Min SAAB 93B
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Min SAAB 93B
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Min SAAB 93B
- Detta ämne har 54 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2014-03-06 17:55 av
Andreas Hermansson.
-
FörfattareInlägg
-
augusti 15, 2013 at 09:11 #7942
Här börjar historien om en bil som stått sedan 1964 …
Året var 1993 då min vän tyckte det var dax att jag skaffade en bil att skruva på ( man hade ju lämnat moppetiden bakom sig). På den tiden jobbade jag nära mitt dåvarande jobb så jag hade inte något större behov av bil som ensamstående ungkarl. Tja vad ska man skruva på då tänkte jag – Leif en SAAB tvåtaktare passar bra i vårt garage som du kan hyra in dig i! Till historien hör att han själv är citroen fantast det bör man väl vara då man reggat in en Padda som man kör taxi med och farit ner till Franrike för att importera Citroen:s ENDA modell med Wankelmotor!? Sagt och gjort för att undvika rosthögar annonserade vi tidningar i Norrland – han var inte sen att även försöka få en ytterliggare bil. Efter någon vecka ringde telefon att en SAAB tvåtakt fanns till salu i Kiruna årsmodell 1964( mycket fin på bild). Hyrde släpvagn och for padda upp till Kiruna från Sundsvall (864,7 km enkel resa)- Kom upp till Kiruna på kvällen lyfte på mattorna på SAAB:en och såg asfalten under (dvs rosthög). Det var bara att vända och bila hem igen till Sundsvall – var ganska trött när man väl var hemma igen.Veckorna gick och nytt samtal där jag erbjöds en V4(besiktad) samt en SAAB 93 B årsmodell 1959. Körde V4 och lastade upp tvåtaktaren på släpvagnen och for hem! Året var 1994! Garaget som jag fick hyra in mig hos min polare visade sig ligga så långt bort så man var less innan man kom fram (vissa kallar det avstannat projekt).
1997 köptes villa med STORT garage Tvåtaktaren ställdes in i detsamma nu skulle det börja skruvas! Dock var villan från 1936 och året därpå fick vi vår son (vissa kallar det avstannat projekt). V4 byttes ut mot en Audi 100 2,3 E( bra bilar) då jag har hört så många som ångrat att de gjorde av med sin första bil så bestämde jag att behålla V4:an(bla min fabror som köpte en PV Sport någon gång på 60-talet som han sålde mot något annat).Åren gick sonen blev 13 år och vi var tillsammans nere i källaren(garaget) och han frågade sin far! Är det inte dax att börja renovera klenoden(SAAB 93 B)? Det börjar likna lite ”arga snickaren” över det där projektet och här börjar tråden ….,. :CH senaste två vintrarna har renovering pågått bilder inkommer inom kort …..
augusti 15, 2013 at 09:20 #58514En första bild! Notera rutan är paj ( den kan bli så när man delar garage med de som skruvar Citroen?)
augusti 15, 2013 at 10:00 #58523Spännande!!
Den ser kanon ut! Följer med spänning vad du har gjort med projektet.
För min del ser det ut som att du behöver byta framruta och tvätta av resten av bilen. Sedan är allt klart…
Men jag kanske har fel, har hänt nå´n gång tidigare. Väntar på fler bilder.JP
augusti 15, 2013 at 10:56 #58528Var tvungen att fixa till garaget också – bättre belysning och färg på väggarna …..
augusti 15, 2013 at 10:59 #58529Bilen upp på pallbockar – skärmar av – Kofångare kluven då bonden hade knuffat till den med traktorn – söker en sådan till ett ”great price”
augusti 15, 2013 at 16:04 #58539Då var det här med bilens ursprung? Finns varken plåtar(nummer) från nya eller gamla bilregistret. Googlade och såg man skulle skicka in ett brev till transportstyrelsen. Skrev ihop ett brev bifogade motornr och chassinr- efter någon vecka kom brevet ” men lilla gubbe vad håller du på med skärpning!?” (kanske inte exakt men något ditåt). ”Jag gör sällan fel men det händer” i detta fall hade jag tydligen gjort ETT FEL.
Någonstans i det finstilta blev jag anmodan att kontakta länsarkivet vilket jag sedan gjorde. Bilen har tydligen ej varit i bruk sedan 1964 på mätaren står det att läsa 3000 – kan det stämma att man körde ca 500 mil/år på denna tid? Hur som haver har jag nu papper för att gå vidare till en så kallad ursprungsbesiktning siktar på att köra ner till bilprovningen till hösten( tur vi har lång sommar i Sverige). Mer bilder inom kort …….augusti 15, 2013 at 16:18 #58540@Life Nelsson wrote:
Under behandling
det var Sonen som grejade detta!
Det er bra :AP
Få de med i hobbyen så tidlig som mulig.det var Sonen som grejade detta!
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidaugusti 16, 2013 at 16:42 #58569Tyvärr har sett på Top Gear!? Enligt de ska man ha ägt/kört en hundkoja
Men som sagt det är en bil det också ….augusti 16, 2013 at 17:12 #58570Som sagt det är ju alltid bra att provstarta en inköpt bil – grabbarna brus
Hade fullt upp med sina Citroën:er gasklockor och allt vad det nu heter på dessa
Franska bilar. Lyckas via en bekant få reda på en kille som tydligen monterat in en Saab tvåtaktsmotor i en snöskoter!? Då jag själv gick bet ringde jag denna kille, behöver lite hjälp har du tid? Självklart blev svaret! På resan ut till garaget sa han att hade hade en precis likadan, han hade sett en annons om det fanns ”flickfångar dörrar till salu” mannen i fråga köpte hela skogsvraket( dock hade den fina dörrar). Idag kör han denna bil och mig hjälpte han få igång min klenod( dålig kondensator mätte han fram).
Om någon läser detta från styrelse i Saabklubben- visst bör en sådan snubbe bli invald som hedersmedlem? Eller är det fler ute i landet som kör snöskoter med en 850cc Saab motor? 😀augusti 16, 2013 at 17:25 #58571Jag brukar hålla det jag lovar här kommer lite fler bilder ….
:wrench
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.