Metallernas kemi.

Forum / Övrigt / Off Topic / Metallernas kemi.

Visar 2 inlägg - 16 till 17 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 16, 2006 kl. 14:04 #93148

      Jag smörjde gängorna på P-ändarna med aluminiumpasta en gång som orfaren yngling, dessa fastnade så bedrövligt så att de sedan inte gick att få lös. Den koniska tappen bara snurrade så det blev till att kapa med rondellen.
      Konstigt nog så har jag blästrat stenskott med aluminiumsilikat och det har gått utmärkt och stått sig bra. Aluminiumsilikatet kanske är kemiskt stabilare men jag tycker att när man bombarderar en järnyta med detta så borde det bli en hinna kvar. Den kanske oxiderar och bildar ett skydd eller nåt. Isåfall är det ju fatalt att zinkgrunda och på så sätt blanda in ytterligare en metall.

        mars 17, 2006 kl. 07:26 #93149

        Det sker nog ingen kemisk reaktion alls vid blästring utan enbart en mekaniskt avlägsning av den dåliga metallytan tills man kommer ned till ”friskt” järn. Aluminiumsilikat är ett stabilt ämne och reagerar inte gärna elektrokemiskt.

      Visar 2 inlägg - 16 till 17 (av 17 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.