Min 900:a dricker som en kalv!

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Min 900:a dricker som en kalv!

• Författare

Har mer och mer börjat fundera över vart all bensin tar vägen i min saab 900 GL -84. Drar ungefär 1,5 Liter milen. Ska väl dra 0,8 någonting som kompisens 99 från -82? Bilen har gått snart 22000 mil och varit dåligt skött av tanten som hadde den innan mig! Kanske det kan spela in? Någon som känner igen problemet? Mycket tacksam över förslag på åtgärd!

maj 10, 2009 kl. 21:37 #139871

Givetvis kan tidigare skötsel spela in. Men börja med att byta olja, oljefilter, luftfilter, tänddelar inklsive tändkablar och stift. Satsa på bra grejer, inget biltema, iaf inte vad gäller olja och oljefilter.

Andra tips kan vara kontrollera lufttrycket i däcken, kör själv med 2.5 bar i min 99a!

Annars återstår nog bara en översyn av förgasaren.

Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
        Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
        Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
        Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
        Saab 900i ´88 "Prins Charles"
        Saab 9-3 SC, 2.0t ´09

Skämsbil:
        Renault Zoe ´22

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

maj 11, 2009 kl. 04:59 #139872

kollat nålen i föragasaren, har du förgasarolja på den?

anars rör sig inte nålen som den ska dvs ökad förbrukning.

Justerade min & den drack mindre soppa efter det.

Bytte förvisso tändkablar & stift också.

maj 11, 2009 kl. 07:41 #139878

viktigt att köra med rätt stift även, har bara dåliga erfarenheter av allt annat än NGK…

så NGK BP6ES är det enda jag kör med… troligtvis har du något problem med luft eller förgasare, d.v.s. tätt luftfilter, eller som eliasson skriver, förgasarolja, denna gör ju att kolven inte brakar rakt upp vid minsta gaspådrag, utan försiktigt glider upp, (dämpkolv + dämpolja) sen har du ju även det klassiska membranet som kan spöka otroligt mycket vid minsta lilla spricka. eller tjuvluft, bara att felsöka, 1,5 liter är lite mycket det, räkna på 1,0 liter blandad istället, då får den rätt mängd går det för torrt är det inte bra det heller…

lycka till

maj 11, 2009 kl. 11:07 #139889

Grundregel vid ekonomitrim är att ha så hög tändning som möjligt UTAN spikningar; DÄR går motorn billigast. Och gärna så mycket luft i hjulen du kan, själv kör jag tryck långt över det som nämns här. Glömmer du blyfoten hemma kan du köra relativt soppasnålt med en gammal Saab!

Lycka till!

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

maj 11, 2009 kl. 15:56 #139896

Tack för tippsen, ska väl börja med att byta olja, fillter och stifft som var ett år sedan jag bytte nu och så byter jag väl tändkablar, kondensator, rotor och fördelarlock och så lufftfiltret förståss! Så får jag väl göra en ordentlig koll på förgasaren med. Hoppas det hjälper!

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.