!

                hälsning
                Jörn

                  december 24, 2009 at 14:00 #150148

                  Hej!

                  Kul och bra att ni diskuterar vad ni vill med klubben, tråkigt att det snudd går över styr ibland. Wow, att en liten bild kan väcka sådana känslor så att det skapar en tråd med 40 inlägg?
                  Jag trodde att jag skulle få fira en fridfull jul, men det märks att folk är lediga och har tid att sitta vid datorn…

                  Innan tråden fortsätter:
                  1. Jag tänker inte tolerera att någon förringar eller föraktar en enskild medlems insatser för klubben, styrelsemedlem eller ej, och hänger ut denne till allmän spott och spe i detta forum!

                  2. Styrelsen har växt med antalet sysslor under de gångna åren och vi har därmed fått allt för stor organisation för att praktiskt kunna arbeta med alla frågor som behöver avhandlas. Ett arbete med att flytta över delar av arbetet på egna sk ”arbetsutskott ” har påbörjats för att få organisationen smidigare.

                  3. Om någon anser sig kunna sköta någon annan syssla bättre, så står dörren till valberedningen alltid öppen. Kontakta med glädje Matthias Roswall i detta ärende. Vi hoppas faktiskt på en stormflod av ansökningar till diverse poster i styrelsen/arbetsutskotten, eftersom det inför kommande årsmöte kommer att ske flera skiften samt att det redan saknas folk på vakanta platser.

                  Per-Erik wrote:
                  …Jag tror däremot inte att syftet med denna tråd varit att tvinga någon att avgå då detta inte hjälper klubben det allra minsta, utan istället få till en dialog och ett informationsutbyte vad gäller vissa problem som man märkt av…

                  Det handlar om en redan känd situation. Mats C kommer att “gå i pension” efter 24 år som klubbens ekonomiansvarige, vilket han meddelade oss övriga vid förra styrelsemötet.

                  4. Reservdelar:
                  Nej, vi är heller inte nöjda med situationen. Den suger faktiskt! Den lösning vi tog fram höll inte måttet och vi har haft problem att få den att fungera. Det beror på flera olika orsaker och jag tänker inte sitta och lista dem här då det bland alla länkar i kedjan även berör personfrågor. Punkt!

                  Lösningen kan dock vara nära. Vi kommer att ha ett styrelse möte i januari och dessförinnan har vi ett förberedande möte hemma hos mig i Karlstad. Det gäller både praktiska, ekonomiska och organisatoriska frågor som måste lösas. Som ordförande Mats A har skrivit i tidningen så handlar det om flera aspekter som måste lösas vad det gäller regler och ansvar. Experter i ämnet är mycket välkomna att bidra med kunskap, gärna via pm. Volvolösningen är högintressant och vi har fått ett trevligt mail från en medlem med erfarenheter av liknande upplägg.

                  5. Kommunikation:
                  Ja, det har varit stora problem med olika e-postadresser från de olika domäner som klubben förfogar över och det verkar fortfarande vara det ibland. Varför får nog Patrik H svara på, det är nåt digitalt iaf.

                  6. Några andra frågeställningar och synpunkter som oväntat dök upp i tråden från Hotrodder:
                  Intressanta synpunkter, men varför vänta ett halvår med att sitta och suga på dem innan de kommer fram? Är det verkligen konstruktiv feedback till oss som jobbar med sakfrågan om det kommer så långt efteråt? Från styrelsens håll så var det en person som hade uppdraget att organisera vår del i den mellan klubbarna gemensamma träffen, vilket jag tyckte att han lyckades utmärkt med under de förhållanden som rådde då (jag syftar till träffvärdens, alltså Saabmuseets, situation).
                  Tråkigt att vi missade ytterligare uppskattning av Er insats, men jag vet också att hela husbilsprojektet har varit en surkart för klubben sedan något år tillbaka då vi hade en annan ordförande. Hoppas nu att vi är förbi den saken och att vi kan se framåt istället. Hela nuvarande styrelsen är mig veterligen pro-husbil.
                  Som ni säkert märker är styrelseplatsen ”Klubbmästare/träffansvarig” vakant sedan nära ett halvår tillbaka pga personliga skäl, så efter det har funktionen tyvärr saknats.

                  Till slut:
                  Jag brukar vara toastmaster och hålla tal på bröllop. Det finns ett viktigt budskap jag skickar med brudparet vid varje tillfälle, det är ett citat från Winston Churchill:
                  ”- Tala i vredesmod och du kommer att hålla det bästa tal du någonsin ångrar!

                  Ta det därför vackert nu, så inte tråden går över till pajkastning i juletid.

                  Nu börjar Kalle Anka. God Jul på Er!

                  /Dick
                  Ledamot i styrelsen

                    december 24, 2009 at 14:02 #150149

                    Till er alla som inte använder medlemskortet!! kan jag upplysa om att det bla behövs för att komma in på svenska saabklubbens årsmöte, där dom stora frågorna disskuteras.

                    Ang medlemsskap så vet jag inte hur andra medlemmar funkar men jag personligen försöker tala gott om klubben när jag är ute på allmänna träffar och därigenom värva nya medlemmar.

                    Senast förra veckan vart jag kontaktad av en “historiskrallyförare i saab V4” som ville bli medlem men meddelade mej att han nu gav upp efter ett antal försök och i stället gick med i den lokala rallyklubben. MYCKET TRÅKIGT att höra.

                    Nej ta fram medlemskortet nu och åk på årsmötet alla, så att vi kan få orning på alla dessa detaljer annars tror jag medlemsantalet till och kommer att minska vilket skulle vara fantastisk tråkigt.

                      december 24, 2009 at 17:24 #150154

                      Volvolösningen har existerat som ett diskussionsunderlag avseende samarbete Saabklubbarna emellan. Antagligen har det kommit bort bland överlämningarna.

                      Övrig inlägg och påhopp avstår jag från att kommentera just nu. Men det är ett lågvattenmärke att hänga ut enskilda styrelsemedlemmar som gjort så mycket för klubben under så många år. Men uppenbarligen är det numera OK så länge man slipper säga det direkt mellan fyra ögon.

                      Trots allt, GOD JUL!

                        december 24, 2009 at 18:28 #150157

                        Precis som Per-Erik skriver, så var inte mina inlägg till för att få någon avsatt, utan att identifiera problemen. 24 år av ideellt arbete förtjänar en mycket stor eloge! Jag kommer att betala in mina 300kr och försöka ta mig till årsmötet, om studierna tillåter det. Sen får man se vad det leder till. Det finns mycket att göra i klubben, den saken är klar.

                        God Jul på er! 🙂

                          december 24, 2009 at 21:49 #150160
                          Dicst wrote:

                          6. Några andra frågeställningar och synpunkter som oväntat dök upp i tråden från Hotrodder:
                          Intressanta synpunkter, men varför vänta ett halvår med att sitta och suga på dem innan de kommer fram? Är det verkligen konstruktiv feedback till oss som jobbar med sakfrågan om det kommer så långt efteråt? Från styrelsens håll så var det en person som hade uppdraget att organisera vår del i den mellan klubbarna gemensamma träffen, vilket jag tyckte att han lyckades utmärkt med under de förhållanden som rådde då (jag syftar till träffvärdens, alltså Saabmuseets, situation).
                          Tråkigt att vi missade ytterligare uppskattning av Er insats, men jag vet också att hela husbilsprojektet har varit en surkart för klubben sedan något år tillbaka då vi hade en annan ordförande. Hoppas nu att vi är förbi den saken och att vi kan se framåt istället. Hela nuvarande styrelsen är mig veterligen pro-husbil.

                          /Dick
                          Ledamot i styrelsen

                          Oväntat kanske för en del här på forumet men jag har disskuterat precis vad jag skrev för ett antal personer både under vår turne och även efteråt. Sen om detta lyfts fram till styrelsen i SSK eller inte går inte att svara på. För oss inom Saab 92h är det då ingen nyhet och flera av oss är ju även medlemmar i SSK. Jag vill absolut inte göra någon surdeg av det som varit i frågan om tidigare ordföranden angående husbil osv. Det har vi väl förhoppningsvis lämnat bakom.

                          Jag vet att han som roddade ihop det här med bägge husbilarna i Trollhättan drog ett jättelass och den personens insats är till 110% belåtenhet från oss i saab 92h. Däremot så var det rätt förvånande att han helt ensam fick dra runt detta. Jag är även tämligen rätt säker på att frågan lyftes tillsammans med dej runt bordet bak i Storebror senare på lördagskvällen.

                          Vi är ju överens om att en del saker fungerar mindre bra i klubben, det är ju den här tråden ett lysande exempel på och jag tycker det är bra att en rejäl disskution nu kommit upp till ytan. Hoppas även att tråden kan hållas fri från direkta påhopp och personangrepp.

                          En sak är ju tämligen helt klar och det är att komunikationerna mellan SSK och övriga helt klart suger skit. Det är mycket förvånande att läsa det tydligen varit så under många år, men samtidigt ger det ju egentligen en solklar förklaring på mitt inlägg längre upp i tråden.

                          VARFÖR i hela fridens namn har man inte gjort något åt problemet med melj osv? Det är ju fan i mej ren skandal! Dessutom fick vi nu alla ett kvitto på problemet med att bland annat bli medlem har funnits under ett antal år.

                            december 24, 2009 at 22:45 #150162

                            Hotrodder, du skriver något om hoppande pekare? Du får gärna skicka ett pm eller liknande och förklara närmare. Vi försöker samla de problem som dyker upp för att lösa dem. Vissa problem med forumet beror på att vi arbetar med ubbthreads – ett bra alternativ när forumet startade, inte ett lika bra alternativ idag. Varför har vi inte bytt? Vi vill inte tappa alla användare och all info.

                            Vad gäller mailadresserna kan jag inte ge ett svar, det gör Patrik bättre. Som försvar till “skandalen” kan dock bland endel annat ges att vi har haft stora problem med den gamla servervärden för sidan, det är svårt att ta kontroll över data när man inte får kontakt med ägarna till servrar och system……… Det tog otroligt långt tid och en massa kämpande från Patriks sida innan vi ens kunde uppdatera nåt.

                              december 24, 2009 at 23:03 #150163

                              håller med dig i mångt och mycket, men det jag handlat hos Speedparts har varit bra och till bra pris1

                                december 25, 2009 at 16:47 #150179

                                Jag har fler hobbies än Saab och kan berätta att styrelsen i dom andra klubbarna jobbar också för brinnande livet med att hitta på evenemang, jippon, mässor o.s.v
                                Märkligt nog så är det oftast personer från styrelsen som får jobba av totalt 175 medlemmar i ena exemplet.
                                Det är en oerhört otacksam uppgift idag ( och ett tag tillbaka ) att sitta i en styrelse, alla andra förväntar sig att allt ska fungera och det ska hittas på en massa men ingen har tid att ställa upp.
                                Finns orsaker till detta också, hårdare krav från arbetsgivarna och i dagsläget så är det bara “att gilla läget” eller säga upp sig.
                                Finns massor av fler orsaker men innan man “hänger” någon annan så ska man nog fråga sig vad man själv har ställt upp och bidragit med.
                                Tänker inte på någon speciell utam mer generellt i föreningsSverige.
                                Är med i ytterliga fler föreningar och läget är precis likadant där tyvärr.
                                I mitt fall så brukar jag faktiskt ta upp Saabklubben som exempel på hur det ska vara när det fungerar för dom föreningar som har det ännu tuffare.
                                Kan man själv inte bidra med något så tycker jag personligen att då får man ha tålamod och förlita sig på dom “folkvalda”.
                                Att man ska kunna diskutera med “högt i tak” är viktigt men det är hårfint ibland mellan rent skitsnack och konstruktiv kritik.

