Mekaniskt stopp Kopplingspedal

Forum Modellspecifika forum Sonett Mekaniskt stopp Kopplingspedal

Detta ämne innehåller 3 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-01-31 07:29.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #439296

    mse
    Deltagare

    Hej!
    Jag köpte min Sonett 3 -71 i somras med ett problem att gaffeln tagit i tryckplattan vid frikoppling.
    Nu har jag bytt lameller och tryckplatta samt lager.
    Igår när jag testade att dra runt startmotorn med kopplingspedalen i botten tar fortfarande gaffeln i.

    Felsökning gav att slavcylindern vid jämförelse med en annan som jag hade liggande, saknade en låsring i slutet som fungerar som mekaniskt stopp för själva kolven i slavcylindern.

    När jag monterat dit en sådan så går alltså inte gaffeln i tryckplattan längre och bilen frikopplar fint. Allt justerat enligt bok.

    Det jag undrar är nu, ska det vara så att pedalen stannar en bit från golvet med ett väldigt distinkt stopp i form av denna låsring?
    Eller ska pedalen kunna gå hela vägen till mattan?

    Som det är nu så känns det som att om man trampar för hårt kommer denna låsring att glida ur sitt fäste och gaffeln fara in i tryckplattan igen.

    Tacksam för svar!

    #440274

    sonettlll
    Deltagare

    Du skriver att allt är justerat efter bok, så jag antar att du har ett glapp— spel mellan kopplingsarmen och slavcylindern när pedalen är obelastad.
    Det borde inte finnas så mycket olja i huvudcylindern att slavcylindern kan gå för långt. Gaffeln ska aldrig ta i tryckplattan.
    I ditt fall tyder det på att slaven startar för långt ut.
    Nya lamellen och tryckplattan är för tjocka tillsammans, då trycks kopplingsarmarna och urtrampningslagret fram för långt.
    Lösning: lägg shimsbrickor mellan svänghjul och tryckplatta, så flyttas armarna och lagret bakåt, med rätt spel trycks slavcylindern in längre och ska inte kunna bottna.
    Problem och shimsning av nya kopplingar har det skrivits om förr i detta forum. Lycka till. Mats

    #440276

    mse
    Deltagare

    Tack för info.
    Det löste sig dock på annat sätt, rätt eller fel..
    Jag har ökat spelet lite samt lagt en bricka mellan slavcylindern och fästet (så cylindern kommer lite längre fram mot kopplingen) och nu har jag full kopplingsväg utan att kolven tar i låsringen i cylindern. Funkar det inte ska jag göra som du föreslår.
    Tack,
    Mvh Mats

    #440289

    Morten S.
    Moderator

    Jeg har også vært foretatt samme løsning med brikke ved festet til slavesylinderen, og det fungerte i mange år.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng