Mjuk 1815-motor?

Forum Övrigt SSR Mjuk 1815-motor?

Detta ämne innehåller 13 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-09-22 08:51.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare

mats a
    Deltagare

Låt mig spekulera.

Hur blir karaktären på en V4 borrad till 93 mm men med en mjuk kam, dvs tex 7,2 och snålt portade toppar, tex 37/42-ventiler?

Går det att bygga en V4 med stor volym och vrid istf varv? Hur?

Grejen är att jag sitter med fel kombination av grejer till en trimmad V4-motor. 17M-vev, std 17-kolvar eller 93 mm-kolvar, 7,2-kam, weber 32/36 alt 36/36, portade toppar med 37/42-ventiler, 20M-fjädrar etc.

andypeak
    Deltagare

Hej svar enligt nedan:
    Hur blir karaktären på en V4 borrad till 93 mm men med en mjuk kam, dvs tex 7,2 och snålt portade toppar, tex 37/42-ventiler?

Svar: Det kommer att funka alldeles ypperligt.Det var en sån maskin jag hade i min Sonett innan jag byggde om med turbo och andra toppar med större förbränningsrum för att sänka kompet. Karaktären blir en väldigt snäll och lättkörd motor med bra vrid i botten som inte lönar sig att varva över 6000rpm.

Går det att bygga en V4 med stor volym och vrid istf varv? Hur?

Svar: Det går att stroka V4-veven 5mm till 72mm, i kombination med 94mm borr blir det väldigt nära en 2liters-maskin (1993ccm,om jag nu räknade rätt). Då behöver du dock andra stakar.

Grejen är att jag sitter med fel kombination av grejer till en trimmad V4-motor. 17M-vev, std 17-kolvar eller 93 mm-kolvar, 7,2-kam, weber 32/36 alt 36/36, portade toppar med 37/42-ventiler, 20M-fjädrar etc.

Svar: Det känns som att du har bra grejor liggande! Låt mig då föreslå följande.
    Använd 17M-veven. Borra 94mm, använd 7.2-kammen och Weber 36DCD samt de portade topparna.

mats a
    Deltagare

Tack för besked, då var jag inte alldeles illa ute. Men 94 mm?! 😮 Jag hade en sådan motor i rallybilen en säsong. Strokad till 48 mm (fy skäms, jag vet…) 7,6-kam aluvippbryggor, dubbelblås, rubbet. Motorn var ett monster och framför allt gick den varm på långsträckor! Den vita bilen var alltsom oftast blåstrimmig av glykol och kylvattendoften låg tung där jag passerat. Och det hysteriska bölandet var olikt allt annat jag hört/kört. Ett dånande morr, inte alls det vassa surrandet från mindre V4:or. Men det är väl annat att pina en sådan spis runt i skogen i 6000 rpm jämfört att gliiida längs krokiga skånevägar.

Nå, vi stannar nog vid 93 mm eftersom det är sådana jag har. Tack! :applause:

fuling
    Deltagare

Vättiga kolvar finns i 92 e 94mm.

mats a
    Deltagare

Dalhems erbjuder 94-kolvar, dels med 39,6 mm komphöjd och dels 34,5 mm. 17M-kolven håller ju 40,6 så höjden är ju OK.

Ni med räknesticka istf tumme mitt i handen, vad gör detta för skillnad? Volymen ökar förstår jag men vad förändras i övrigt? Vridet?

stefan
    Deltagare

generellt kan man ju säga att ju mer kubik du har ju mer vrid får du och parar du detta med en relativt mild kamaxel och förgasare så får man ju de där maskinerna med ork i och som är behagliga att åka med till vardags. En maskin med mindre kubik och vassare kam/förgasare blir varvvilligare på bekostnad av bottenvrid.

mats a
    Deltagare

Tack för det. Men hur gör man med kolvbult? Det här luktar diameter i tum. Jag kan inte få fram ett mått på std-bulten för att skaffa motsvarande till mahle-kolven. Eller fungerar std?

stefan
    Deltagare

Köper du ovan nämnda kolvar så får man väl göra om staken har jag för mig?

andypeak
    Deltagare

Med Mahlekolvarna måste originalstakarna moddas till flytande kolvbultsbussning (dia 22mm).

mats a
    Deltagare

Om vi tänker oss att vi har en motor av ovanstående recept, dvs mycket vrid men inga krav på extrema varv, bör/kan/ska man montera ett std svänghjul hellre än ett svarvat? Ett svarvat svänghjul ska ju snabbt komma i varv, därav viktminskningen, eller hur? Men i en ”mjuk” 1850-motor är inte varvvillighet en eftersträvad egenskap, som jag tänker mig. Motverkar eller förstärker ett lättat svänghjul vridet på den motor vi skissar här?

fuling
    Deltagare

citat:
    Motverkar eller förstärker ett lättat svänghjul vridet på den motor vi skissar här?

Varken eller.

Rätt mycket föränklat kan man säga att lätta svänghjulet kan likställas med att lätta bilen.
    Axar bilen bätte? Svar jag
    Har vi ändrat effekten?? SVAR NEJ

Och är inte effketen ändad så är inte vridet häller ändrat pga vridet är en funtion av effekt och varvtal.

mats a
    Deltagare

Hur gör man idag med nyborrade motorer och toppackningen? Gamla block har ju spår för kopparring. I en Opel- eller Volvo-motor har jag hört att man fräser ett spår och lägger i någon form av tråd?

Eller finns det kopparpackningar för V4? En sökning ger ingen träff men jag vet att någon (XP?) pratat om det. Då löser man problemet med bristande täthet hos moddade papptoppackningar med den vikta plåtskoningen, ø90 mm, borttagen. Anyone?

15m rs
    Deltagare

Jeg kjører 1815, 7,2, 42/37, weber 36/36 og kan bare si meg enig i at det er en sprek motor som er snill nok til daglig bruk i trafikken. Ja, jeg vet at forgassere ikke er helt ideell :doh: men det er to stående forgassere på gang :racesmile:

gammsaaben
    Deltagare

Jag fick just hem 0,5 mm topplockspackning i koppar från XP, så det finns. Vet dock inte hur många han har. Den ska klara 94 mm kolvar som den är. Jag betalade i storleksordningen 6-700 kr för den.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng