Motorn tvärdör

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Motorn tvärdör

Detta ämne innehåller 13 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-09-16 17:14.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12400

    antona
    Deltagare

    Jag har ett problem med min v4a 67. Den dör lixom av tvärt just när man gasar på. det blir när man gasar på ganska tvärt. gasar man jätteförsiktigt så dör den inte. Jag försökte bota problemet genom att byta fugge till en solex 2port från en super. Problemet försvann inte, men det blev inte värre heller. Är det någon som har förslag på vad som kan vara fel. Jag har provat justera tändningen också men det gjorde inte någon skillnad. Kan det vara så att ventilerna behöver justeras, det har jag inte gjort för det känns lite långsökt.

    /Anton

    #85723

    uffepuffe
    Deltagare

    är den trimmad?

    #85724

    kaparn
    Deltagare

    Åtgärda ett problem genom att montera en Sopex???
    Det är väl att skaffa sig tio problem till.
    Ett av dom vanligaste felen på en lagom sliten Sopex är just det Du beskriver.

    #85725

    jan.n
    Deltagare

    Har varit med om att acc-pumpen inte verkar. Då uppför sig motorn så. Kolla i förgasaren när du öppnar spjället. Då ska det ”spruta” bensin ur acc-munstycket under en till två sekunder – med motorn frånslagen och förutsatt att det finns bensin i flottörhuset.
    Fel som gör att pumpen inte ger någon bensin? Det vanliga brukar vara att bilen stått stilla över vintern. Då kan ”grus” bildats i flottörhuset av vår högkvalitativa bensin som torkat under vintern och så hittar ett litet sådant korn på att sätta sig fast i munstyckshålet. Det blir i så fall att blåsa och pilla men akta kulan som tjänstgör som backventil.
    Hur man slipper sådant ”grus” i flottörhuset?
    Tanka acrylatdrivmedel – aspen gräsklipparbensin eller nåt liknande – så att bränslesystemet är fyllt med sådant när du ställer bilen. Skulle bilen bli stående över längre tid, kanske över flera somrar, är den ändå lättstartad när det är dags – och gruset slipper man.
    Om det är ett annat fel då? Kan vara tjuvluft – kan vara vaccumregleringen på tändningen och säkert andra saker också.

    #85726

    anonymous
    Deltagare

    Hej!

    Jag har en likadan bil som du, och jag hade ett liknande problem som du i förra veckan. Bilen gick bra på tomgång men dog när man gasade. Åkte på tomgång till jobbet över Salas slättland. Det var intressant. Lite som att åka epatraktor. När jag åkte hem så var problemet ur världen, så min diagnos var förgasaris i munstycket.
    Det är uppenbart att du har problem med bensintillförseln. Om förgasaren inte verkar spela någon roll så för du väl söka från den bakåt längs bränsletillförselns aveny. Bensinpump, bränslefilter, slangar och dylikt. Lycka till, en V4 från 1967 måste vara den trevligaste bil som går att puttra runt i.

    #85727

    kaparn
    Deltagare

    Det kan vara axpumpen men utfällningar (grus) i förgasaren skall inte vara ett problem längre enligt uppgift. Man ska ha tagit bort den tillsats som orsakade det för ett antal år sedan ( typ fem, tio år sedan). Om man fått tag på en förgasare som legat länge och har den här beläggningen så löser man det med att tvätta med aceton. Om man har tjuvluft i den här omfattningen så är det nästan omöjligt att få bilen att gå på tomgång.

    #85728

    antona
    Deltagare

    Jag har renoverat accpumpen så den funkar fint, det är inte det som är problemet. Den dör bara tvärt sen så går den jättefint. Men det verkar som att soppan inte räcker till just när man trampar ner. Tomgången är ruskigt stabil.

    #85729

    matthias r
    Deltagare

    Mät flottörnivå och stäm av att den ligger inom de rätta värdena+ justera om det behövs.

    #85730

    nubbpiraten
    Deltagare

    HEj! Är kanske inte så jättehaj på bilmotorer men har mekat med flertalet äldre mopeder och problemet du beskriver låter som att den får för mycket bensin och stryper sig själv (min gammla mt5 var sånn) då stryper den sig gärna vid hastigare gaspådrag men om du segar brukar det funka fast den kraxar liksom upp sig i varv. ordinationen: töm ur förgasaren på all bensin torka av tändstiften (dom borde vara fuktiga)och testa från början.
    (lite k-sprit i ”tanken” brukar även göra susen)

    MVH /nubben

    #85731

    gammsaaben
    Deltagare

    Blev det någon lösning på detta problem? Har exakt samma problem själv nämligen på en -72:a med fomocoförgasaren. Motorn kvävs vid gaspådrag, har dåligt grunddrag och dör i princip i första bästa uppförsbacke.

    Har bytt accpumpsmembran, ställt ventiler och tändning, nya gummislangar till vevhusventilation, har nya ventilkåpspackningar och nytt bränslefilter.

    Nästa på programet blir att blåsa ur förgasaren med tryckluft samt kolla brytaravståndet, om ingen har nåt bättre förslag.

    #85732

    kaparn
    Deltagare

    Ta ett kompprov det kan vara otäta ventiler.

    #85733

    gammsaaben
    Deltagare

    Kompet var bara 5,5 på tredje cylindern och 9,5-10 på övriga. Inte så bra, men det verkar bero på kolvringarna snarare än ventilerna då jag får 10 i komp om jag slår lite olja i tändstiftshålet. Blev lite förvånad då motorn låter väldigt bra annars, går tyst, jämnt och fint… Kan kolvringarna ha nypt fast på nåt sätt? Motorn har stått ett tag. Kan man i så fall få dem att släppa eller på annat sätt komma tillrätta med problemet utan att montera ner motorn?

    Har tagit isär förgasaren och den var inte så väldigt ren, lite tryckluft borde göra skillnad.

    #85734

    gammsaaben
    Deltagare

    Nu går motorn bra, efter en ordentlig förgasarrengöring.

    #85735

    stefan w
    Deltagare

    Jag har haft samma problem med en DubbelSolex, se bif bild, i mitt fall var det spridarrören (8,9) som var lösa

    Efter att ha dragit åt skruvarna (10) så var problemet borta.

    Hoppas detta problem är lika lättlöst!

    Lite skumt att du hade samma fel även innan förgasarbytet, kan i ock försig vara en slump.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng