Modified crankshaft?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Modified crankshaft?

  • Detta ämne har 16 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2014-03-25 14:56 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #8096
    eriks
    Deltagare

    Hej!

    I am wondering about the crankshaft for tuned enginges. I remember that Ström modifies something on the oil-channels on the crank-shaft. But I can’t make up how exactly it was done. Anyone here who knows and can maybe even show it on picture(s)? :race

    Tack!

    Cheers,
    Erik

    #75710
    sabbe
    Deltagare

    The oil channels for the conrod bearings are comming out on opposite sida as on a new standard chrankshaft.
    SAAB drilld a new hole and plugged the original hole.
    Old 1700cc Ford chrankshafts hade the oil channel i right position.
    I am only using these old chrankshafts.

    Best Regards
    Sabbe

    #71771
    eriks
    Deltagare

    Ah, I see. Had something like that in mind but didn’t remember it anymore.

    Do you have pictures of the ”good” ones to show how it should look like?

    Thanks!

    Cheers,
    Erik

    #71772
    eriks
    Deltagare

    One more thing. Is it for both 1700 and 1500cc crankshafts?

    #73128
    fuling
    Deltagare

    Sabbe:
    Är du säker på att de med 1 hål är rätt?
    Jag har en Saab tävlings-vev, den är pluggad i motsatta hål mot de med änkelål.
    Och den stämmer med den lokik vad jag har förstått vad ett glidlager skall ha sin oljepåfylling.

    #72923
    sabbe
    Deltagare

    Om vi tar det på svenska.
    Enligt Växjö Bildelars trimanvisningar är belastningen på vevlagret annorlunda på en trimmad motor
    än på en standard motor. Oljefilmen skyddar bättre om oljan kommer in på det stället som de äldre axlarna hade hålet.
    SAAB:s tävlingsavdelning hade inga gamla axlar att tillgå så de borrade om nya axlar och pluggade det gamla hålet.
    Detta borde ge en svagare axel än den gamla men jag har för mig att det var bättre stålkvalitet i tävlingsaxlarna
    vilket kompenserade för det bortborrade materialet.
    Tror att oljehålet skall komma ut på 4:e vevtappen mitt för 2 små utstickande klackar.
    Mina lösa vevaxlar ligger långt bort så jag kan inte fota dem nu.

    Sabbe

    #72855
    fuling
    Deltagare

    Ny axlar har 2 hål std, var av ett pluggas.
    Oljepåfyllingen av ett glidlager skall vara där lagert har minst belasting.
    Var maxbelasting ligger är oavsätt om motorn är trimmad eller ej.
    Om jag nu inte tänkt fel så är det motsats sida vad de gamla vevarna har sitt hål.
    Allså presis som saab pluggade vevarna.

    #72584
    hubbe
    Deltagare

    Hej,

    Ford rationaleserad i 70-talet borrning av vevaxler. 1500 och 1700 vevar borrades på samma borrmaskin. Med samma borrdjup borrades 1700 vevaxeln i genom för att komma till 1500 vevaxeln. Till skillnad från en trimmade motor funkar 1700 veven bra på en standard motor.
    Saab tävlingsverkstan konstaterade att oljetrycket på den obelastade sidan försvann. Hålet på obelastad sidan blev pluggad och problemet var löst.

    Hubbe

    #71222
    fuling
    Deltagare

    Hålet på obelastad sidan blev pluggad och problemet var löst.

    Nej, hålet på den belastede sidan vart pluggat.

    #173117
    hubbe
    Deltagare

    @fuling wrote:

    Hålet på obelastad sidan blev pluggad och problemet var löst.

    Nej, hålet på den belastede sidan vart pluggat.

    Fuling:

    Jag har granskat Saab Tävlingsavd. uttalande:
    Jag skissad en vevtapp på övre dödläge, så är den öppna oljeborrning inom tryckområdet i smörjnings fördelningskurvan, och den stängda oljeborrning utanför tryckområdet. Vad är fel i med det jag har skrivet?

    #173119
    stefan
    Deltagare

    sen kan man ju fråga sig om det har nån betydelse överhuvudtaget eftersom trycket spelar väldigt liten roll för oljefilmens uppbyggnad. Jämför detta med äldre motorer som har stänksmörjning eller bara smörjkoppar som fylls på. Det fungerar det också så länge det finns olja.
    Det är oljans och ytornas rörelse som skapar bärighet i oljan.

    #61729
    hubbe
    Deltagare

    Stefan:

    Som du skriver, fungerar smörjning på detta sätt på äldre motorer med låga varv. Men här diskuterar vi vevaxlar till en högtrimmat motor.
    De vevstakslager susar med hög hastighet runt vevaxelns centrum, och den stora centrifugalkraften kastar oljan ur vevstakslagre.
    Saab hade konstaterat, att på en trimmat motor försvann på den obelastade sida av vevstakslager för mycket olja och tryck. Därför pluggade Saab dessa hål.

    #173121
    stefan
    Deltagare

    jo jag vet att det handlar om trimmade motorer men detta med oljekanalerna var ju ett kärt diskussionsämne på 70-80 talet och det experimenterades både med den ena och det andra. Idag nämns det överhuvudtaget inte inom trimning på samma sätt så man kan ju fråga sig då om alla vevaxlar är 100 procent korrekta idag eller om oljan är så mycket bättre att det inte spelar nån roll hur kanalen kommer. Det var bara så jag menade för man ska väl ändå inte inbilla sig att det som saab konstaterade på 70 talet gäller även idag? Oljorna är tex säkerligen 10 gånger bättre än då.

    #173125
    hubbe
    Deltagare

    Stefan:

    Ursäkta mig, kanske har jag missförstått något. Jag trodde vi diskuterar här dom gamla V4 vevaxler och varför Saabs Tävlingsavd. pluggat ett hål på vevtappen i 1700 vevaxeln efter Ford hade borrad vevtappen igenom.
    Jag vet inte, om dagens olja hjälpa när oljetrycket och olja försvinna. Jag vet inte heller om dagens olja är så mycket bättre. Det jag vet är, att dagens oljor inte förlorar sin smörjförmåga så snabbt som tidigare. Därför blev oljan också bytt för varje tävling.

    #173138
    stefan
    Deltagare

    det behöver inte ursäktas nåt men jag trodde detta var ett allmänt forum där vem som helst kunde ha åsikter men så är det alltså inte.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng