Montera krängningshämmare fram

Forum Modellspecifika forum OG900 Montera krängningshämmare fram

Detta ämne innehåller 20 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2015-12-18 10:24.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #383082

    M.Broberg
    Deltagare

    har en ny krängningshämmare i källaren som bara ligger så tänkte att jag kan ju montera den när motorn ändå är ur.

    Dock hittar jag inte så jäkla mycket fakta kring dom inre fästena, delar verkar svårt/omäjligt att hitta så då är ju frågan hur dom ser ut så det går att bygga nått eget.

    byglarna är ganska självförklarande, men hur tjocka är mellanläggen under? och Var ska dom sitta? finns det färdiga hål?

    bilen i fråga är en 84as T16.

    #383085

    saabaero
    Deltagare

    Shimsen är ca 5mm tjocka. Är nog bra precis lika tjocka som plåtbilten till skruvarna för undre bärarmslagringen
    På de repplåtar jag använt har inte hålen funnits.
    De sitter så långt in mot bilens mitt som det går. Sätter man dom för långt ut blir det problem med muttern på undersidan
    Bilens längsled gör det sig själv, Originalshimset ligger mot plåtbilen till bärarmslagret..

    När du väl börjar tror jag det gör sig själv, går inte montera på så många sätt.
    Placeringen är ju ganska okritisk också.

    Själv funderar jag på att köra utan k-hämmare fram 😀

    #383086

    M.Broberg
    Deltagare

    kan ju säga att jag har kört utan K-hämmare fram men däremot med K-hämmare bak.

    det funkade fint med mina merca fjädrar, men med kilen fjädrarna blev bilen lite lömskt överstyrd.

    så hårdare fjädrar än vanlig sänksats fram tror jag är bra. Kompenserar fint för att det inte finns hårdare bakfjädrar.

    hänger inte riktigt med hur du menar.. men får titta på det och återkomma om inte poletten trillat ner.

    #383089

    saab putte
    Deltagare

    Tja!

    Dem inringade hålen här är det som bygeln sitter i, dem följer samma linje som dem två hålen till bärarmslagringen och den skruven som sitter mot torpeden. Hålen är mitt i Z-balken. Skulle kanske kunna mäta ut vart ena hålet ska sitta i längdriktning åt dig, får du bara mått på ett hål löser det sig ju själv sen. Byglarna borde väl inte va svåra att finna?
    Annars är jag nästan hundra på att byglarna från 9000 passar. Det som skiljer är att dem har du mutterfäste på, 900an har pinnbult.

    995400_v4aqeh

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    Bilagor:
    #383091

    saab putte
    Deltagare

    Här en bild direkt på z-balken.

    133454-6966a27a702d6d11d8ee640fe16c6166

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    Bilagor:
    #383093

    Regin
    Deltagare

    Så här:

    12341479_174806022873282_3477233439808166371_n

    12347728_174806026206615_118147157909166763_n

    12243067_174806032873281_6539504875229552508_n

    11224815_174806056206612_8497871766774696825_n

    fr9

    h12

    Bilagor:
    #383100

    saabaero
    Deltagare

    Jäkligt bra bilder ! och riktigt najs bil.

    Men så där sitter det inte på min bil. Skulle inte förvåna mig om det är ”fel” på min kärra… Det är ju en -83a och då fanns väl inte kränghämmarna ?
    Skulle inte heller bli förvånad om jag har nån specialversion av nått slag… är inte första prylen i så fall.
    Dock verkar det ju funka ändå 🙂 Men det kan ju förklara att kränghämmaren gnagt lite i plåten där den går genom innerskärmen.

    Funderar om placeringen av överfallen kan påverka egenskaperna på kränghämmaren?

    #383101

    saabaero
    Deltagare

    kan ju säga att jag har kört utan K-hämmare fram men däremot med K-hämmare bak.
    det funkade fint med mina merca fjädrar, men med kilen fjädrarna blev bilen lite lömskt överstyrd.
    så hårdare fjädrar än vanlig sänksats fram tror jag är bra. Kompenserar fint för att det inte finns hårdare bakfjädrar.
    hänger inte riktigt med hur du menar.. men får titta på det och återkomma om inte poletten trillat ner.

    Det är väl precis det förväntade resultatet.
    Mer grepp fram gör att bakvagnen släpper före.
    Har du provat att laborera med däcktrycket ?
    Har kommit fram till bakvagnen blir mindre lömsk med ca 0,3bar lägre tryck bak

    #383104

    saab putte
    Deltagare

    6 mm tjock är mellanläggen orginal.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #383106

    M.Broberg
    Deltagare

    kan ju säga att jag har kört utan K-hämmare fram men däremot med K-hämmare bak. det funkade fint med mina merca fjädrar, men med kilen fjädrarna blev bilen lite lömskt överstyrd. så hårdare fjädrar än vanlig sänksats fram tror jag är bra. Kompenserar fint för att det inte finns hårdare bakfjädrar. hänger inte riktigt med hur du menar.. men får titta på det och återkomma om inte poletten trillat ner.

    Det är väl precis det förväntade resultatet. Mer grepp fram gör att bakvagnen släpper före. Har du provat att laborera med däcktrycket ? Har kommit fram till bakvagnen blir mindre lömsk med ca 0,3bar lägre tryck bak

    nej inte kört knappt nått bana eller så. men olika däcktemp har det varit så..

    hade 2,7 grader camber fram och omfrästa spindelleder 5mm, sen hade jag 0mm toe först. sen lite toe in (minns inte exakt) om nu toe påverkar mer än initial instyrning. men skillnaden är verkligen stor mellan dom olika fjädrarna. Egentligen lider og900 lite av att det inte finns hårda bakfjädrar när man börjar gå uppåti styrka fram, antingen kan man bygga om till universal coilover grejer eller laborera emd k-hämmare.

    Hade jag suttit med en bil jag ville behålla mjukare fjädrar på men ändå justera balansen hade jag kollat på ett bygga dubbla k-hämmare bak, kollat lite på det och verkar helt klart görbart.

    är det en synd att lacka en helt ny Krängingshämmare som är svart?

    #383109

    saabaero
    Deltagare

    Av mitt laborerande på bana tycker jag däcktryck är det som gör störst skillnad.
    Gatdäck från Asien, semi R-däck och R-däck, alla ger lömsk bakvagn med för högt tryck bak.
    Kilenfjädrar eller Mercafjädrar kvittar, samma beteende med bakvagnen om trycket är fel. Har inte testat riktigt med hårdare än husvagnsfjädrarna bak. Började testa med då försvann 3:an
    Std hjulvinklar eller ökad camber fram + bak, bakvagnen beter sig lika med fel tryck.

    Har lärt mig känna när däcken blir för varma och behöver lägre tryck. Börjar bakvagn kännas nervös är det bara å gå i depå och släppa ur luft.

    Hjulvinklar, däcktryck, styvhet på krängare, fjädrar, dämpare, bussningar mm kan man nog laborera med i det oändliga.
    När man är klar med det projektet kan man övergå till olika däck och körstilar 🙂
    Perfekt blir det aldrig. Sen få man ju inte glömma olika utväxlingar…

    #383113

    saab putte
    Deltagare

    Jo kränghämmare fanns nog tametusan som ett tillbehör innan det kom standard, vet jag sett nån annorlunda modell av den.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #383117

    M.Broberg
    Deltagare

    Jo däcktryck gör mycket, men kikar man på lite chassiteori typ göran malmbergs bok eller ännu enklare setup tabellen på rejsa.nu så bekräftar det min teori.

    mjukare fjädrar kan kompenseras med värre krängningshämmare.

    sen påverkar ju olika chassi setuper hur däcktempen ändras med.

    men för en standardbil på gata där däckstemp inte ändras speciellt mycekt (som på bana) så tror jag att dubbla bak och enkel fram skulle vara den bästa kombon med org eller sänkfjädrar.

    fick tips av en rallycrossförare som sa att han körde med enbart krängare bak för att bilen skulle bli mera överstyrd. Dessutom blir ju drivgreppet bättre utan krängare om du nu inte har en snoraggresiv lamelldiff eller spole, då tror jag inte det gör stor skillnad.

    #383133

    Regin
    Deltagare

    Jäkligt bra bilder ! och riktigt najs bil.

    #Thnx#

    Men så där sitter det inte på min bil. Skulle inte förvåna mig om det är ”fel” på min kärra… Det är ju en -83a och då fanns väl inte kränghämmarna ?

    Det satt inga K-stag på dom första OG (Ej heller på Kvartz vare sig fram el bak) utom Aero, men som sagt –
    ett relativt enkelt efterhands ”bolt-on” såframt man har en OG 900 förberedd med hålen.

    Minns inte exakt när det hände, men tror det var runt MY 82/83…….

    #383151

    M.Broberg
    Deltagare

    kollade, och mycket riktigt, på vänster sida i färdriktningen finns det hål som inte finns på höger sida där det är bytt till en rep plåt. förenklar livet! nu ska jag bara ha tag på byglar och nått offermaterial att bygga mellanlägg med.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.