Motor hackar vid gaspådrag

Forum Modellspecifika forum NG9-3 Motor hackar vid gaspådrag

  • Detta ämne är tomt.
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #490983
    christerb
    Deltagare

    Vad är det som gör att motorn hackar vid gaspådrag vi tex. omkörning. Det händer inte när motorn är kall. Det borde vara något av dessa alternativ, dålig 95 oktan bensin, tändstift (har lite svårt att tro att de skulle ändra sig när de blir varma), någon av tändspolarna. Var ska man börja leta?

    #490999
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Min hackade rejält så fort det blev lite belastning på motorn, vet inte hur det var vid varm motor då jag inte körde den varm innan jag löste problemet. Problemet uppstod direkt efter att jag bytt olja i motorn då jag samtidigt ”rotade runt” en del i motorrummet. Felet var en sopslut reglerslang till bränsletrycksregulatorn, då höjdes ju inte bränsletrycket när turbon matade på så bilen misstände och hackade rejält. Första åtgärd, bytte bränslefilter men det gjorde ingen skillnad. Nästa åtgärd var att byta reglerslangen till regulatorn och vips var alla hackproblem lösta. Den gamla slangen färgade av sig ordentligt på fingrarna när man pillade på den.

    SAABoholic

    95 V4 Lhd -74 Indisk gul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-3 SE 5D 2.0T -00
    9-5 Aero -00
    9-5 Linearsport Sp -03 automat
    9-5 Linearsport Sp -03 manuell (Nä, jag stammar inte kanske borde söka för detta)
    9-5 Linearbus Sportkombi -04 manuell

    #491002
    Janne Hagnell
    Moderator

    De där slangarna är ofta orsak till problem! Byt alla!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #491003
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Jo jag köpte ett par meter på klubben, en himla fin förmån vi har där. Inte nog med att det går att få tag på delar som är ”svårhittade” dom funkar ju finfint som bollplank när det gäller reservdelar 😉

    SAABoholic

    95 V4 Lhd -74 Indisk gul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-3 SE 5D 2.0T -00
    9-5 Aero -00
    9-5 Linearsport Sp -03 automat
    9-5 Linearsport Sp -03 manuell (Nä, jag stammar inte kanske borde söka för detta)
    9-5 Linearbus Sportkombi -04 manuell

    #491015
    christerb
    Deltagare

    Jag har kollat den slangen som sitter där och den är i ”nyskick”, jag plockade bort den och kollade noga men inga fel. Kan det vara själva regulatorn som är problemet?

    #491036
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Ja det kan den då det sitter ett membran i den som kan vara stelt eller sprucket men i ditt fall så är ju bilen relativt ny så det borde det inte vara, fast det är en gissning.
    Har du möjlighet att läsa felkoder så borde dem ge dig en hint om problemet. Jag skaffade för länge sedan en OBD-II läsare jag tyckte den var dyr (900:-begagnad för många år sedan) men den har jag tjänat in många gånger om, kanske rent av dags att köpa en modernare snart. Numera finns det ju riktigt billiga sådana men jag vet inte hur bra / dåliga dessa är. Ställ en fråga här på forumet så får du säkert flera svar.

    SAABoholic

    95 V4 Lhd -74 Indisk gul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-3 SE 5D 2.0T -00
    9-5 Aero -00
    9-5 Linearsport Sp -03 automat
    9-5 Linearsport Sp -03 manuell (Nä, jag stammar inte kanske borde söka för detta)
    9-5 Linearbus Sportkombi -04 manuell

    #491039
    adamz
    Deltagare

    NG9-3 är bortom min horisont. Vet inte om nedanstående tips är något värt för ”NG” SAABar. Insprutare (K-jetronic definitivt) var väldigt känsliga för tändkablarnas skick.
    Det var kolsträngar ej koppar i dom. Hackande motor vid lätt gaspådrag typiskt på 5an var ofta signal om att det är dags att byta tändkablar.
    God Fortsättning från OG SAABare
    Adam Zdunek

    #491121
    christerb
    Deltagare

    Det är en tändplatta i denna så det är avsaknad av tändkablar.

    #491139
    hyvens
    Deltagare

    Det absolut vanligaste felet vid dessa symptom är en trött tändspole. Det går att läsa ut misständningar och knack per cylinder med diagnosverktyg men har man inte tillgång till detta så går det att köpa en begagnad eller ny tändspole och flytta runt tills man hittat felet. Välj endast Saab Original tändspole.

    christerb>> Du har PM.

    #491141
    M.Broberg
    Deltagare

    Hyvens vet vad han snackar om.

    och ja, tändspolarna brukar bli dåliga.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.