                                  december 25, 2009 at 19:54 #150184

                                  Ett litet klargörande: Mats C hade meddelat sin avgång långt innan denna tråd skapades. Jag tycker vi kan passa på tilfället att visa uppskattning för allt han har gjort för klubben.

                                  I övrigt har Emil svarat på det mesta som kan sägas vad gäller hemsida/mail. Epostadresserna har krånglat, och jag har lagt ett antal timmar för att lösa det. Problemet ligger i att .com-adressen kontrolleras av ett amerikanskt företag. När man (som vi har gjort) byter server (vilket var ett sätt att få ned kostnaderna för IT-lösningarna) så behöver webbadressen pekas om till den nya servern. Detta kan bara göras av den som kontrollerar adressen, alltså det amerikanska företaget.

                                  Problemet är att vårt konto hos detta företag är registrerat för många år sedan, och vid registreringen användes en epostadress som inte längre är aktiv. Jag kan alltså inte logga in till vårt konto och peka om adressen, utan måste istället få företaget att ändra vår epostadress. Detta omges av stränga säkerhetsregler, vilket det måste vara för att vem som helst inte ska kunna flytta om adressen. Det skulle ju kunna bli lite dumt om jag tex kunde lura mig till kontrollen över tex regeringen.se och peka om den till saabklubben.se 🙂

                                  För att jag ska kunna visa att jag verkligen representerar klubben måste jag faxa över ett dokument till USA med ett antal uppgifter, underskrifter med mera. Dessutom skriver de följande:

                                  “If you do not have company letterhead, please fax us a copy of your
                                  business license.
                                  NOTE: If the address on your letterhead or business license is different
                                  than the address listed above, please supply a utility bill that matches
                                  the company name and address, as shown on your letterhead or business
                                  license.”

                                  Något brevpapper har vi inte, dessutom är kontot registrerat på Svenska Saabregistret. Vad en “business license” är har jag försökt reda ut, de accepterar inte de papper jag skickat över från Skatteverket trots att jag förklarat att det är ett papper som visar att vi är registrerade hos myndigheterna. Sista chansen är “utility bill”, vilket ska vara en elräkning eller liknande. Men vi har ju ingen lokal, och alltså inget sånt. Jag har även skickat över en räkning från vårt förra webbhotell, men får då svaret att det saknas en utility bill, ett letterhead eller business license. Jag har skickat två fax, kanske 10 mail och även pratat med dem i telefon en gång utan att lyckas lösa det hela. Slutligen verkade det som de tröttnade på mig, för något svar fick jag inte trots ett seriöst försök att ytterligare en gång förklara.

                                  Detta började jag med i våras, och chansade i höstas på att se om vårt tidigare webbhotell kunde hjälpa oss. De kunde inte göra något åt grundproblemet, men de kunde vidarebefordra trafiken på så sett att .com-adressen ändå fungerar. En nödlösning, men det fungerar.
                                  Nu senast har jag kontaktat IIS som hanterar .se-adresserna, och med hjälp av dem fått en adress till den organisation som har ett övergripande ansvar för .com-adresserna. De kan möjligen hjälpa oss i kontakterna med det amerikanska bolaget, i värsta fall får vi ta det som en juridisk tvist om namnet eller så vänta till att registreringen går ut år 2012.

                                  Ytterligare en anledning till att mail inte verkar komma fram är att många med saabklubben-adresser får väldigt mycket spam. Detta är inte helt enkelt att lösa då det inte finns något spamfilter som är 100-procentigt. Det må väl vara hänt att något spam slinker igenom, problemet är att viktiga mail kan sorteras som skräp. Alltså kan jag inte lägga ett filter som automatiskt tar bort spam, risken finns då att viktiga mail försvinner.
                                  På senare tid har det kommit in så mycket spam att vår server bitvis går på knäna, något som märks genom att hemsidan/forumet går trögt periodvis.
                                  Det jag ska testa här näst är att anlita en extern leverantör som ska hantera skräpposten. Detta är på gång men går lite segt pga helgerna.

                                Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 81 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.