Min 900i startar inte
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Min 900i startar inte
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Min 900i startar inte
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
För fem år sedan, när motorn inte startade, fick jag rådet på det här forumet att byta tändmodul och samtidigt byta tändstiften. Sedan fungerade det igen. Nu har jag exakt samma problem igen. Motorn har svårt att starta. Misständer för att sedan när den blir för sur vägra starta helt. Kan jag fått samma problem igen? Hur länge fungerar en tändmodul egentligen?
Till historien hör att bilen körs på en ö i stockholms skärgård så ingen mek i närheten. Den körs cirka 60 mil om året vilket ingen bil brukar tycka om tror jag. Det är en 900i från 1987.
SAAB 900i från 1987
Har ägt:
SAAB 900 från 1985
SAAB 600
SAAB 96 från 1961december 4, 2022 at 08:35 #499245Monterades en ny eller begagnad tändmodul år 2017? Om symptomen är desamma är det troligt att det är samma fel.
Jag förmodar att artikel numret står på tändmodulen men nu är jag inte i närheten av bilen. Kommer inte dit förrens i början av januari nästa år. Finns det något annat sätt att hitta numret? Är väl samma på alla 87’or.
SAAB 900i från 1987
Har ägt:
SAAB 900 från 1985
SAAB 600
SAAB 96 från 1961Sedan är ju tändmodulen som sitter på den jag köpte på mekonomen för fem år sedan. Förmodar dom inte har samma artikelnummer som orginal. Köper gärna din tändmodul Niklas bara vi vet vilken jag ska ha.
SAAB 900i från 1987
Har ägt:
SAAB 900 från 1985
SAAB 600
SAAB 96 från 1961december 6, 2022 at 01:07 #499323900i med Bosch K-jetronic insprutning?
Kan nästan lova att felet inte ligger i den tändmodul du bytte då för 5 år sedan och knappt gått något i fråga om driftstid/mil.Men börja en basic sökning;
1) fördelarlock, byt eller åtminstone blås rent det med tryckluft och putsa dess kontaktytor.
2) rotor; byt ut. Kan bli kortslutning i dem invändigt.
3) Blås även rent tändspolens högspänningsuttag med tryckluft.
4) Kolla huvudtändkabelns skick och funktion, alltså den som går mellan tändspole och fördelarlock.5) (snarare 1A, men antar att du gjort rätt här…) du kör väl med rätt tändstift? Helst och
optimalt är NGK BP 6E. Även andra fungerar ex vis Beru. Men kolla så det verkligen blir rätt variant
genom tabell, använd nämnda NGK-stift vid sökning av motsvarighet. Glöm allt som heter Bosch stift, de har säkert sina förtjänster i andra motorer, men inte i Saabar! Skillnaden mellan dessa och NGK är mer än märkbar,6) testa med annan tändmodul (Niklas har ju en). Det förekommer fel på även på dem som använts väldigt lite, men det är sällsynt. Även om detta inte visar sig vara felet, är det inga bortkastade pengar. Det är aldrig fel att ha en extra i handskfacket i fall att…
Om inget av ovanstående hjälper, återkom här så letar vi vidare!/ Matte R
december 6, 2022 at 11:20 #499324Jag har haft ett liknande problem. En undersökning med alla fyra tändstiften på motorblocket visade mycket svaga gnistor. Det som hjälpte var att byta tändspole och kablar, inte tändmodulen, inte tändstifter. Håller annars med matthias r.
december 6, 2022 at 17:57 #499328Hej.Gamla bilar med K-jetronic som körs lite har också en tendens att kunna få kärvande mängdmätare. Skadar inte att kontrollera att hävarmen stänger respektive kan röra sig obehindrat. Lycka till
Anonymdecember 6, 2022 at 19:42 #499331Luftfilter på dessa är inte det roligaste att byta…..
Har varit med om 2 bilar där filter varit så pass “igensatt” –
att motor har hunnit “sura” ner sig i samband med sk kallstart…. 🙄Annars kan jag hålla med om saken med svag gnista och byte av tändspole 👍
Har varit ute till bilen och fotat tändmodulen. Se bifogad bild. Säger numret er någonting? Köpt på mekonomen för fem år sedan.
Borde inte den här passa: https://saabklubben-reservdelar.se/900-79-94/elsystem/tandingssytem/effektsteg-nt/
Håller med om att det kunde vara tändspolen också. Tänkte jag skulle köpa en ny sådan också men hittar ingen på SAAB klubbens reserdelsförsäljning. Var kan man köpa en sådan?
Tänkte jag skulle köpa de nödvändiga delar jag behöver och sedan åka ut nästa år och försöka fixa bilen. Lite kallt att stå utomhus och meka bara.
SAAB 900i från 1987
Har ägt:
SAAB 900 från 1985
SAAB 600
SAAB 96 från 1961Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.