Mexico fästen,,,

Forum Övrigt SSR Mexico fästen,,,

  • Detta ämne har 11 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2001-05-22 21:19 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11301
    cjm
    Deltagare

    Jag undrar om det är någon som vet vilka ”gummikuddar” ( motorfästen ) som användes till Mexico-fästena.
    Finns dom att köpa någonstans ?


    #79213
    pal fjeldberg
    Deltagare

    Hei,

    jeg har sett at i de fleste biler sitter det store fester med stor diameter. De må gjerne kappes litt på en side for å plass innmed innerskjermene. Er de fra Volvo tro??

    Jeg gikk til en velsortert industri-leverandør (Eiva) og kjøpte gummiputer beregnet på industrimaskiner. De finns i alle tenkbare størrelser. Både diameter, lengde og bult-tjokklek kan varieres. Kjøpte 40 mm tykke, 40 mm i dia med M10 bult. Fungerte perfekt i de 2 årene jeg hadde dem på. Ingen tegn til at de skulle være for svake. Kostet ca. 30,- pr. stk.

    Lykke til!!

    Hvis det skulle være at du ikke får tak på så kanskje jeg kan være til hjelp. Kanskje det er flere som søker anvendbare fester??

    #79214
    ulf
    Deltagare

    Om inte jag minns fel använde vi Volvo växellådsfäste. Det som sitter i bakkant på lådan. Finns i två varianter. En med bulten i centrum av kudden och en med excentriskt placerad bult.

    /Ulf

    #79215
    cjm
    Deltagare

    Tack för tipsen,,,, tror jag förstår hur det skall monteras nu. ( Jag trodde att det var ett specialfäste då jag har tre hål i durken, men nu förstår jag att två av dessa är för att montera bussningshållarna för krängningshämaren).
    Jag skall se om jag kan få tag på två Volvo eller 30 x 30 kuddar i morgon.

    Nu undrar jag om någon känner till om det är nödvändigt att borra upp ett hål ( längst ner på lådan ) då Mexico fästena har hål som troligen skall passa i lådan ( men som inte finns ).
    Måste vara ett he….te att få dit de skruvarna i så fall.
    Känner någon till detta ?


    #79216
    pal fjeldberg
    Deltagare

    De festene jeg hadde passet rett på. På høyre siden var de festet med samme bult som holder växellåda og motor sammen. På venstre side var de skrudd til motorblokken med 2 stk M13(?) til blokken. Rett i framkant av der växellåda ansluter mot motoren.

    Skjønte du den??

    #79217
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Det stämmer nog att man fick borra hål i kopplingskåpan (på undersidan) för de undre fästpunkterna. Enklast är det att montera fästena i lådan innan du monterar i motor med växellåda. Det hela blir en mycket stabil motorupphängning.

    #79218
    cjm
    Deltagare

    Pål/Bengt tack för era råd.
    Jag har monterat in våxellådan ( 6:35 SpII ) och det gick fint. Jag var på Mekonomen och köpte två växellådsfästen till en Volvo ( 40X40 ) passar jättebra och spänner upp lite gran också som dom ska antar jag.
    Men vem kom på den ljusa iden att ha en bult till startmotorn mitt under motorn ,,,,, idiotiskt.
    Men hur som hälst nu sitter växellådan där med Mexicofästen och motorn ( 1815cc dubbelblås ) på plats.
    Får jag tid och ork så skall jag montera ljudämpare och förgasare i morgon.
    Tack för hjälpen.


    #79219
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Ta och kapa till en motorkudde och skruva i som stöd under växellådan också så får inte bakre växellådsfästet så mycket stryk. (Kanske så dags att skriva det nu när grejorna är monterade) Lycka till med dubbelblåsaren. Nästan så man måste ut i garaget och skrämma liv i den gamle röde!

    #79220
    cjm
    Deltagare

    Kul att du skriver det…..
    Jag sågade faktiskt av en gamal motorkudde och satta under växel lådan som stöd.
    Då var det inte helt fel i all fall…


    #79221
    jakob a
    Deltagare

    En gammal rallyräv sa att dom brukade använda hockeypuckar till mexicofästena, med en rejäl bult rakt igenom.
    Fast med en bult rakt igenom missar man ju en del av poängen med gummibussning…

    #79222
    cjm
    Deltagare

    Kul…
    Hoppas det inte blir stjälvmål nu bara,,,,
    Jag har fästena på plats, tyvärr så drog jag både motorfästena och ”puckarna”….
    Det skall man inte gjöra förren man satt förtsta avgasröret på plats från toppen ner till Y-röret. För det går inte att få dit detta på höger sida om man inte lyfter motorn så mycket det går utan att ta bort muttrarna i motor/Mexico fästen har jag lärt mig nu…..Phuuuuu.
    Men det ser riktigt bra ut med Mexico-fästena och (Volvo växel-lådsfästen ). Spänner så där lagom tycker jag det ser ut som.


    #79223
    jakob a
    Deltagare

    Jag har iaf inte släppt in några självmål hitills… 😛

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng