Monte carlo gul cab 92

Forum Modellspecifika forum OG900 Monte carlo gul cab 92

  • Detta ämne är tomt.
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #467132
    holger2
    Deltagare

    Har hittat en monte carlo gul saab 900 cab från 92 som gått 26000 mil i Sverige. Skicket är en 7a på en skala 1-10. Vad kan en sådan bil vara värd idag? Sen saknar bilen en sufflettkåpa som skall vara svart. Finns det möjligtvis någon här som kan hjälpa mig med att hitta en sådan?

    #467176
    Lsoderlund
    Deltagare

    Sufflettkåpor dyker upp titt som tätt på tradera, här på forumet och på marknader, har även funnit sådana på bildelsbasen.
    Skicket är helt avgörande. Svårt att säga vad en sådan är värd, men bortser man från miltalet, så är en besiktigad monte cab generellt dyrare än gemene cab just med tanke på att det är en specialutgåva. Räkna med ett pris på över 90.000 och däröver. Är den importerad, om så från vart. Kolla rost noga, vattnet rinner ju som sagt genom bilen. Många bilar från bland annat Storbritannien kan vara rätt rostiga när man börjar syna dem noga. Sett bilar knytnävsstora hål i hjulhus och golv, men som vid en första anblick ser fina ut.

    Saab 99 GL ´83
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87
    Saab 9-3 Turbo ´99

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #467215
    turbocab
    Deltagare

    1992 gul? Mkt ovanlig i Sverige. Men 1992 var inte en limited edition, det var bara 1991 års ”Anniversary” som var det, dom berömda ”300” plus ett antal till. 1992 kunde dom beställas rakt ur katalog i MonteCarlo gult, det är en mkt vanlig missupfattning att det inte är så dock. Men skit samma, det var nämligen väldigt få som gjorde det så oavsett årsmodell är det en mkt ovanlig bil. Hur många gula som såldes i Sverige 1992 är lite oklart men det var inte ens 10x, och dom flesta är borta sen länge!

    1992 har ju dom förlängda gummilisterna och dom är mkt känsliga för sol mm, värre än dom på 1991 verkar det. Nya hittar man ej, så är dom jättedåliga är det kanske ett pris-sänkande problem. Inredning mm är också i princip omöjligt att hitta idag, så bedöm den hårt också. Mekanik mm är fortfarande inga problem, det går att lösa det mesta!

    1992 har ju även dom nya 9000-liknande instrumenten vilket många uppskattar, jag brukar uppleva dom lite tystare och tightare faktiskt, åtminstone var det så på Couperna. Jag har aldrig kört nån 1992 TurboS cab så svårt jämföra.

    Priserna verkar ju ha stuckit en del, men begärda och sålda priser är ju två olika saker. Generellt så är nog 90k för en gul 1992 att anses som ”billigt” men skick avgör ju såklart. Svårt sia om. Bilen skall gå rätt bra, men om den har gått så långt och inte är skött av en Saab-entusiast så är den troligen rätt trött. Låt dig inte sänkas av det, lite slangar, service och tändinställning brukar göra 50 hästar på dom här bilarna. No kidding! Oj vad bilar jag kört hem lite halvtrötta för att senare ha en riktig raket till bil utan stora åtgärder.

    Miljö? Mkt lätt att E85 konvertera, bara ett par spridare som behövs. Och en ny bränslepump ganska snart.

    KÖP. 🙂

    /Martin, Turbocab.

    #467216
    lostmygun
    Deltagare

    Hej!

    Jag letade i typ två år innan jag hittade min.

    Kollade just på de största saiterna. Jag hittade totalt fyra (4) gula og900 cab till salu i hela världen, tre i Europa och en i USA. Begärda priser är (ca) 230′ – 300′ – 330′ och närmare 500 – men begärda priser är ju en sak…

    Men har du siktat in dig på en gul och du hittat en till rätt pengar så är det bara att köpa!!

    Sen fanns det väl en till salu i Halmstads-trakten för ett tag sen(?)

    #468236
    Geert
    Deltagare

    Intressant att det tas för givet att det skulle vara en T16S. Alla varianter kunde ju beställas i gul då.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.