Motorn dog med en smäll

Forum Modellspecifika forum OG900 Motorn dog med en smäll

  • Detta ämne är tomt.
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #478488
    hakan_f
    Deltagare

    Hände något konstigt idag. När jag startade bilen small det till och sedan dog motorn. När jag försökte igen tände den men dog direkt igen. Upptäckte att den svarta gummihuven på spjällhuset hade hoppat upp. Det är en 900i med insprutning. Satte dit den igen och sedan gick bilen som vanligt.

    Vad kan vara orsaken till detta? Bör jag vara rädd att det återkommer? Det var en rätt kraftig smäll.

    SAAB 900i från 1987
    Har ägt:
    SAAB 900 från 1985
    SAAB 600
    SAAB 96 från 1961

    #478490

    Hej!
    Troligen en ”baktändning”. Det kanske är dags att justera/serva tändningen?

    #478557
    hakan_f
    Deltagare

    Och hur gör jag det. Måste jag lämna in bilen eller kan jag göra det själv?

    SAAB 900i från 1987
    Har ägt:
    SAAB 900 från 1985
    SAAB 600
    SAAB 96 från 1961

    #478567
    Regin
    Deltagare

    Var detta med kall eller varm motor –
    samt, är det en 1987 900i frågan handlar om 🙂 ❓

    Luftfilter på dem är inte världens roligaste jobb och byte –
    så många av dessa kör runt med ett luftfilter som ”andas” sämre.
    Detta kan ge upphov till vid kallstart, att motor får för mycket bränsle –
    och då kan just denna ”baktändning uppstå.

    Säger att detta är felet, men har sett en del av så tyvärr.

    Det går dock att skruva av denna ”luftsnorkel” –
    och ta en titt in där för en mindre inspektion av filter.

    Annars är frågan för övrigt med service/tändstift etc etc –
    när det är gjord … ?

    #478575
    Janne Hagnell
    Moderator

    Har hört fler som råkat ut för detta och bara behövt trycka tillbaka grejerna, se glada ut och köra vidare.😊

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #478652
    Lars Evertsson
    Deltagare

    Människor som tycker att lite äldre bilar är mysiga, balla och nostalgiska har helt rätt. Men det blir allt färre med mekaniker som kan skruva på dessa pärlor. Därav är det nog bra att ägarna själva lär sig lite om bilarna och lär sig att serva bilen själv. Själva pysslandet och mekandet är en stor del av glädjen, när man äger en av de förgångna och kanske snart utdöda trotjänarna.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #478732

    Och hur gör jag det. Måste jag lämna in bilen eller kan jag göra det själv?

    Hej!
    Se om du kan hitta en verkstadshandbok. Där i finns det mesta av enklare mekhjälp.
    Tändning justeras med en speciell lampa ”stroblampa”. Är man van gör man det på känn.

    Det som är enklast att göra är ju att titta så att alla vakumslangar sitter kvar. Mest troligt är att slangen från insuget till brpmsservot hoppat av vid insuget. Ibland svårt att se då den kan ”ramla tillbaka” å hänga löst ovanpå gummibussningen i hålet. Då startar inte bilen.

    Tändstift och tändkablar är ju enkelt att byta själv, även luftfilter som regin är inne på, byter man ju själv.

    #478736
    hakan_f
    Deltagare

    Det stämmer att man måste serva dem själv speciellt som jag har bilen på en ö i Stockholm skärgård. Ingen mek här i närheten. Dessutom är det ju lite roligt att klara det själv.

    Ja, det är en 900i från 1987. Det var vid en kallstart det hände. Hade kört bilen dagen innan. Jag har servat den själv med nya tändstift, luftfilter etc men inte ställt in tändningen med stroboskoplampa. Kanske skulle köpa en sådan. Får försöka lära mig hur man gör. Tack för alla råd.

    Jo, precis som du skrev tryckte jag tillbaka den och skruvade fast den lite hårdare och såg glad ut. Men samtidigt blev jag lite fundersam och rädd att det ska hända igen långt hemifrån. Det är jäkligt mörkt här på hösten och vintern.

    SAAB 900i från 1987
    Har ägt:
    SAAB 900 från 1985
    SAAB 600
    SAAB 96 från 1961

    #479008

    Nu ser jag att det va gummit mellan mängdmätaren och spjällhus som hoppade av. Det kan bli så om den är lite sur och det står en del oförbrändt bränsle i spjällhuset eller om tändningen är lite tokig. Du kan ju justera tändningen på ”känn”. När du släppt alla tre skruvar på fördelaren kan du vrida den går to gången upp så höjer du tändningen, går tomgånen ner så säker du tändning. Prova dig fram, gången ska vara så jämn som möjligt. Jag brukar ställa enligt instruktionerna på skärmen med lampa och sedan finjustera efter vilken karaktär jag vill ha på maskinen.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng